• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min första långresa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

...I denna lilla by vill jag bli gammal:) //Jocke
Tänk att kunna beskriva på ett så kraftfullt sätt ,med bara några få ord, det är helt otroligt Jocke. Nu är Chateauneuf "inbokat" på resvägen (tack Ralph & Jocke), synd bara att vi missar Klaver som är hästlängder före oss, men vi läser gärna allt om hans äventyr i en tungviktare. Vi själva har plöjt igenom många småbyar i Frankrike, faktiskt mest inom Bretagne och beundrar alla er med stora husbilar som klarar av smala byvägar och handbyggda stenbroar!

bli gammal.jpg
Källa: bild från Internet
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Min första långresa

Tänk att kunna beskriva på ett så kraftfullt sätt ,med bara några få ord, det är helt otroligt Jocke. Nu är Chateauneuf "inbokat" på resvägen (tack Ralph & Jocke), synd bara att vi missar Klaver som är hästlängder före oss, men vi läser gärna allt om hans äventyr i en tungviktare. Vi själva har plöjt igenom många småbyar i Frankrike, faktiskt mest inom Bretagne och beundrar alla er med stora husbilar som klarar av smala byvägar och handbyggda stenbroar!

Tack Ranko:)
Visst är det jättekul med tips på nya resmål?!?
Jag har sedan tidigare noterat att ni, liksom vi, är förtjusta i god mat och dryck ;) Ur det hänseendet lär ni nog inte bli besvikna när ni besöker "Pappen".

Ledsen Klaver för att vi kapar din tråd lite grand. Vill passa på att önska er en fantastisk resa! Vi kommer ner först till sommaren....:wideeyed:

//Jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Min första långresa

Jag gillar Grenache som ger kanonfina viner men har man inte den största plånboken med sig på resan söderut så kan man söka viner på den spanska varianten Garnacha, som faktiskt är ursprungsdruvan, i vindistrikten söder om Barcelona, gärna i Penedès. Där har jag smakat makalösa viner för struntsummor. Min uppfattning är att Chateauneuf du pape är lite haussad just nu, ungefär som Amaronevinerna från Italien. Trivsamma och lättåtkomliga smaker men ger man sig lite längre upp i Rhonedalen så kan man finna mängder med fina viner till helt andra priser.

Jösses! Nu har jag väl stuckit ut hakan lite väl långt!?

Jappe
 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Då var det dags..igen..

Natten mellan lördag och söndag var det storm i Stade och den var nästan lika gungig
som överfarten på Elbe även fast jag hade tryck ner stödbenen ordentligt.
Söndagen bjöd på sol men blåst så jag tog en rejäl cykeltur i Stade med omgivning..

Här är old town i Stade...

IMG_1986.jpeg

Många vackra hus fanns det..
IMG_1987.jpeg

Och trånga gränder...
IMG_1989.jpeg

En fängslande bild...eller är det en kärleksbild..
IMG_1990.jpeg

Många hus var som konstverk, det här är en restaurang som låg fint vid floden
där det åkte sigthsingsbåtar.

IMG_1991.jpeg

Nu börjar jag förstå varför Tyskar gillar älgar..
IMG_1992.jpeg

Ännu ett vackert hus/väderkvarn, det skulle göra sig bra hemma på Ingarö
IMG_1993.jpeg

Sen lovade jag bilder på ställplatsen tagna med drönaren, tyvärr så blåste det för mycket för att den skulle kunna "take off".
Det fanns plats för ca 80 bilar men vi var väl 85-90 och det var bara "utlänningar" där, eller ska vi säga att jag var enda "utlänningen".
Det var jag och resten Tyskar, trevliga men sa inte så mycket utom min granne
som prata lika dålig engelska som jag så vi förstod varandra perfekt.:wink:

På ställplatsen var det en nybyggd servicebyggnad med toa, dusch tvättmöjligheter.
13€ per dygn och då ingick fri wifi. Dusch 1€ Vatten1€. Mycket fräsigt.

Sen var det dags att åka vidare mot Nordhorn, men jag måste proviantera lite för jag tänkte inte på att allt var
stängt på söndagar och det börjar verkligen sina i förråden.

Tur man lagt in lidl i POIviewer... men alldeles för stora bilder..:confused:

IMG_1996.jpeg

Efter 25 mil så står jag på ställplatsen i Nordhorn med ett 20-tal bilar till.
Inga skandinaver, var är alla?

Sen har jag tillagat en kulinarisk "middag" eller not, som bestod av "bockwurst" och mozzarella samt oljade grönsaker.
Till det drack jag vatten?!! Så nu ska jag unna mig en kaffe och lite Talisker Storm o kanske en cigarr..:wideeyed:

IMG_1997.jpeg

Ha det gott alla...vi hörzzz..

Jack43, jag ska dit den 2:a, så jag har gott om tid att virra omkring på Obelink eller hur sanddammaren.:D
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Sv: Min första långresa

Hej och välkommen ner till värmen.
Vi är just nu i Portugal ( Luz ) och njuter för fullt av ett behagligt liv.
Stade passerade vi i fjol och då skulle de börja med ombyggnaden , kul att det blev bra , då tar vi in där " om " vi åker hem.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Ser gott ut kul att följa dej på din resa hälsningar från ett ruggigt Ingarö ,men vi har bra värme i Carthagon hälsningar Magnus o Gunilla

Men ni sitter väl inte i HB:n hemma heller.. Kram på er bästisar..

Kul att få följa med dig på resan. Är dock lite nyfiken och undrar hur länge du tänkt mysa omkring i Europa. Blir det hela vintern eller någon vecka?
Fortsätt gärna med bilderna!

Jag hade väl tänkt att rulla runt ett tag men att komma hem till påsk...för att sen åka upp till tandådalen på bartömmningen..:spinny:...och skidåkningen såklart...

Lite skojs kanske så här på måndagen...
IMG_1924.JPG

Ha d //Klasse
 
F

F.d. 24549

Guest
Sv: Min första långresa

Hej!
Härligt att nu "va med på resan" om än på avstånd :wink:
//Veronica
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Min första långresa

Men ni sitter väl inte i HB:n hemma heller.. Kram på er bästisar..



Jag hade väl tänkt att rulla runt ett tag men att komma hem till påsk...för att sen åka upp till tandådalen på bartömmningen..:spinny:...och skidåkningen såklart...

Lite skojs kanske så här på måndagen...
Visa bilaga 130326

Ha d //Klasse

Trevligt. Ser fram emot den dagen jag kan lägga en hel vinter i husbilen på varmare breddgrader. Men några fjällresor till våren blir det och sen får man se fram mot Italien nästa sommar.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Hej igen..

Nu har man lämnat Nordhorn, tog en cykeltur där men det var en sovande stad,
men Tyskarna har ju helgdag 31/10 och 1/11 men några bilder blev det.

Här en flod som rinner igenom staden.
IMG_2001.jpeg

Och sen kyrkan som tydligen är "nedlagd" :)
IMG_1998.jpeg

Nog om Nordhorn, nu styr vi kosan åt Holland och Obelink,
Jag och "Malin" var inte riktigt överens om färdvägen.
Hon ville lura ut mig i skogen, men som trogen man är så avstyrde jag det,
med ett tips från "sir McLain" att även använda google Maps
för att även se vägar som är avstängda. Tack!

Men "Malin" hjälpte mig sista biten då hon insåg att jag var svårflörtad.:)

Väl framme på Obelink så var det knökfullt på parkeringen,
då förstod jag vart alla Tyskar var, för på vägarna var dom iallafall inte.
Glömde ta en bild, men ni som varit där vet vilken stor parkering dom har.

Klockan var rätt sent men jag gick in för att se om dom hade några grillar,
STORT, MYCKET och ännu MER.. man blev som ett barn på julafton.

Så nu är en Cadac-grill inköpt.:D
6059_barbecue-grill-cadac-carri-chef-2.jpg
(lånad bild)

Med tillhörande paellapanna..
timthumb.php.jpeg
(lånad bild)

Nu blev det så att paellapannan vart fel i all iver, så då fick jag ytterligare en anledning att gå in igen dan efter.
Tog en lååång sovmorgon, gjorde veckostädningen i HB:n, ja tänk redan en hel vecka hemifrån.

Gjorde mitt byte, och köpte lite mer braohasaker(tur inte gumman va me,då hade man åkt med överlass därifrån).

Lite bilder från insidan.. 65 000 kvm!!
IMG_2002.jpeg

Fanns väl ett 50-60 tal stolar att välja mellan, tycker det är svårt nog att välja mellan 2 st :oops:
IMG_2004.jpeg

Sen sa jag åt "Malin" att vi ska styra mot Viersen för gastanksmontering,
en liten sträcka på 13 mil så vi var snart framme...
IMG_2005-1.jpeg

Nu sitter jag här och börjar bli hungrig, så ikväll blir det att gå på "lokal",
tyckte jag såg ett Mc Donalds lite längre upp på gatan..:rolleyes:

Ha d gott var ni än är...:music-icon:
//Klasse

Nästa stopp Moseldalen med rapport från tankmonteringen.:D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Min första långresa

Kul att du och maps börjar bli överens.:D

Ett tips till före man knatar in fritidstillbehörens högborg är att kolla på nätet så man vet vad som är prisvärt och vilka grejer man inte behöver, men trots det inte kan vara utan.:p: Man kan även hitta tillfälliga erbjudanden.


https://www.obelink.co.uk/?_ga=2.210132567.355418007.1509575544-1865778112.1509575544

Det är ju så stort att det är svårt att bara slöshoppa
 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

...fortsättning :)

Som jag sa igår så gick jag upp till restaurang gyllene måsen och intog en av det värsta måltiderna i mitt liv, t.om blodpalten som farsan serverade en gång när jag var liten var godare än denna snustorra hamburgare.

Natten var lugn, bara ett tiotal blåljus/ljud åkte förbi..:(

Äntligen tankmontering, backa in bilen i verkstan och kom överens om att det blir en tank på 125 liter..
IMG_2006.jpeg

Sen lämnade jag verkstan och gjorde "stan" , hittade ytterligare en "nedlagd" men fin kyrka..:)
IMG_2008.jpeg

Sen fick jag syn på denna lilla tjej som fick mej att längta hem för en stund..(iallafall till min käresta :yes:)..
IMG_2007.jpeg

Efter ha gjort stan, som gick ganska fort kom jag tillbaka till ett mycket bra o snyggt jobb..
IMG_2013.jpeg
IMG_2012.jpeg

Som innehåller dessa prylar, bl.a ett filter som bytes vartannat år.
IMG_2009.jpeg

Nu har man 2 flaskor i reserv, kan behövas om man åker norrut i Svedala.
IMG_2014.jpeg

Sen fixade dom att man fick ytterligare en knapp o hålla reda på i centralen,
mycket proffsiga och trevliga gas"hantverkare".
IMG_2016.jpeg

Full tank...:D
IMG_2015.jpeg

När dom ändå var i farten så fixade dom även ett utvändigt gasoluttag, till den fina grillen jag köpte på Obelink.
Hela kalaset gick på 2000€ inkl full tank o slang till grillen.. hade jag gjort det i Svedala skulle det kosta ca:28 000 SEK :confused:

Så, nog om detta...senare for jag iväg mot Moseldalen, jag o "Malin" blev lite oense igen men vi redde ut det som vuxna människor. :p:
Det blev en "långkörning" i mina ögon sett, åkte efter Mosel ganska länge och hamnade till slut på en ställplats i Zell och där tänker jag stanna ett par dagar för ryggen börjar säga upp sig...även fast jag sitter o pinkar :):)

Återkommer med rapport....


Kanske lite roligt igen....
fullsizeoutput_f46.jpeg

//Klasse
 
F

F.d. 24549

Guest
Sv: Min första långresa

Härligt att följa med dig ❤️ På ditt äventyr. Duktig du är att fotografera & skriva! I am impressed!! märkligt ”vis” att hålla kontakten på du fattas mig här hemma, men gläds åt ditt stora äventyr såklart.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Min första långresa

Hade ju tänkt stanna där i närheten själv, hoppas det är bättre väder nu än när jag lämnade.
Väntar du till lördag innan du kommer ut på motorvägen så blir det lugnare, sen luxemburg och frankrike, var en omväg dit man brukar tanka men inte så långt hörde jag du har väl en del att fylla upp.
Nog vettigt att ta luxemburg på helgen sen blir det "kanske" lugnare neråt frankrike, det är ju trafiken som sliter de delar ut körkort som spelkort vid ett pokerspel verkar det som, och som vanligt ju finare och större bilar desto sämre förare.
 

Magnus o Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
28850
Medlemskap
2024
Sv: Min första långresa

Vad bra det blev med gasolen man är lite avundsjuk ,men det får bli när man kommer förbi där nån gång men nu vet man att det finns gasol hos grannen när man är ute o campar.hoppas man får se bilder från Mosel va där i början på 70-talet men minns inte allt . Va rädd om ryggen du får göra gymnastik. Hälsningar Cartago vännerna
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Äntligen framme i Moseldalen....

Ryggen ömmar så jag blir nog här några dagar..
CE36F190-1303-4872-BDA4-D8DFAA1FFCD1.jpeg


Nu är det dags att lasta ur quadron för att upptäcka omgivningarna.
C80F411D-D2EC-4744-A2B6-149382A8C58A.jpeg

Så här ser ställplatsen ut från luften, kostar 7€ + el 1€ ..
BEEC8DDA-E912-4E0C-B225-267E6780053A.jpeg

Ut med ” trehjulingen” som fick många att vrida på huvudet, särskilt de äldre stötarna.. det vart en del fina bilder oxå.. men kallt, endast 8-9 grader så jag frös ända in i märgen.. Längtar till värmen nu.
C2081D8B-14B3-414C-830E-DC8A9563DE11.jpeg
4BB3EE09-C3FF-4389-9EF3-C1F078D03AB7.jpeg
DE1746B3-0CAB-404C-ACD3-BB774B2E5940.jpeg
25985E9C-A90F-41E4-9DD3-1BE45C800FAA.jpeg
E542110A-901D-431A-AE34-5C8D53C78E1E.jpeg

Jag åkte upp i Zells köpcentrum för att handla mat, snacka om ”Bambi på hal is” men jag kom hem med lite godsaker, deras korvdisk var ca 30 meter lång med en massa olika korvar. Så nu klarar jag mig några dagar till..

Tog några bilder från luften över Zells bro och vinodlingar.
9E81B13C-E88A-4F9B-B714-61B9928F4ECC.jpeg
40F29112-A3ED-45D1-BF9F-E26448B05F35.jpeg

Lördagsmorgonen var kall, endast 5 grader så jag bestämde mig för att glida vidare några mil och hamnade i Brauneberg på en jättefin ställplats...

Fortsättning följer snart med fler bilder...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen