• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min första långresa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte troligt att du får ren propan i Spanien,så här års behöver man nog upp till Tyskland för att få det.

Det är inte troligt att man får ren Propan i Tyskland heller om man inte aktivt söker de tankställen som har det. LPG är ju egentligen ett bilbränsle, och gasinsprutningen i en bil arbetar inte efter samma principer som våra pannor m.m. och är därför inte beroende av att gasen förångas i tanken. Därför finns det ren Propan på ganska få LPG-tankställen i Tyskland.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag husbils "bröder o systrar"...

Självklart så ska jag som "Sir" påpekar fylla upp en så tom tank som möjligt (med propan) innan jag lämnar Tyskland och samtidigt lägga över förbrukningen på mina två P11: or, kommer att köra tanken som "reserv" eftersom det inte finns nån LPG-fyllning i närheten av Sälen...men tack för alla tips...:yes:...jag har läst i detta forum sen jag vart medlem...och NI har lärt mig jättemycket....TACK..


Nu till gårdagen, tog en tur med hojen ner till "klippan"...måste säga att den var STOR när man kom nära...
fullsizeoutput_18fa.jpeg


Fanns många fåglar runt om...som den här fiskmåsen...
fullsizeoutput_18f8.jpeg

...och dom här, tror det är "lektider"....för vissa..:(
fullsizeoutput_18f6.jpeg

...för vissa var det bara att söka vidare...
fullsizeoutput_18f0.jpeg


...andra trivdes bäst för sig själv....
fullsizeoutput_18e8.jpeg


....en bild på "stan" från klippan sett...
fullsizeoutput_18da.jpeg


...det verkade som det var "lektider" även för vildkatterna....
fullsizeoutput_18dc.jpeg


...sen åkte jag vidare till Altea, kringelkrokväg med en del tunnlar...hittade inge bra ställe att stanna och fota på, men ni som åkt den vägen vet att det är hööögt på vissa ställen...men på ett ställe kunde jag iaf fånga denna "kyrka"....
fullsizeoutput_18d2.jpeg


...Altea kändes som en riktig turistfälla...men fick en bild mot Calpe...
fullsizeoutput_18d6.jpeg


...klippan inramad med lite natur och stranden i Calpe..
fullsizeoutput_18d0.jpeg

Tyvärr så har Spanien bjudit på kylslaget väder med ömsom regn ömsom sol...

Idag har jag vart på nya äventyr....men nu ska jag äta....lasange blir det så kanske man får upp värmen igen...där jag varit var det bara +3 gr...återkommer till kvällningen eller så....:p


En liten då......:D
fullsizeoutput_184b.jpeg

//Klasse
 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej igen....;)

.....Då va middan avklarad, gott, nu börjar man få upp tempen igen...eldat på i "stugan" så nu har jag 23gr...:cool:...o ute är det +6,5...sitter o lyssnar på lite soft musik (Melissa Horn), smuttar på ett glas vin...o lite choklad...livet e ju ganska bra...:)...näe, nu till dagens upplevelser...

"Sir" tipsade om ett hojmuseum uppe mot Guadalest...kollade vägen, tog väg CV-755...lite mindre...menmen..glatt iväg, skapligt tidigt det var ju ändå 35 kilometer dit...gick jätte bra..men dom sista 5 kilometerna var hemska...serpentin...:eek:...djupa raviner...o_O...o det visste säkert "Sir"....

En fin bild från vägen...
fullsizeoutput_18cc.jpeg

Men väl framme så kunde man andas ut....
fullsizeoutput_18ca.jpeg


...och belöningen var fantastisk måste jag säga....vad sägs om "några" moto guzzi...
fullsizeoutput_18c8.jpeg


....eller några crosshojar som jag inte kände till...
fullsizeoutput_18c6.jpeg


....det fanns både unika bilar.....
fullsizeoutput_18c4.jpeg

...kan det vara en Willyskopia...
fullsizeoutput_18ba.jpeg

.....och en Fiat 600...i toppskick...
fullsizeoutput_18ae.jpeg

...och cyklar....
fullsizeoutput_18bc.jpeg

...av alla de slag....en trehjuling med barnsits mellan bakhjulen...
fullsizeoutput_18b4.jpeg


Näe, nu tillbaka till hojarna....vad sägs om några BMW...:rolleyes:
fullsizeoutput_18aa.jpeg

...eller en hederlig gammal Norton....
0ePCP7X1SK21EmU4CS8grQ.jpg

....eller avslutningsvis Ducati....hojarnas hoj....
fullsizeoutput_18a0.jpeg
fullsizeoutput_189e.jpeg


....det var otrolig många härliga objekt i den, tycker jag iaf, lilla lokalen...Tack "Sir"...det var värt den "oroliga" vägen...jag rekommenderar oxå ett stopp här...



...sen var det "Rankos" tips...som jag skymtade från hojmuseet...:(...såg kallt ut...
fullsizeoutput_1888.jpeg

...men det tar vi imorrn...en ändå värre väg....




Nu tar vi nåt roligt så länge....
fullsizeoutput_17dc.jpeg

Vi tar en till va?...
fullsizeoutput_17df.jpeg

Och en funderare.....
fullsizeoutput_1851.jpeg

Näe...skrivs imorgon...måste ladda datorn...

Ta hant om Er....
//Klasse
 
F

F.d. 22252

Guest
Svar till "husbilar" ja det gäller nog de flesta av oss som är ödmjuka nog att erkänna att vi har problem, själv har jag haft enorm nytta av HBK medlemmar som faktiskt räddat mej.
Klasse, har ju skaffat en drönare som jag pga. vädret inte kunnat flyga än, men jag saknar lite flygfoton från spanien via din mavic.
Tråkigt att skitvädret dragit ner till spanien dåligt i hela södra europa verkar det som -9c just nu söder om där du bor men det svänger nog snart och då får du ett bra tillfälle att ta dej hem när snön smälter och alla värden är på plus.
Vänta tills dess så kan du komma hem på 3-4 dagar från där du är nu.
Köer på vägen för att folk med sommardäck krockat är inget roligt, men du kan ju i alla fall gå bak och fika om det blir stopp.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Godmiddag husbils "bröder o systrar"...

Självklart så ska jag som "Sir" påpekar fylla upp en så tom tank som möjligt (med propan) innan jag lämnar Tyskland och samtidigt lägga över förbrukningen på mina två P11: or, kommer att köra tanken som "reserv" eftersom det inte finns nån LPG-fyllning i närheten av Sälen...men tack för alla tips...:yes:...jag har läst i detta forum sen jag vart medlem...och NI har lärt mig jättemycket....TACK..


Nu till gårdagen, tog en tur med hojen ner till "klippan"...måste säga att den var STOR när man kom nära...
Visa bilaga 144963


Fanns många fåglar runt om...som den här fiskmåsen...
Visa bilaga 144965

...och dom här, tror det är "lektider"....för vissa..:(
Visa bilaga 144969

...för vissa var det bara att söka vidare...
Visa bilaga 144970


...andra trivdes bäst för sig själv....
Visa bilaga 144971


....en bild på "stan" från klippan sett...
Visa bilaga 144972


...det verkade som det var "lektider" även för vildkatterna....
Visa bilaga 144973


...sen åkte jag vidare till Altea, kringelkrokväg med en del tunnlar...hittade inge bra ställe att stanna och fota på, men ni som åkt den vägen vet att det är hööögt på vissa ställen...men på ett ställe kunde jag iaf fånga denna "kyrka"....
Visa bilaga 144974


...Altea kändes som en riktig turistfälla...men fick en bild mot Calpe...
Visa bilaga 144975


...klippan inramad med lite natur och stranden i Calpe..
Visa bilaga 144977

Tyvärr så har Spanien bjudit på kylslaget väder med ömsom regn ömsom sol...

Idag har jag vart på nya äventyr....men nu ska jag äta....lasange blir det så kanske man får upp värmen igen...där jag varit var det bara +3 gr...återkommer till kvällningen eller så....:p


En liten då......:D
Visa bilaga 144978

//Klasse

Inga fiskmåsar, däremot har du några fina bilder på medelhavstrut
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag i stugvärmen...

Jaa, tänk vad man får lära sig här....

@ThomasA
Självklart är det en SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) och inte en FIAT som jag trodde, tydligen som du säger har dom licenstillverkat från 1953 till 1981 då FIAT lämnade SEAT, därför finns det bilar som heter SEAT 500, SEAT 127, SEAT PANDA, SEAT RITMO osv..

1986 köpte VW SEAT....och nu känner man igen SEAT i VW kostym...som ALHAMBRA.


@Kristian676
Du har givetvis rätt, men jag har ett "samlingsnamn" på dessa vita fåglar...trutar, tärner, fiskmåsar mm..vi här ute i skärgården kallar dom även för 08: or...;)...för dom skriker o skitar ner...:D

Så, nu har man rört om i grytan lite...:)...med glimten i ögat...



....nu vidare till Rankos tips...Guadalest...ca 6 km HEMSK (i mina ögon sett) väg från motormuseet...men det blev en o en annan fin bild..

Mandelblom o vägen i mitten...
fullsizeoutput_1882.jpeg


Nu var man nästan uppe bland molnen...
fullsizeoutput_1884.jpeg


Osså blev det vinter....snö på berget...termometern på hojen visade +3 gr...Brrr..
fullsizeoutput_1886.jpeg

Väl framme så fick man sin belöning...i form av vackra vyer...
fullsizeoutput_187c.jpeg


...klocktornet och ingång till byn....
fullsizeoutput_187a.jpeg

...gången som leder in till byn...
fullsizeoutput_1872.jpeg



....man trodde inte det skulle vara så stort innanför gången...
fullsizeoutput_1867.jpeg

+TIFlqaxRn+d1dJsJ1W%wA.jpg

...även en kyrka hittade jag...fint utsmyckad...
fullsizeoutput_1870.jpeg

fullsizeoutput_1869.jpeg

fullsizeoutput_186c.jpeg


...utsikten var härlig...över sjön o bergen...
fullsizeoutput_185f.jpeg
fullsizeoutput_1863.jpeg


...klocktornet...
fullsizeoutput_185d.jpeg


....fin bild med palmer i förgrund o snötäckta berg i bakgrund...
5tLdAtpVSCKUMviBTBaMMA.jpg


...det fanns gott om parkeringar nu, men på högsäsong kan det nog vara trångt...
fullsizeoutput_1859.jpeg

...tyvärr så ligger drönaren, som jag skulle ha med mig kvar i ryggan hemma på sängen...:(
...det hade blivit häftiga bilder här uppe...

Så nu var det dags att åka mot Benidorm...tog CV-70...drömväg om man jämför med den andra..bred o fin...ligger i 60-70 nerför...och blir omcyklad av några tävlingscyklister...i shorts..:eek:...bestämde mig för att åka raka vägen hem då jag frös så innebomben...

Idag så ska jag tuffa vidare på N-332 så får vi se vart man hamnar..


..se om jag har nåt roligt oxå...
fullsizeoutput_17da.jpeg

....hitta en till..;)...
fullsizeoutput_17d9.jpeg

På återskrivande...
//Klasse
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hmm! Benidorm är ingen turistfälla. Det är en gigantisk brittisk turistdestination där man får det man efterfrågar. Dag och natt... Men nu är det mest nattlivet som är igång. Rekommenderar Rock´n Roll House...

22062476159_ef1e8526a6_b.jpg


benidorm-crowd-3_3385024k.jpg


maxresdefault.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
# Växjö Peter: kan inte namnet på stället, men det går säkert att koordinera sig efter bilden (tror jag). Ska kolla imorgon namnet på krogen då det är torsdag och 20-24 pers. gör sin ordinarie veckovandring till Benidorm's Raco servering. Raco (camping med ca 700 husbilar/husvagnar) är bara törstsläckaren efter den långa promenaden, vi fortsätter vidare mot centrum.

# SirMcLain: vad jag menade med turistfälla var: billig parfym, en bit snustorrt kött med pommes & en tomatskiva för 15€, 1,5 dl vino blanco till pris av 2 dl, trendiga märkeskläder för spottstyver, Rolex glitter, CC & Yv Saint Lauren väskor samt äkta "handknutna" mattor, m.m.! Det där med uteliv/nattliv vet jag ingenting om, bara från TV och vykortsbilder, för då snarkar jag för fulla muggar...hehe...

älska dags.jpg
Källa: internet (något bearbetat för anständinghetens skull )
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej Klasse, välkommen till våra trakter.

Kastar mig in i debatten om turistfällorna.

Vi följer din resa med stort intresse, tack för fina bilder och trevlig rapportering.

Såg att du varit i "vår" hemby Altea häromdagen och det blev ingen succé förstår vi, men som Carola sa när hon läste; " ...Altea kändes som en riktig turistfälla...men fick en bild mot Calpe..."
var har han varit?

Var du upp i Altea, menar upp i gamla stan? Altea har faktiskt varit väldigt restriktiva vad det gäller satsningar på turismen, inga diskotek, nattklubbar är tillåtna, inga stora hotell har man tillåtet byggas osv.

Trevligt om du ger Altea en chans till,

P1015621.JPG

Vi bjuder gärna på en kopp kaffe och visar dig runt här i den gamla vackra delen, som f.ö. är utsett till världsarv.



Hör av dig, välkommen!

Carola & Tommy
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag hyrde ett hus av en jobbarkompis i Altea 1999, jag upplevde det inte som någon turistfälla utan ett trevligt ställa att vara på 1 vecka. Tommy du känner väl till Restaurang Oustau, vi åt där 3 kvällar mycket god mat, ett mysigt ställe, hur det är idag vet jag inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen