• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min fabriksnya husbil spricker

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag brukar inte kommentera enskilda konsumentärenden, utan bara uttala mig rent principiellt.

Tyvärr säger Konsumentköplagen att säljaren är berättigad till tre försök för att åtgärda felet.

Ännu värre är, att detta gäller VARJE ENSKILT fel!

Med 10 olika fel kan det således, i värsta fall, handla om 30 olika verkstadsbesök (OBS: teoretisk beräkning) innan man kan börja diskutera hävning.

Jag skulle ändå ta kontakt med kommunens konsumentvägledare och inleda en diskussion kring den uppkomna situationen.

Pålle
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Här gäller det att stå på sig, koppla ur känslorna. Blir det 30 olika verkstadsbesök så är säljare skyldig att betala ersättning för tid och resa. Och det vill säljaren inte så då blir det billigare om dom anstränger sig. När det kostar kosing så lyssnar dom.
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Som jag skrivit tidigare har säljaren iofs rätt att försöka avhjälpa felen men bara på vissa villkor: se lagtexten nedan.

27 paragafen Konsumentköplagen: Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans (tex hävning) har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Som jag skrivit tidigare har säljaren iofs rätt att försöka avhjälpa felen men bara på vissa villkor: se lagtexten nedan.

27 paragafen Konsumentköplagen: Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans (tex hävning) har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Och detta gäller för VARJE ENSKILT fel...

Pålle
 
W

Weckman

Guest
Och detta gäller för VARJE ENSKILT fel...

Pålle
Enskilt fall kan ju kanske vara rätt.. Men vid bedrägeri som i detta fallet tror jag nog inte det gäller.. Fabriksny bil på knappt 300 mil och ser ut som en skadeskjuten kanot.
Är ÅF ointresserad av att lösa problemet eller ens hjälpa dig så fram med var du köpt bilen och av vem.. Du behöver inte skriva det fulla namnet utan byt ut vissa bokstäver till *tjä*na så har du ju inte hängt ut någon om du känner obehag..
 
Senast redigerad av en moderator:

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Å andra sidan räcker det ju med ett allvarligt fel, som inte återförsäljaren kan avhjälpa inom skälig tid, eller utan väsentlig olägenhet för köparen, för att rätt till hävning föreligger.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej !
Jag har köpt en Nu Husbil CI Magis XT82. Den har nu gått 278 mil
Plasten har spruckit på 2 platser över förarhytten och Dekalerna lossnar på 7 olika platser. Samt mjukfogen har lossnat mer än på 10 ställen 4 - 20 cm vardera. samt faner har släppt inv. och lådor sitter på trekvart. Är detta acceptabelt? Man svarar att detta måste gå via Italienarna med Bergholm som mellanhand. Kan ta från 4 veckor och upp till ett år ibland med Italienarna svarade man. Kan man få en oberoende besiktning ? Och i så fall var ?
Du som vill se både bilder och vårt eget protokoll se www.vi2.one
Stefan & Marita Larsson i Sjöbo
Verkligen ovanlig situation. Hoppas att det löser sig snabbt och Ni kommer med tiden kunna glömma de tråkiga händelserna.
Jag har undrat om det finns andra som har haft liknande problem med just CI husbilar? Nya eller nästan nya...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Nej, detta är inte acceptabelt.
Även jag rekommenderar dig att försöka få köpet hävt.

Du åker på sprickor pga. att konstruktionen i grunden antingen är felkonstruerad (ex. för klen) eller felaktigt installerad (ex. fuskat med infästningar). Detta går aldrig (i stort sett) att fixa i efterhand utan att riva hela eller stora delar av bodelen och bygga upp den på nytt igen efter att bristerna har åtgärdats.

Kontakta ARN (Allmäna Reklamations Nämnden) och hör efter vad du har för alternativ och hur de rekommenderar dig att gå vidare.

Lycka till!
// Niklas
 

Stefansla

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
28405
Medlemskap
2021
Jag tror inte det är bedrägeri som Weckman är lite inne på, utan Husbilen är tillverkad i Italien och utan säljarens möjlighet att veta i förväg om just denna bil har blivit vad vi allmänt kallar måndagsexemplar. Jag tror det är viktigt att inte måla ut säljaren som någon ohederlig. Däremot tycks ju Italenarna och Bergholm som är generalagenten lärt denna säljare att saker tar tid då det som ska säljas är prio 1 och det som är sålt är Prio sist.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen