• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min första långresa

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
Ja du Klasse, vi bräker vi på Skånska, men tänk på att kaffet kommer från Helsingborg tack vare herr Zoégas..:yes:
Trots att du är från 08 trakten är du en trevlig "påg" :twitcy:

Du får Zoégas kaffe om du kommer hit

Ps
När du kommer till rondellen i CastroMarim efter den långa svängen,
ta 2a avfarten, förbi husbilarna, sedan 1a gatan till vänster.
DS

Trevlig helg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! roligt att du nämner proceduren med regler på badhuset ! vi försökte komma in på badhuset i silves men det var mer regler n vatten där så vi gav upp o lämnade portugal ! vi ville bara bada ? kom på du ville ha tips i spanien ? förmodar du sett gamla clintanfilmer som en handfull dollar den onde den gode den fule de spelades in i nijar tabernas vi var där o kollade rätt kul faktiskt ! det var dagens tips ! väder i isla plana 16 gr kallt 3 gr inatt ! ta med långkalsonger o fjällrävern !
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag i det härliga sommarvädret...

....Nu har jag passerat gränsen till Spanien...
Men först dagarna innan...

Måndagen började med en snabbfrulle, sen iväg o tvätta kläder vid intermache...det vart två maskiner..skönt med Quadron o åka fram o tillbaka..träffade ett svenskt par från Sthlm-trakten vid tvätten och sen gled GoJ in på parkeringen för tvätt o tankning, dom skulle sen till ställplatsen där jag stod.

Efter jag hägnt kläder så vart det fika med GoJ....Zoégas...o jag hade pepparkakor kvar.

På kvällen tog jag hojen upp till badhuset för plask o lek...det vart nästan 500 m..sen började dom kasta i träningscyklar i badet..o vips så var man bland ett gäng fruntimmer som hade vattengympa/spinning...såg rätt så lattjo ut..cykla i vatten...näe, inge för mig så upp ur bassängen, för att sen ta en lååååång varm dusch..

Sen nyfiken som man är så gick jag upp för att läsa lite mer om modellen på fiskeredskapet med alla ankare.
Det var när dom fiskade tonfisk, därav alla ankare vid plaia de barril, varje ankare symboliserar en tonfisk-fiskares död..så nu har jag löst den gåtan...
tuna-fishing.jpg


Igår vart det städning, tömmning/fyllning och sen avfärd mot Spanien...över bron :(..inge problem...sen tankning av gasol , tips från Jojje, visste att dom var på väg till samma ställe som mig...nämligen Huelva och Columbus-skeppen...väl framme så vart det Zoégas...o pepparkakor.
Kvällen bestod av momsrapportering till "Maggan o Löfven"...:rolleyes:..
Här stod vi på parkeringen, stort, lugnt o skönt...
fullsizeoutput_1529.jpeg


Sen gick jag o Jojje in på museet, 3,60€ för vuxna och 1,50€ för barn o pensionärer...så där hade Jojje tur..som gick in som barn...:D...som ni ser..
fullsizeoutput_152d.jpeg

Tre fina "piratskepp"...
fullsizeoutput_1558.jpeg


fullsizeoutput_154b.jpeg

Här satt kapten o tog ut en ny kurs...med papperskarta...
fullsizeoutput_1541.jpeg

...O här var en annan kapten...men han använder GPS...
fullsizeoutput_153a.jpeg
...som var orolig för denna gubbe...
fullsizeoutput_1549.jpeg

....Kocken hade ett stort "kök"...
fullsizeoutput_153e.jpeg

...sen hade dom en mänsklig autopilot...
fullsizeoutput_1547.jpeg

Nu har GoJ tuffat vidare, får se om man råkas nå mer under "Min första långresa" som börjar lida mot sitt slut..:(..nu när jag e på rull igen så blir det säkert mer skriver här..
Följer solkusten hemåt, så tips mottages på ställplatser o sevärdheter...

Tyvärr så blev det inge roligt idag...man får tydligen "bara" ladda upp max 10 bilder...
...så jag återkommer till kvällen...

Kör försiktigt där ute, nu drar jag mot...Chipiona...

//Klasse
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll alla HBK:are...

Idag vart det 21 mils körning och hamnade mellan Chipiona och Sanlúcar de Barrameda, och för att komma hit åkte man via Sevilla och denna hemska bro...i ytterfil..högt va det..o köer..
fullsizeoutput_1562.jpeg

Ställplatsen som heter ÁREA PARA AUTOCARAVANAS... Trevligt ställe, 8€ för T/F Dusch, bra wifi, och stora rymliga platser..inge överpris iaf.. Här står man bra i solen...bilden tagen kl 18 idag.. 17gr..klarblå himmel...
fullsizeoutput_1561.jpeg

Här blir jag imorrn med, tar fram Quadron o ut på upptäcksfärd... till dom två närliggande byarna.. sen på fredag blir det vidare till Tarifa...Iberiska halvöns sydligaste stad...

Sen blir det vidare...




Nu är snart sovadags...men lite roligt kanske...golftips..;)
FullSizeRender.jpeg





O sen en funderare...
fullsizeoutput_14fd.jpeg

Ska bli härligt att komma "hem" igen....eller not...

Sov gott....//Klasse
 
F

F.d. 22252

Guest
Godkväll alla HBK:are...

Idag vart det 21 mils körning och hamnade mellan Chipiona och Sanlúcar de Barrameda, och för att komma hit åkte man via Sevilla och denna hemska bro...i ytterfil..högt va det..o köer..
Visa bilaga 134812

Ställplatsen som heter ÁREA PARA AUTOCARAVANAS... Trevligt ställe, 8€ för T/F Dusch, bra wifi, och stora rymliga platser..inge överpris iaf.. Här står man bra i solen...bilden tagen kl 18 idag.. 17gr..klarblå himmel...
Visa bilaga 134813

Här blir jag imorrn med, tar fram Quadron o ut på upptäcksfärd... till dom två närliggande byarna.. sen på fredag blir det vidare till Tarifa...Iberiska halvöns sydligaste stad...

Sen blir det vidare...




Nu är snart sovadags...men lite roligt kanske...golftips..;)
Visa bilaga 134814





O sen en funderare...
Visa bilaga 134815

Ska bli härligt att komma "hem" igen....eller not...

Sov gott....//Klasse
Såtillsvida vad vädret beträffar skulle du nog vänta ett bra tag snö och kyla finns och mer är att vänta, kan bli jobbigt norröver så här års.
Tänker på att det förmodligen finns många söderöver som inte har en fin uppvärmd husbil utan fryser hela nätterna och det gäller inte husbilarna utan lokalbefolkningen.
Växte upp i en etta med en fotogenkamin som stod löst på golvet med en veke men ingen skorsten, så man frös mycket och gott om varma kläder var det ont om.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll...på Er...

Idag vaknade jag tidigt...5:45...skickade iväg ett morgonmess till mitt älskade ❤️ ,som skulle till jobbet, fick tebax detta...en bild hemifrån... 20cm nysnö...vacker bild, men näe..ser kallt ut..
IMG_2957.JPG
..drog täcket över huvet och somnade om...



Efter en sen frulle tog jag ut Quadron och for iväg till Sanlúcar de Barrameda...
En ganska "skitig" stad..tycker jag iaf...men hittade några fina objekt att fota...
...en ganska fin kakelvägg nere vid hamnen...4 x 1,5 meter...
fullsizeoutput_1564.jpeg

En kyrka...för omväxlings skull...;)...nu funkar det att ta stående bilder...
A3W2MNS%TC+Mek642sGD9w.jpg

Vy över stan...inge bra bild...men ger ett intryck...av nåt...
k0jrUeG9SpWI30MiPgNWjQ.jpg

Sen åkte jag vidare mot Chipiona...och vem träffade jag där...joo... GoJ...så det blev
Zoégas och trevligt prat som vanligt...Goo "Gubbe o Gumma" de där...
fullsizeoutput_157e.jpeg


Sen vidare för att utforska Chipiona....med sitt vackra "lighthouse"... eller hur?
JPAyC5DkTuavmV5w5HPLGw.jpg

Sen fick jag syn på en kyrka...modell vacker..o då menar jag vacker...se själva...
kPaJ7xGBTpmyhQsZ4yjimw.jpg

eller vad säger ni??...jaa..hela stan ger ett bra o fint intryck.. rekommenderas ett besök..
ToJfkMHiRxeo4fR+gjPVYA.jpg

Nu e snart mina 10 bilder slut...så om det ska bli nåt roligt osså så får jag väl hejda mig nu..


@bengtic
Hoppas det blir varmare innan jag når hemmagränsen...annars har jag ju "min" fina HB att värma mig i...kanske kommer förbi o bjuder på en värmande talisker...;)..o en garre till den..
osså kan vi snacka drönare....sköt om di....


@Gittan & Jojje
ALLTID lika trevligt att språkas med Er, alltid lika gästvänliga...våra vägar kommer säkerligen att korsas igen, har en GRATIS ställplats hemmavid om så skulle bli...




Nu till de skojsiga....:)
fullsizeoutput_157b.jpeg



Sen lite hjärngympa...:D
fullsizeoutput_157a.jpeg

Hängde ni med där...:p

Imorrn far jag vidare mot Tarifa...återkommer...

Kram hela dan//Klasse
 
Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Ja du Klasse, vi bräker vi på Skånska, men tänk på att kaffet kommer från Helsingborg tack vare herr Zoégas..:yes:
Trots att du är från 08 trakten är du en trevlig "påg" :twitcy:

Du får Zoégas kaffe om du kommer hit

Ps
När du kommer till rondellen i CastroMarim efter den långa svängen,
ta 2a avfarten, förbi husbilarna, sedan 1a gatan till vänster.
DS

Trevlig helg

Jojje
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
CastroMarim, trevligt i all sin enkelhet. Vi Stod längst fram vid torget och tog del av det dagliga livet, Fiskaren som stod utanför butiken och sålde små musslor.. Borgen som ligger högst upp, Man anar lätt livet från flera hundra år tillbaka.. man ser saltdammarna och över till Spanien, Tömmer och fyller på husbilsparkeringen 20Kr.. Den gamla kyrkan nere i gatan till höger, De små fiken.. En bit ner till vänster ett fik efter begravningsbyrån, 30Kr för 2 kaffe med bakelser..WiFi.. Fin plats vi kommer att återvända till..
Era reseberättelser väcker både minnen och drömmar.. Tack ska ni ha..
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll...alla asfaltsglidare...

Idag har jag tuffat till Tarifa, en sträcka på 14 mil...alldeles lagom..
...åkte förbi Cadíz o såg den hemska bron..:eek:...tur man slapp den..:)
fullsizeoutput_15b5.jpeg



Väl framme så blev det raka vägen till Lidl för att proviantera, sen ner till "ställplatsen" i stan...
Den var ju inge höjdare...en grusplan...fanns T/F?...och den var GRATIS...(för tillfälligt)..
...nu står det ca. 15 bilar hör av olika valörer...o nationaliteter...ingen skandinav...

Gjorde en fruktsallad till lunch, sen iväg på cykeln för att utforska stan lite...



Borgen nere vid hamnen...
fullsizeoutput_159d.jpeg


Fyrudden/Ön utanför stan...dit fick man inte gå..säkert nåt militärt..
fullsizeoutput_15a7.jpeg


Stan från fyrudden/piren sett...
fullsizeoutput_15a1.jpeg


Sen var det lika trångt i gränderna som i gamla stan....tur det var enkelriktat...
fullsizeoutput_1597.jpeg


Nån slags installation...fint med solen i bakgrunden...
fullsizeoutput_1595.jpeg


Sen har vi dom där bergen...som man ska över...till Gibraltar...blir imorrn..o_O
fullsizeoutput_15af.jpeg


Vid hamninloppet var det nån slags "frihetsgudinna" som stod o tog emot båtarna...
fullsizeoutput_15a5.jpeg


Imorgon ska jag åka till en Iveco-verkstad, för det hängde o dingla en fläktrem under bilen när jag kom fram idag, det var till AC:n som tur var.
Det fanns verkstad 2 mil härifrån mot Gibraltar och dom hade öppet till kl 14...lika bra att byta alla remmar när man ändå håller på.




Lite fredagsmys.....om den startar....jag får väl vänta nån månad eller 2...:(
fullsizeoutput_15b1.jpeg
...undrar vad för batteri hon använder...bly/syra...Gel...AGM...eller LifePo4...:D




fullsizeoutput_157c.jpeg

Ha nu en mysig fredakväll....så skrivs vi...

//Klasse
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll...igen...

Lördagsmorgonen bjöd på långfrulle med Expressen o Aftonbladet...
...bara eländes elände...mord, knivskärningar och våldtäkter..


Tänkte jag skulle ge Tarifa en dag till, men först till Iveco-verkstan för att köpa
nya remmar...rulla ut Quadron.. o sen iväg...över berget...:(.. men det gick bra..
fullsizeoutput_15e8.jpeg


Sen utsikten över Gibraltar....högt men vackert..
fullsizeoutput_15f2.jpeg


Sen på verkstan så var dom hjälpsamma....köpt nya remmar till AC:n och Generatorn...
...Svindyrt:eek:...vart nog lurad:(...sugen o åka tebax o läxa upp dom :mad:...men men...jag behövde ju dom...Lika bra att byta bägge samtidigt..
fullsizeoutput_15f4.jpeg



Sen över berget igen..:(..ville inte byta dom på den grusiga ställplatsen som även Spanjorena använde som hundrastgård...näe, inte att rekommendera..tog en tur till Playa de los Lances för att titta om man kunde ställa sig där ist. men det var 90 husbilar och ett 20-30-tal personbilar..
På andra sidan stora vägen stod det ytterligare ett 30-tal HB:n i kohage...Det var mest Kejtare med rastahår...Såg faktiskt ganska grisigt ut..bilar på ena sidan, toapapper på andra sidan staketet...förstår att Spanjorerna kroknar på husbilsfolket...men nu ska man inte dra alla över en kam..:rolleyes:
fullsizeoutput_15d3.jpeg

Så jag fortsatte till Duna De Valdevaqueros ...Stranden som blåser upp mot berget...
fullsizeoutput_15da.jpeg

...o det var mycket sand...
fullsizeoutput_15d6.jpeg

...Finfin hoj det här...;)
fullsizeoutput_15e0.jpeg


Sen tillbaka... tänkte jag skulle fara till Gibraltar men timmen blev sen o magen började kurra...så det blev middag ist..Pizza...:oops:..inte LCHF..


Vaknade tidigt idag..sååå...över berget med Concorden..gick finfint..nu sitter man här..
på den DYRA men fräscha o trygga ställplatsen i hamnen...o fin utsikt osså..
fullsizeoutput_15fb.jpeg

Idag har jag hunnit med massor...men det tar vi imorrn...har vart en hård dag idag...



Men nåt roligt ska vi väl ändå ha...
fullsizeoutput_1578.jpeg


Jaaa...så kan de gå...
fullsizeoutput_1579.jpeg

Blir här ett dygn till, måste vila upp mig efter dagen bravader...
...mer om det imorrn...

Just nu utanför dörren +15...

Gonatt då...
//Klasse
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Hej Klasse, du skrev att Ställplatsen i hamnen var dyr... hur mycket kostar det per natt och vad ingår?
Med vänlig hälsning,
Jörgen
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag...

@J.Bergsten
Dyrodyr...den kostar 12€/24tim...för det får man T/F, sophantering,stenbelagd yta,tvättmöjlighet(mot avgift), fin utsikt, bevakad hamn=trygghet. Stora/längre bilar står längst ut i hamnen...
C9F2C6DC-7E16-4668-A0FA-D54EF15DB3C0.jpeg

@Gittan & Jojje
Jaa... Den missade jag nog...var inte så roligt väder på denna sidan av berget...kan nog tänka mig att den var lika full,då det verkar vara ett populärt ställe för kejtarna...

Här är det bättre.. o varmare..
//Klasse
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen