• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min första långresa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag hyrde ett hus av en jobbarkompis i Altea 1999, jag upplevde det inte som någon turistfälla utan ett trevligt ställa att vara på 1 vecka. Tommy du känner väl till Restaurang Oustau, vi åt där 3 kvällar mycket god mat, ett mysigt ställe, hur det är idag vet jag inte.

Lasse, jag skrev just ett mess till Klasse och berättade om nivån vi har på krogarna här i byn. Otroligt bra, varierande och till rimliga priser. Oustau, med den trevliga svensktalande hovmästarinnan, är en av våra favoriter.

Välkommen tillbaka!

TommyD
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag i solskenet...

Men Oj...vilken debatt det blev kring ordet "turistfälla" det var inte meningen..skulle formulerat om till turiststråk ist...o andra sidan så är ju hela solkusten ett turiststråk..men nu har jag ju ett mål att utforska nästa "långresa"...;).. tack för inbjudan Tommy o Carola...syns till nästa år eller nånstans hemma i svedala...

Som jag sa när jag åkte hemifrån för snart 4 månader sen så är jag en gröngöling, o önskade lite tips på vägen..så vet ni nåt ställe på min väg där jag borde stanna till, eller nån annan som läser denna berättelse kan ha nytta av....så var inte blyg...tipsa..:rolleyes:

Igår tuffade jag vidare från ett kallt o molnigt Calpe...ju längre jag åkte desto varmare o soligare blev det...hamnade till slut norr om Valencia...närmare bestämt i Moncofa på en kommunal o gratis :D ställplats...med T/F o sopor... väldigt bra ordnat..:msn_thumbup:
fullsizeoutput_190b.jpeg
....o jag kan ju bara svenska, så reglerna gäller väl inte mig..:)..


Efter jag kommit hit så vart det att cykla o bunkra lite mat på en jättefin mercadona..
Kvällen bjöd på tonfisksallad o en flytande bulle...

Idag vaknade jag upp till en STOR o VARM SOL...härligt, men natten var kall +1,5..
...solcellerna levererade 13 amp...:cool:...så nu kunde man ladda upp alla elektroniska saker man "inte" kan vara utan...
Nu har jag storstädat bilen o dammat o fejat till HÖG musik på Soundcasten till dupontarnas förtret...:p...


Efter det så vart det en tur med drönaren...

....med en bild på ställplatsen...tömning nere till vänster...

fullsizeoutput_1904.jpeg


....o en till med byn o havet i bakgrunden...nära o bra..
fullsizeoutput_1903.jpeg


...tog en tur mot byn oxå...e lte feg o släppa iväg drönaren så långt...men den klarar faktiskt 7 km...:confused:
fullsizeoutput_1906.jpeg


...o en till...
fullsizeoutput_1905.jpeg


Byn är ganska liten, tog en bild på en överblickskarta...
fullsizeoutput_18ff.jpeg


Nu ska jag ta hojen ner till byn o utforska...ordentligt denna gång...:yes:

Återkommer kanske till kvällen...



....Osså en liten då...
fullsizeoutput_184e.jpeg
...va väl sådär...

Kram hela dan...
//Klasse
 
F

F.d. 22252

Guest
Blir riktigt bra bilder från Mavicen, man kan aldrig säker på så lång räckvidd om jag inte minns fel så kör microvågsugnarna liknande frekvens läcker dom så är det 1kw uteffekt där.
Jag vet att förr så fanns det folk som hade frekvensanalysator med sej innan de körde sitt fruktansvärt dyra modellflygplan för att se om det fanns störningar, vid en stor tävling med över hundra deltagare var det väldigt många konstiga krascher där jag också på kort avstånd förlorade kontrollen. Fältet låg i närheten av militära installationer.....
 
F

F.d. 22252

Guest
När man kommer upp i kylan och eländet blir det nog järnet hem söder om berlin finns ju europas största tropiska ställe, tropical islands med lagom avstånd upp till färjor men jag antar att det är fel sida av tyskland. Annars kan det ju vara bra ställe att pausa på innan sista etappen.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag....


Igår var det en lugn dag soligt o fint...men inte så varmt som man kan önska...det blev en cykeltur till stranden o stan igår ist. då det kom otäcka moln i torsdag em..kändes som hela stan låg i dvala..lungt nere på den långa strandpromenaden...
fullsizeoutput_191a.jpeg


Stranden bestod mer av singel än sand....mycke fina slipade stenar..
fullsizeoutput_191e.jpeg


Cyklade sen upp mot stan och där var det mer rörelse av ortsbefolkningen...fanns inte så mycket att dokumentera utom denna lilla staty utanför en kyrka..
fullsizeoutput_1916.jpeg

Sen sökte jag ett minneskort med mer minne till drönaren...tänkte jag skulle börja filma mer...och lära mig alla funktioner på drönaren..och det är MÅNGA...hittade ett på 64GB...det var ju lite mer än dom 16GB jag hade idag...priset var något billigare än i Sverige...
Sen vart det hem o softa i solen...övningskörde drönaren o gjorde en massa roliga inställningar..
Så nästa gång ska jag låta den flyga själv...o följa efter mig...:(


Idag vaknade jag till ännu en fin morgon med strålande sol...och ett guld...bra Kalla...:D...men lite kallt...det vart en kopp kaffe på farstubron...inte Zoegas...:p...sen jag tog ut Quadron för en kort tur till bensinstation för en tvätt av den...så nu blänker den så fint...
fullsizeoutput_1914.jpeg

Efter det vart storstädning av garaget...nu blänker det lika fint som "hojen"....
Ikväll så blir det vitlöksfrästa gambas med piripiri till Mello eller QX-galan...o nåt gott att dricka till...tips?..

Det ska vara fint här imorrn med så jag stannar en dag till o åker vidare på måndag...

@Lassej
Inget e hugget i sten, men jag följer kusten upp för att sen ta sikte mot Lyon...o sen vet jag inte riktigt...men ska försöka köpa nya däck i Tyskland...nånstans..

@bengtic
Hoppas på bättre bilder nu efter mina "nya" inställningar...o imorrn ska jag göra ett längdtest (max 5km) nere på stranden...om den är så lång...:rolleyes:...sen e jag lite nyf. på Mavic pro 2..


Allt för idag, hoppas ni får en bra "mellokväll" eller vad det nu blir...:wink:


En historia bara...
*************************************************
Sven vaknar upp hemma med baksmälla storlek XXXL.
Han tvingar sig själv att öppna ögonen och det första han ser är en Alvedon och ett glas vatten på nattduksbordet. Han sätter sig upp och ser sina kläder, allt rent och nystruket…
Ser sig om i rummet och ser att det är i perfekt ordning, fläckfritt, städat och rent!
Tar en Alvedon och ser en lapp på sängbordet:
Älskling, frukost står på spisen, jag gick tidigt för att handla. Älskar dig!
Förvånad stapplar han till köket.
Mycket riktigt finns varm frukost och tidningen där till honom.
Deras son sitter vid bordet och äter frukost. Sven frågar:
– Min son, vad hände egentligen i går kväll?
Sonen svarar:
-Jo, du kom hem klockan 3, aspackad och sinnesförvirrad.
Du hade sönder möbler, spydde i hallen och gav dig själv ett svart öga då du gick rakt in i dörren.
Förvirrad frågar Sven:
-Så, varför är allt i ordning och så rent, dessutom står frukosten färdig och väntar på mig?
Sonen svarar:
– Aha, du undrar över det! Mamma släpade in dig i sovrummet och när hon försökte ta av dig byxorna sa du:
Lämna mig ifred damen – jag är gift!
*************************************************

Gomidda.....
//Klasse
 
D

Deleted member 11118

Guest
Du är då nära Aigues-Mortes och Avignon på dessa ställe har jag varit ett antal gånger. Har du tid så ta en sväng dit. Är man intresserad av vin så åk till Châteauneuf-du-Pape ligger i din resväg mot Lyon.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
"...hittade ett på 64GB...det var ju lite mer än dom 16GB jag hade idag...priset var något billigare än i Sverige..." Kolla och jämför kortets hastighet, den är viktig och kan skilja i pris.

Bra historia säger Marianne, den var positiv! Nu har du vunnit även hennes hjärta ... :swoon:
 

Seglaren46

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
19916
Medlemskap
2024
Jesus vad många tips. Jag följer dig, även vi är nybörjare på Europa och tänker kasta oss ut framåt september, oktober. Glöm inte att skriva om misstagen, dom är nog så intressanta. Tat lugnt. Safety first. :bye:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag läste att Quadro 3 är 227cm lång, mitt garage var slarvigt mätt 223cm. går det att få den kortare genom att snedställa framhjulen eller krävs det 227cm ? Hur får du ombord cykeln ? tre ramper ?
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll alla kåkfarare...

@Gittan & Jojje
Näe, det var nog inte jag...använder min gråa hjälm...där har jag blåtand o kopplar upp "malin" så hon talar om hur jag ska köra...o så långt "hemifrån" skulle hon inte lura mig...även om hon har försökt nån gång..;)

@Lassej
Tack för tips, kan nog bli det på vägen hem....

@Marianne & Ranko
...detta minneskort var på 80Mb/s...tror det är bra...det förra var på 48....
...kul att din "halva" gillade historien...men hon kan även tacka V för den...

@Seglaren46
....gör inga misstag....:p...eller...de har nog hänt...:rolleyes:
...det e nog bättre att åka i september...varmare..

@Sander
Det kan nog bli trångt...du kan nog tjäna nån cm, men ta bort en del på bakskärmen så kan det nog gå...jag har min lite på snedden...så jag lätt kan få ut cykeln...eller grillen...rampen har en polare knäckt till av 3mm durkplåt...
fullsizeoutput_1933.jpeg


Såååå....nu till dagens övningar..

Dagen har bjudit på en massa sol o värme..tog cykeln ner till stranden för att göra ett längdtest med drönaren...:(...körde upp den till 50 meters höjd...o sen var det bara att åka...


Jag filmade allt som hände på iPhone-skärmen...med den inbyggda skärminspelningen..;)

500 meter....
fullsizeoutput_1924.jpeg


1000 meter....
fullsizeoutput_1925.jpeg


2000 meter....
fullsizeoutput_1927.jpeg


...o där fega Klasse ur...kom hem...nu...2 km räcker för mig denna gång...
fullsizeoutput_1928.jpeg


...o hård motvind...hoppas batteriet räcker...:(...nu kör den helt själv..
fullsizeoutput_1929.jpeg


....jaa..då var det bra landningen kvar...
fullsizeoutput_192c.jpeg


....hemma...skönt...fantastiskt...vicken leksak...:)
fullsizeoutput_192a.jpeg




Opps...nu kommer en Spanjor utspringande på stranden...tänkte att nu e d kört...men han var bara nyfiken...så jag demonstrerade lite...så nu skulle han åka köpa en på måndag...:D
fullsizeoutput_1934.jpeg


Sen cyklade jag upp mot ställplatsen...hittade ett fält att prova "follow me" funktionen...funka sådär...får nog öva mer fast hemmavid... tog några bilder på omgivningarna...

Det fanns många hus som ej var färdigställda...precis som hantverkarna bara gått därifrån...
fullsizeoutput_1918.jpeg


...ett antal såna här skelett fanns det oxå...
fullsizeoutput_1932.jpeg


....men sen fanns det även hus som var klara...men halvtomma...skulle kunna tänka mig takvåningen på denna kåk:)...lite högt kanske...:(...
fullsizeoutput_1931.jpeg


Sen har jag bara suttit o lapat sol resten av eftermiddagen...hade +20,5 i skuggan vid halvfemtiden....:p..Nu har jag just käkat "kolbullar" men en stor mjölk till...

Åker vidare imorgon mot nya äventyr....

Ha en god kväll...men först lite roligt...
fullsizeoutput_1850.jpeg

Ärlighet varar längst...även för blondisar...
fullsizeoutput_193c.jpeg


Sen kanske ni förstår varför jag inte gillar att köra över broar...
fullsizeoutput_17e4.jpeg

//Klasse
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag....

Då var det dags för rapportering...:)

I måndags när jag gjorde bilen klar för avfärd så fick jag påhälsning av @Mats&Agneta...
Måste säga att dom åkte en himla trevlig o fin bil...;)...Dom var inne på en snabbvisit då dom skulle T/F...men vi hann språkas en del iaf..fick lite tips..var jag kunde köpa däck till bilen...tack för det Mats...har mailat dom...se vad jag får för svar..kör försiktigt på Er resa till "klot"mästerskapen..

Sen kom jag iväg lite sent och molnen började hopa sig....regn av o till hela vägen, skulle till en plats där "Malin" definitivt lurade mig...fick backa tillbaka 500-600meter..så kan de gå när man litar blint på "fruntimmer"...:p

Valde att åka vidare och hamnade på en kommunal o GRATIS:D ställplats i Vilafranca del Penedès...det började skymma nu...iväg o bunkra lite mat...sen fort tillbaka..sen kom regnet med blixt o dunder...fixade middag, caneloni...gott..sen vart det tidigt i säng...

Igår vaknade jag upp till nollgradigt o frost...tittade på gasolmätaren..10%..:(..Åt min frulle o titta på lite OS...sen tog jag en långpromenad..hittade en gasolpåfyllare bara 100 m ifrån ställplatsen..bestämde mig för åka vidare men fyllde på 50 liter GPL först...31€..billigt...sen mot nya äventyr...hamnade till slut i Palamós på en ställplats som kostade 13€ inkl allt...skönt o stå på El...det var 7 dec senast..så nu kan man toppa batterierna o "slösa" med alla 38 lamper tända..:D...fick en kvällsbild på platsen..ligger i 4 etage...jag står längst ner...kan vara knepigt att ta sig upp till dom två översta med en lång bil...
fullsizeoutput_1948.jpeg

Jag avslutade kvällen med en god kycklinggryta....


Idag har det varit stora tvättardagen...blir här imorgon med för det ska bli strålande sol...då kan man utforska omgivningarna..ta med drönaren o ta lite roliga bilder...jag provade idag lite..
fullsizeoutput_194f.jpeg

Havsutsikt för dom två översta etagen...
fullsizeoutput_194e.jpeg

Sen har dom fått mycket beröm för den här ställplatsen..
fullsizeoutput_194a.jpeg




Allt för nu...men nåt rolig ska man väl hitta i lådan..:D
fullsizeoutput_1943.jpeg




Sen får jag önska er alla en bra alla hjärtansdag med era nära o kära...

images.jpeg

//Klasse​
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Hej Klasse !
Använder du något filter på linsen när du tar bilder med drönaren har läst att det finns flera varianter beroende hur ljust det är.

/ Stefan
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmorgon....

Idag vaknade man upp till en molnig himmel...:(... och +9 gr...
... men Frida Hansdotter lyste upp tillvaron med ett GULD..:)...


Gårdagen bjöd på strålande sol o värme...bestämde mig för att ta en långpromenad utefter kusten, det fanns en fin stig/vandringsled...och det vart några bilder på vägen...

...Stranden nedanför ställplatsen..(400m)...med borgen i bakgrunden..
fullsizeoutput_19f4.jpeg


....Borgen i närmre skådning..
fullsizeoutput_19ee.jpeg


...med havet i bakgrunden...
fullsizeoutput_19ec.jpeg


...fortsatte vandringen och kom fram till denna vindstilla och soliga oas...
...där satt ett gäng gamla "gubbar" o ljög i solen...
fullsizeoutput_19e4.jpeg


...många fina vyer efter leden...
fullsizeoutput_19e6.jpeg


...sen kom jag till nästa härliga strand...
fullsizeoutput_19d8.jpeg


...där det här huset låg rätt så fint..
fullsizeoutput_19b4.jpeg


...sen såg jag en golden retriver som hade börjat på surfskola...
fullsizeoutput_19d4.jpeg


...jaa...det hände mycket på den här stranden...Beachparty med ett gäng nunnor kanske...:p
fullsizeoutput_19b8.jpeg


...det va mycket skratt o plask o lek må ja säga...ville/kunde inte fota så mycke men drönaren var ju med..:rolleyes:
207813D8D71149CBA75479A06613E4FE.jpg


...fortsatte med bergsklättring :eek: till nästa ruin/borg...
9368827EC72F4FCB2DB263B753CF5E59.jpg


..med en underbar utsikt..
fullsizeoutput_19cc.jpeg


...tog lite hjälp av drönaren...dit jag inte vågade gå...
fullsizeoutput_19b5.jpeg


...och en grotta...skulle vara häftigt att paddla kajak här...
76BABAF8EDDD60FBF8B66026B4CC2252.jpg

Nu måste jag göra iordning mig för avfärd....ska köra in i "dupontarnas" land idag..fortsätter senare med min berättelse...kan verkligen rekommendera en avstickare hit på vägen ner/upp.



@STANTON
Nej, jag har inge filter då jag är en gröngöling när det gäller foto..håller på o försöker lära mig drönarkameran nu...
..alla bilder som jag tagit är med drönarens 4K kamera och min Iphone 8+...


@surtecruisers
...kul du följer min resa...jag sneglar lite på din med...fortsätt skriva, det är alltid roligt att höra om andras erfarenheter o upplevelser..



Vi tar en rolig oxå...
fullsizeoutput_1a11.jpeg


skrivs lite senare....

//Klasse
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu börjar du nå kalla trakter. Men jag har en dålig ställplats jag tycker du ska ställa dig på i Frankrike. Den ligger troligtvis längs vägen.

Parking Chateau

Platsen är bara en GRATIS:D turist ruin utan service, Men vinet...! Det är i världsklass. Offra en 20-25 € på en Châteauneuf du Pape och njut av den på kvällen. Eller varför inte gå på lokal? Men det är svindyrt Dupontarnas hemvist.

snooth+5-3-12-10.jpg
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej.. Tack fin reseskildring med alla fina bilder.. Jag ser tyvärr inga koordinater vilket varit bra, och hjälpt till att hålla drömmen om ytterligare en vinterresa vid liv. Eller har jag missat tidigare info.? Lisas ryggoperation har fått oss att stanna hemma ngn år..
Lycka till framöver.
Bo Mårtensson
Libom
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen