• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min första långresa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Äntligen var det då dags för avfärd söderut.
Lämnar ett kallt och ruggigt Ingarö för sol och värme i Spanien/Portugal.

Jag tänker här berätta om min resa och säkert få en massa bra tips
från alla duktiga HBK:are som har gjort detta ett antal gånger.

IMG_1945.jpeg

Mitt första stopp blir i E-tuna för att göra en motoroptimering som
säkert gör resan lite roligare och mer ekonomisk.

IMG_1946.jpeg

Optimeringen tog ca: 1,5 timme och gav +34 hk / +80 Nm :D
Från 176 hk till 210 hk och från 400Nm till 480Nm och jag kan verkligen lova att det gav mera ork i motorn.

Nästa stopp blev hos min Mor i Läppe/Vingåker där jag stannar till torsdag
för att sen åka ner till Varberg och åka färja till Grenå, endast 674kr inkl sjöfrukost.:rolleyes:

Hoppas ni vill följa med på min resa, och framför allt ge lite tips o råd för jag är verkligen
en gröngöling utanför Svedalas gränser :spinny:
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Min första långresa

Du börjar bra, bilder insatta i texten förgyller läsningen och lockar fler intresserade.
Lycka till på din resa, berätta gärna lite om bilen och din tänkta rutt, samt lite personliga vinklingar så ska nog detta bli bra.
//Jocke
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Du börjar bra, bilder insatta i texten förgyller läsningen och lockar fler intresserade.
Lycka till på din resa, berätta gärna lite om bilen och din tänkta rutt, samt lite personliga vinklingar så ska nog detta bli bra.
//Jocke

Tack Jocke,
Gott med lite feedback.

Och TACK för alla TACK..:yes:

Jag kan börja med bilen, en Concorde Charisma 940M - 2010 som emigrerade från Italien i maj 2016 med endast 900 mil på nacken.
Utrustad med AC, hydrauliska stödben, Elverk,hackverkstoa, 300w solceller och stora tankar mm.

Hen e fin va!
84A315EED5CADA8B3F2213F855C304A7.jpg

hansyngve0319
Hej Klas ! Lite nyfiken fråga, vilken firma i E-tuna gjorde optimeringen och vilket fabrikat var det på själva mjukvaran ?
Ha en fin dag på andra sidan Hjälmaren och kör försiktigt när det bär iväg hälsar
Hasse & Ingegerd

Hej Hasse & Ingegerd
Optimeringen gjordes av Blomgrens fordonsteknik och mjukvaran från Promotech helnöjd än så länge.

Hjälmaren idag, förstår varför man åker söderut.:yes:
IMG_1948.jpeg

//Klasse
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Min första långresa

Hej Klas ! Eftersom Du har varit i Läppe och hälsat på mor, undrar jag om Du är uppvuxen i Läppe, då kanske Du hört talas om "Läppe-Pelle" och "Sunna-Nisse" men Du kanske är lite ung för att ha egna erfarenheter från dessa original
Det talas om den förstnämnda att han bl.a. handlade med bilar och sålde en bil till en "Fin" dam som upptäckte vid startförsök att det inte fanns nån motor i bilen och detta påtalades varpå Pelle svarar jasså ska du ha det också då blir det dyrare
Fortsatt fin resa hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Hej allihopa,

Idag har det bara varit en transportsträcka, inget roligt eller spännande att förtälja.
Nu står jag vid Stena Line terminalen med ytterligare en HB och snor lite wifi.
Det blir tidigt i säng för båten lägger ut kl 0700.. bye bye Svedala syns till våren.
fullsizeoutput_f2e.jpeg

Nästa stopp nattstopp blir i Flensburg/Scandinavianpark. (grillinköp)
Hoppas kunna lägga ut lite bilder från båtresan då.


Hej Klas ! Eftersom Du har varit i Läppe och hälsat på mor, undrar jag om Du är uppvuxen i Läppe, då kanske Du hört talas om "Läppe-Pelle" och "Sunna-Nisse" men Du kanske är lite ung för att ha egna erfarenheter från dessa original
Det talas om den förstnämnda att han bl.a. handlade med bilar och sålde en bil till en "Fin" dam som upptäckte vid startförsök att det inte fanns nån motor i bilen och detta påtalades varpå Pelle svarar jasså ska du ha det också då blir det dyrare
Fortsatt fin resa hälsar
Hasse & Ingegerd

Hej Hasse & Ingegerd
Näe, jag är inte uppvuxen i Läppe, jag är en Söderkis född på Åsögatan men är uppvuxen på Ingarö sen 69. Däremot har min bortgångne Far sina rötter i Fiskeboda/Julita, min gammelmormor hade en gård där.

Jörgen59

Hej !
Är det din bil som brukar stå vid Återvall ?
Jag kommer att följa din resa och önskar dig lycka till.
MVH Jörgen

Hej Jörgen,
Kan vara, det finns ytterligare en som brukar stå vid "rakan", min står på vägen in till badet..

Önskar tips på ställen som man kan besöka på vägen ner.
Efter Flensburg blir det Viersen (gastankmontering hos Wynen Gas) och sen Mosel.

Ha de gott allihopa, var ni än är...
//Klasse :music-icon:
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

Godmiddag,
Då var man i Tyskland, vid Scandinavianpark.

Natten på Varbergsterminalen var för jä..ig, det var en lastbil som startade sin bil en gång i halvtimmen så det blev inte mycket sömn den natten.

Här kör jag på färjan upp till andra våningen :oops: lite suddig bild,
men det var jag också efter den natten..

IMG_1959.jpeg
Det var gott om plats på däck, endast 5 husbilar.
IMG_1961-3.jpeg

Sen blev det en sömnig sjöfrukost som var ok.
Var uppe på däck i blåsten och tog denna bild på havet.

IMG_1963-1.jpeg

Nu är jag på väg, köer...köer... men det gick rätt bra ändå.
IMG_1965-1.jpeg

Väl när man kommer fram och skall parkera vid "ställplatsen" så har dom satt begränsning på höjden, 3,25 och jag är 3,40...men det löste sig, fick åka genom husbilhandlarens område, min skolengelska är ju inte så bra men dom var supersnälla o hjälpte mig.
IMG_1966.jpeg

Nu äntligen, inköp av grill.... som var BESTÄLLNINGSVARA... suck, inge grilla ännu på ett tag då.
Cadac Carri chef 2
Är det någon som vet var man kan hitta en sån på resan ner?

Nu ska jag rulla vidare till Gluckstad och ta färjan över Elbe för att sen stanna i Stada.
Där blir jag nog en dag, för det ska bli blåst och regn hela söndagen.

Ha det gott...Återkommer...

//Klasse
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

fortsättning.....

Mot gluckstad och ett blåsigt Elbe.
fullsizeoutput_f31.jpeg

Äntligen på färjan över Elbe... Gungit värre...
IMG_0831.JPG

Tur man inte tog Concorden in till centrum i Stade..
fullsizeoutput_f3e.jpeg

Jag kom till en jättefin men full ställplats i Stade(80 platser) men jag lyckades knö in mig på en plätt utan ström..
Imorgon ska det bli fint väder, så då tänkte jag ta lite bilder med drönaren på ställplatsen från ovansidan så får ni se vad bra dom ordnat här.
fullsizeoutput_f34.jpeg

Hej. Grillinköp kan du testa på Obelink Misterweg 179 7102 EN Winterswijk, dom har de flesta grillarna samt väldigt mycket annat.
Hälsningar Sanddammaren


Tack Sanddammaren,
Det ligger inte så långt ifrån Viersen där jag ska fixa gasoltankarna,
och sen kan jag pricka av holland i min bucketlist..

Näe, nu e det sängdags, utan en massa brummande lastbilar...:twitcy:

Sov Gott var ni än är...

// Klasse
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Min första långresa

Vill bara ge ett litet tips då du har så stor bil. Kolla på gubben i google maps eller motsvarande i andra program och kolla på vägarna före när du är tveksam.

Kolla även trafikinfo på vägarbete eller avstängda vägar i förväg. Inte kul att backa med din bil.


Du får nog många tips. Här kommer ett från mig.

Stanna till i Chateauneuf du pape på vägen och drick ett vin av samma märke. Ligger i södra Rhone dalen.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Min första långresa

Hej igen. Vill minnas att grillavdelningen ligger på tredje våningen på Obelink.
Trappan finns på klädavdelningen.

Hälsningar Sanddammaren
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Min första långresa

Jag har också beställt tid hos WynenGas den 14:e november! En mycket kompetent firma. Har varit där förr.
M.V.H. Jack43
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Min första långresa

...Stanna till i Chateauneuf du pape på vägen och drick ett vin av samma märke...
Tack för tips SirMcLain! Vi har passerat där några gånger och övernattat i Avignon, utan att observera Chateauneuf du pape. Hoppas slottet har någon form av övernattning/parkering också...

Så här står det om deras viner (prissättning därefter):
Châteauneuf-du-Pape är utan tvekan kronjuvelen i södra Rhône. Dess legendariska röda är kraftfull, elegant och med livslång hängivenhet. Domaine de Nalys har en historia som sträcker sig tillbaka till 1700-talet och är en av de få lokala egendomarna som odlar alla 13 tillåtna druvsorterna för Châteauneuf. Denna speciella cuvée består av en blandning på Grenchae, Syrah och Mourvèdre och visar precis varför Châteauneuf har ett så högt rykte. Denna röda har enastående smakkomplexitet och god lagringspotential.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Min första långresa

Tack för tips SirMcLain! Vi har passerat där några gånger och övernattat i Avignon, utan att observera Chateauneuf du pape. Hoppas slottet har någon form av övernattning/parkering också...

Så här står det om deras viner (prissättning därefter):
Châteauneuf-du-Pape är utan tvekan kronjuvelen i södra Rhône. Dess legendariska röda är kraftfull, elegant och med livslång hängivenhet. Domaine de Nalys har en historia som sträcker sig tillbaka till 1700-talet och är en av de få lokala egendomarna som odlar alla 13 tillåtna druvsorterna för Châteauneuf. Denna speciella cuvée består av en blandning på Grenchae, Syrah och Mourvèdre och visar precis varför Châteauneuf har ett så högt rykte. Denna röda har enastående smakkomplexitet och god lagringspotential.

Av slottet är det inte så mycket kvar, men ändå väl värt ett besök :)

Den lilla byn erbjuder ett flertal härliga "Cuvée" där detta fantastiska vin kan avnjutas.

Detta fantastiska vin kan såklart även inmundigas med med god mat från det franska köket i någon av byns fina små restauranger.

I denna lilla by vill jag bli gammal:)

//Jocke
 

Bilagor

  • 2016-07-13 12.23.24.jpg
    2016-07-13 12.23.24.jpg
    3,5 MB · Visningar: 69
  • 2016-07-13 13.55.48.jpg
    2016-07-13 13.55.48.jpg
    3,2 MB · Visningar: 72
  • 2016-07-13 12.42.04.jpg
    2016-07-13 12.42.04.jpg
    4,7 MB · Visningar: 83
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen