• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min första långresa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
...GOD FORTSÄTTNING...

Då var det dags för ett första inlägg i det nya fina forumet.(lite ovant..)

Nyårsafton blev "lugn" o trevlig med god mat o fina fyrverkerier från Monte Gordo..
fullsizeoutput_14a4.jpeg



fullsizeoutput_14a6.jpeg

Efter tolvslaget fortsatte jag o gumman "festen" med dans på parkeringen till 70-80-tals hits..
Grannarna fick nog inte så mycket sömn..:)....men men... nyår bara en gång om året..o vi slutade ju vid 2-tiden..:D


På nyårsdagen vart det en välbehövd promenad på stranden, när vi kom tillbaka hade Gittan o Jojje dykt upp
så då blev det fika (ej Zoégas) med pepparkakor o glass hos oss...o rappe tog hand om disken..;)
AHtl5k27TQ2jXFhY%xJydA.jpg


På tisdagen tog jag o V quadron till Alcoutim för jag ville visa den fina staden och vägen dit..
Det vart några fina bilder....och många mil...
fullsizeoutput_1497.jpeg

Linslus nr 1
fullsizeoutput_14ad.jpeg
Linslus nr 2
fullsizeoutput_14a1.jpeg

När vi var där så träffade vi Göran o Birgitta som jag träffade på Alagoa "ställplats"..dom hade oxå tagit "moppen" dit.;)
...Sen vart det Zoégas hos GoJ...som hade åkt upp med bilen, fast dom tog "stora" vägen..fegisar.:D

Onsdagen bjöd på långtur med quadron igen...Olhão...med en massa stopp efter vägen..
...det är fint att utforska Portugal med hojen...
fullsizeoutput_1494.jpeg

Sen får vi inte glömma...kyrkorna....denna var i Olhão..
mGBsLrUBQWarv1SmDgsX2A.jpg

Nu börjar det dra ihop sig för Veronicas hemresa...:(...Idag har vi fixat o grejat lite..
..Åkt från Praia de Santo Antonio in till stan för att tömma/fylla... sen vidare till Faro..
..här har det regnat o blåst...så det har blitt inomhusaktiviteter hela eftermiddagen..:p

...sååå...ja Jojje, jag har kramat o pyssat på henne en del...hon hälsar så gott tebax...

Imorrn blir det in till Faro stad för att titta o kanske ta en bit mat på lokal...


Osså lite för...dom där ni vet..
2013731655463900_sbig.jpg


Och för jämlikhetens skull...
19881340-P6XzE.jpg

Har d så gott så länge, så skrivs vi...
//Klasse

 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Jaha, då var det dagen D då.....V:s hemgång..:(


...men först gårdagen då vi tog Quadron in till Faro stad där vi tog en lång o härlig promenad.
fullsizeoutput_14de.jpeg


Här var det trångt, tur det var enkelriktat tror att det knappt gått att köra en Smartcar där .
TP7dpDm+R1CCuaZXjzA18w.jpg


Som ni säkert förstått så gillar jag fina hus, hantverkare som man är...
fullsizeoutput_14e4.jpeg


Och dom med krusiduller med....fint hantverk...
fullsizeoutput_14d4.jpeg


Fanns även mindre fina kåkar också...som dom hade försökt att försköna...
fullsizeoutput_14e0.jpeg


De vackraste på denna bild är V, tycker iaf jag...men kyrkan va fin oxå...
e5ieHjfeTaa8UGzq+YJAMg.jpg


Sen "hem" för att laga en Paella med lite piripiri till middag, och till det drack vi vin...:)
fullsizeoutput_14e6.jpeg


Idag så ska Veronica åka hem, planet skulle lyfta 12:10 men har inte lyft än....:mad:
...det var tydligen nån oljeläcka!?! till bromssystemet så dom tog planet ur trafik...
Nu väntar dom på ett ersättningsplan från Sverige...och dom kommer iväg vid 21:30 är det sagt..
Synd att hon måste vänta inom säkerhetszonen...annars hade vi fått en dag till tillsammans...:(
Vi får se när hon kommer hem stackarn...sitta o vänta i en kall vänthall...

Jag själv for upp till IKEA en snabbis för att bunkra upp lite godsaker från Sverige.

Nu sitter jag o planerar för färden mot Spanien..det börjar bli dags snart...mot Tarifa, kan det vara nåt? Tips mottas gärna på resväg/platser som man kan fara till.


Nu blir det lite roligt...en av Er HBK:are har skickat denna till mig..:D.. Tack för de..

Två herrar på hemväg över en bro. Båda behöver "kasta vatten", så de hänger ut sina vapen genom broräcket. Strax säger den ena som vill skryta lite: "Det va' väldigt vad kallt det är i vattnet" Den andre va' inte sen att replikera: "Ja och det va' fasen vad djupt det är"!!!

Och en till va...

Vet du vad det är för likhet mellan att hoppa bungyjump och vara otrogen??
Näe...
Först är man lite osäker, sen gör man det, och spricker gummit så går det åt helvete...


Ha en go kväll på er allahopa
//Klasse
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Jag lovade Jojje att kolla upp platsen vid Playa los Lances innan jag var tvungen att åka hem. Där stod flera bilar och verkar lite lättare att få en "egen" plats jämfört med att stå längs stranden. Ta detaljerna med Jojje, han kan säkert ge dig koordinaterna.
Ha de gott därnere allihopa o hör av er när ni är på väg hem, vi kanske tar en vårresa söderut och möter er
/Bengt
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! vet inte var du håller hus men tips kan jag bidra med ! har man inte varit i gibraltar kan det vara roligt att besöka det ett par dag ? lite udda place men en turistfälla men man behöver ju inte handla där ? fin ställplats i båthamnen med utsikt över klippan och gångavstånd in ! välkommen till spanien ! idag 16 gr inatt 2 gr
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll i "småstugorna"...

Inatt blev det inte så mycket sömn... V kom till slut iväg igår kväll...hemma vid 3 på natten..
Så i morse tog jag sovmorgon o långfrulle...börjar bli en vana nu..

Idag har jag åkt till Ivecoverkstan i Faro för att kolla framvagnen/däcken, kommer dit vid 1-tiden..
...min vanliga tur...stängt för lunch mellan 12:30 - 14:00...så det var bara ta en fika o vänta...
fullsizeoutput_14f0.jpeg

Som låg här..på väg från IKEA..mot Faro..
fullsizeoutput_14ef.jpeg

När verkstan väl öppnar igen så konstaterar dom att det behövs en framvagnsinställning,
som dom EJ kunde hjälpa mig med...men dom hade en samarbetspartner som jag fick adressen till..
uppe i bergen..São Brás de Alportel, dom var väldigt hjälpsamma på verkstan...knappa in adressen i GPS:en åt mig ringde o förvarnade den andra firman...

Sååå...upp i bergen då..hamnade hos däckfirma "Chaveca & Janeira" för inställning av framvagn.
fullsizeoutput_14f3.jpeg

Väl där vart man omhändertagen nästan direkt...dom e trevliga Portugiserna...
verkstan såg väl inte så modern o fin som hemma i Sverige...men dom hade det senaste "laserinstrumenten" för inställningarna...
fullsizeoutput_14f2.jpeg

Sen var det bara köra in, dom monterade några digitala givare på varje hjul o börja mäta av allt..
Dom höll på i nästan 2 timmar (2 gubbar+utrustning) för det tog dom 61€...Tyvärr så hade dom inte nya däck hemma, men dom sa att det inte var nån större fara med däcken..
Om jag ville så kunde dom byta fram till innerbak o virse versa..men det hade dom inte tid med just nu...klockan hade blitt nästan 6 på kvällen...

Så jag tackade för mig och brummade vidare, tog väg N270 mot Tavira o det var ju en upplevelse..jag som inte gillar höjder..men det gick fint.
Tänkte jag skulle åka till Alagoa o stanna för natten men där var det som att parkera i en sardinburk...trångt o mycket bilar...så det blev mitt favvoställe..Praia de Santo Antonio..

Så har min dag sett ut...

@Jojje
Det vet jag...:yes:
Kanske dyker upp om nån dag...

@BengtL
Tack för tips...vi kanske träffas på vägen upp..om jag inte får hemlängtan tidigare..:wideeyed:

@surtecruisers
Gibraltar låter spännande... det blir nog det på vägen...:yes:




Nog för nu... eller...glömde...:)
fullsizeoutput_14f6.jpeg


Äh...en till va....:D
fullsizeoutput_14f4.jpeg


//Klasse
 
F

F.d. 54123

Guest
I em fick jag äran att träffa Klasse, Gittan och Jojje över en kopp zoegas nere på Praian de Santo Antonio. Gott kaffe, goda bakelser och mycket trevligt snack :)

En liten fräckis brukar vara kutym i detta gäng...

En skogsarbetare satt i sin koja på skogen i norra Dalarna och funderade högt...

Lingonris, vet jag va de är...
Blåbärsris också....
...men va fan är klitoris?

:wideeyed:
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll alla "kåkfarare"....;)

Gårdagen bjöd på regn hela dan så det blev att vara inne o pyssla lite..städa o pusta=putsa..
Körde igång elverket för att "toppa batterierna" det var ändå ingen som hörde det i regnet..
Tittade på en dokumentär på svtplay, "Martina har sett alla mina filmer" hette den och jag kan rekommendera den, man får en tankeställare..

Till middag blev det LIDL:s kulinariska pizza o en flytande bulle.. gräsänklingsmat..:)

Idag vaknade jag tidigt till en klar himmel och en sol som senare dök upp i horisonten..
Det blev kaffe på farstubron idag...skönt med lite sol i nian...

Sen tog jag fram cykeln och hojade upp till stan, mot badhuset..frågade om det var öppet även för allmänheten...och det var det, kostade 1.85 € för 1 1/2 timme...o bastu hade dom oxå...så nån dag i veckan blir det plask o lek för min del...och en avslutande bastu... najs..

Efter det blev det jaga däckverkstad vid "industriområdet" bakom intermache...hittade en firma som ville ha 178 €/st monterat o klart för Continental VancoFourSeason 225/75 R16C 121/120R..

På däckonline kostar varje däck 2350 SEK... så jag slår nog till imorgon..om jag får pruta lite till...:rolleyes:...byter jag nog alla 6...

Jag stod här som enda svensk bland alla dupontare tills Gittan o Jojje ratta in "kåken" på parkeringen....o sen dök UssisLeif upp o sen vart det Zoegasparty hos GoJ...:D
Alltid lika trevligt att språkas lite...o tack Leif för "fräckisen"...

Näe...nog för nu...vart sugen på en Talisker med tillbehör..



Inga bilder idag...men...inte att förglömma...ett gott skratt förlänger livet...
e5ab4ddcba43444389d962635b6e8061_100001599jpg_600x600_53b480dc2a6b222ab5631e05.jpg
Och så för jämlikheten...:p
fullsizeoutput_14f5.jpeg


Ta hant om Er där ute...
//Klasse
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Godkväll alla "kåkfarare"....;)

Gårdagen bjöd på regn hela dan så det blev att vara inne o pyssla lite..städa o pusta=putsa..
Körde igång elverket för att "toppa batterierna" det var ändå ingen som hörde det i regnet..
Tittade på en dokumentär på svtplay, "Martina har sett alla mina filmer" hette den och jag kan rekommendera den, man får en tankeställare..

Till middag blev det LIDL:s kulinariska pizza o en flytande bulle.. gräsänklingsmat..:)

Idag vaknade jag tidigt till en klar himmel och en sol som senare dök upp i horisonten..
Det blev kaffe på farstubron idag...skönt med lite sol i nian...

Sen tog jag fram cykeln och hojade upp till stan, mot badhuset..frågade om det var öppet även för allmänheten...och det var det, kostade 1.85 € för 1 1/2 timme...o bastu hade dom oxå...så nån dag i veckan blir det plask o lek för min del...och en avslutande bastu... najs..

Efter det blev det jaga däckverkstad vid "industriområdet" bakom intermache...hittade en firma som ville ha 178 €/st monterat o klart för Continental VancoFourSeason 225/75 R16C 121/120R..

På däckonline kostar varje däck 2350 SEK... så jag slår nog till imorgon..om jag får pruta lite till...:rolleyes:...byter jag nog alla 6...

Jag stod här som enda svensk bland alla dupontare tills Gittan o Jojje ratta in "kåken" på parkeringen....o sen dök UssisLeif upp o sen vart det Zoegasparty hos GoJ...:D
Alltid lika trevligt att språkas lite...o tack Leif för "fräckisen"...

Näe...nog för nu...vart sugen på en Talisker med tillbehör..



Inga bilder idag...men...inte att förglömma...ett gott skratt förlänger livet...
Visa bilaga 134486
Och så för jämlikheten...:p
Visa bilaga 134487


Ta hant om Er där ute...
//Klasse
Om du inte har för bråttom med däck så har jag 6 st "nya" Michelin Camping till salu. gått endast 12-13 mil 8000kr för alla 6 :)
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Du behöver inte snöflingan på däcken när den väger > 3500 kg Det räcker med M+S så klassas det som vinterdäck åtminstone i Sverige.

JOE

Är du helt säker på detta, de Michelindäck som jag har på min bil har den märkning som du skriver M+S men är inte med på listan över godkända däck för vinterkörning på tung husbil 5 ton
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Hej, är det åretruntdäck med snöflingan, storleken antar jag du redan kollat.
Sen det viktigaste vad är det för LI-tal... och tillverkningsdatum...
//Klasse
Det är sommardäck däck. Michelin Agilis Camping. avsedda just för husbilar med kraftigare stommar för att bla klara av högre ringtryck. belastningsindex 118 tillverkade v32 2016 har jag för mig kollar exakt vecka imorgon.//Mårten
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur många trådar jag svarat på detta men i lagen står det att för att det ska räknas som vinterdäck på tung bil > 3500 kg vara märkt med M+S eller Alptopp / snöflinga. Tydligt och klart.
Michelin Agilis Camping är märkt med M+S och är grovmönstrat.

Föreskrifter och allmänna råd klara om vinterdäck för tunga fordon
2012-12-07



Nu har Transportstyrelsen publicerat sina föreskrifter och allmänna råd om vinterdäckskrav för tunga fordon. I dem finns bland annat allmänna råd med rekommendationer om vad som bör betraktas som likvärdig utrustning och vilka typer av däck som bör betraktas som vinterdäck.

Det finns även en rekommendation om vad som bör anses som vinterväglag.

De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2013. Se tidigare nyhet i samma ämne om vinterdäckskravet för tunga fordon.

De nya allmänna råden har följande lydelse:

”Tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3 500 kg som är försedd med däck med snökedjor eller som har lämpligt slirskydd, sandspridare eller liknande anordning bör anses vara försedd med likvärdig utrustning enligt 4 kap. 18 a § trafikförordningen (1998:1276).

Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Vinterväglag bör anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.”

Läs mer i TSFS 2012:131 respektive TSFS 2012:132.
 

Wesslan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20301
Medlemskap
2024
Tack för nyårshälsningen från dej & V . Har haft besök från Sverige men nu änyligen kommer en hälsning från oss . Själva är vi kvar i Faro på väg till bekanta som flyttat hit till Tavira, sedan mot Spanien i slutet av januari . Kanske du eller någon har bra tips ställen i Spanien Hälsa V från oss osis med flyget för henne , våra bekanta fick problem med tåget från Stockholm till hemmet 4,30 sent 02,00 istället för 22,00 Britt Marie & Lennart
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Det är sommardäck däck. Michelin Agilis Camping. avsedda just för husbilar med kraftigare stommar för att bla klara av högre ringtryck. belastningsindex 118 tillverkade v32 2016 har jag för mig kollar exakt vecka imorgon.//Mårten

Hej Mårten,
Tack för ditt engagemang, men när jag ser att dina däck har för litet Li-tal så tackar nej till ditt erbjudande.. men det kanske finns andra här som är intresserade...sen vill jag ju ha "snöflingan" för det är ju en något mjukare gummiblandning i dom även om det är godkänt med M+S, tack för upplysningen JOE50...med det avslutar vi däcksnacket :rolleyes:

Allt för nu...hör av mig...

Okej...en liten då...:p
fullsizeoutput_14f9.jpeg

// Klasse
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godfredakväll på Er alla...

Idag vaknade man till blå himmel och strålande sol...
Händer inte så mycket när man ligger för ankar...här på Praia de Santo Antonio..

Gittan o Jojje tuffade vidare idag med sitt skepp mot Castro Marim...för dom skulle på marknaden imorrn..
...alltid trevlig att språkas med dom...även om dom "bräker" på skånska....;)

Det vart en lugn förmiddag med fika (ej Zoégas) o sol...
sen kom jag på att jag skulle plaska o leka i simhallen idag...
...cyklade upp till simhallen...betalade dom 1,85€ som det kostade sen frågade hon om jag hade badmössa!?...just de...det hade ju Gittan påmint mig om, men jag tänkte att det gäller väl inte mig...jag har ju mer hår under armarna än på huvet...:)....fick tillbaka mina slantar, upp på cykeln igen...ner på "stan" och lyckades få fatt på en badmössa...RÖD... jaja..får väl ta den..2,5€ fattigare..
tillbaka till simhallen...samma procedur...sen pekade hon på en lapp o undra om jag hade bikini!!??
Näe, nu har det väl ändå brunnit däruppe..:eek:...men det var badshorts hon mena..det fick man inte heller ha...tur att jag hade vanliga badbyxor...


Sen in i omklädningsrummet så kom man in i bås..tror nog att Portugiserna e lite blyga..
KJ15ipgDRN+qnTTc0Sj3TA.jpg



Efter man bytt om var det ut nästa rum för att låsa in sina kläder och ut till simhallen...
hHrT3LzWQkmsZqOVQZDhhw.jpg


Det var supernajs...28 gr i vattnet...jag simmade "simborgarmärket" x 3.. plaskade o lekte..:D
Till vänster om bilden (som jag smygfotade) fanns ytterligare en bassäng...
T7d7u3QQQRmXpSU4Apf3wA.jpg

Jaa..kan verkligen rekommendera att ta ett dopp här...skönt för lederna att vattengympa lite och duscha längeee...i varmt vatten..värt varenda cent...:yes:


Sen kanske jag har löst gåtan med alla ankare på stranden vid praia do Barril..
En trappa upp på badhuset fanns en cafeteria och läktare..(därifrån jag tog bilden på simbassängen)...där såg jag denna modell...kan det vara så att ankarna tillhörde nåt slags stort och gammalt fiskeredskap/sätt... eller??...:rolleyes:
CQUROjIHSTS06uouSXX3uQ.jpg

Efter badet så unnade jag mig en stor fin angusbiff som jag omsorgsfullt oljade in o kryddade o sen fick vila i rumstemperatur en stund för att sen grillas så där lagom...till det vart det sallad o hemgjord tsaziki...o ett...två glas vin...får se va "kistan" säger imorrn..:confused:

Får se om det blir efterrätt..:D..ni vet vad...

Ligger kvar här till söndag...sen blir det in till "ställplatsen" för att tömma/fylla/tvätta...åker sen över gränsen till Spanien på måndag eller tisdag...o hoppas på lite mer värme...



Det var allt för ikväll...nästan..


fullsizeoutput_14fc.jpeg



...Vi klarar en till va...de e ju ändå freda...
fullsizeoutput_14f7.jpeg


Imorrn blir det Quadron till Castro Marim för att gå på marknad...om det inte regnar...som dom hotar med...

Ha d gott där ute...
//Klasse
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen