Miljözoner i Sverige på gång

Tråd startad i 'Under Markisen' av Sonic, 10 December 2017.

  1. Sonic

    Sonic HBK Medlem

    Inlägg:
    2,265
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9209
    Dieselbilar kan komma att förbjudas på sikt i vissa kommuner och tätorter..hur kommer det påverka husbilsresandet. Miljöministern driver på...2020 är målet..
     
  2. elegance

    elegance HBK Medlem

    Inlägg:
    688
    Kommun:
    Bräcke
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14404
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Storstäder är vår tids förbannelse miljömässigt och värre blir det
     
    Montreal gillar detta.
  3. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,953
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Man skall nog inte "måla fan på väggen" i förtid. Begränsningar kanske det blir men när de styrande inser att det är ett obevämt beslut så blir det nog ett annat ljud i skällan. De styrande vill nog inte förlora sin plats vid köttgrytorna.:D

    Bennie
     
    inger47, vippen, Hjulia och 2 andra gillar detta.
  4. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,638
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Vad händer med alla fraktlastbilar (mat, bygg, osv...) och inte minst alla hantverkare? Det jag kan tänka mig är att det blir tuffare krav på att alla ska ha nyare motorer med NOx rening, partikelfiltrar, m.m. i stil med Tyskland. Och som brev på posten får vi säkerligen ytterligare dekaler att klistra på framrutan.
     
  5. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    4,137
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Göteborg hade på -70-talet förbud mot att lastbilar över en viss vikt och äldre än X år inte fick köra in i stadskärnan.
    En fastighetsägare till ett stort hyreshus i Johanneberg ville byta ut sin oljeeldning mot bergvärme. Det var ett problem, lastbilen med borrutrustningen var inte godkänd för att köra in i stan. De begärde dispens från förbudet för att köra ett par kilometer.
    Men se, det gick inte alls, avslag, så de fick fortsätta att elda med olja.
    Det handlade alltså, som många gånger, inte om miljön utan om prestige.
    :mad:
    Tänk bara på den sk pumplagen som motverkade sitt syfte rejält.

    Miljötänket är bra, men inte när det hanteras av blåsta politiker.
     
    thomas47, Peter75, Bestliner och 10 andra gillar detta.
  6. Svarne

    Svarne HBK Medlem

    Inlägg:
    22
    Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    2085
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Jag kan inte förstå varför vi inom EU ska behöva olika miljömärkningar. Kan man inte enas sig om ett märksystem och sedan är det upp till varje land och kommun att välja var det skall tillämpas. Tycker det skulle vara en enkel sak för EU att enas, i annat fall fall undrar man om de klarar av något över huvud taget. När vi en gång sa ja till EU-medlemskap hoppades jag på fler gemensamma lösningar och mindre administration. Men det var tydligen naivt tänkt
     
    Bestliner, Stig, Åsa o Hasse och 2 andra gillar detta.
  7. louie

    louie FD. HBK Medlem 2017

    Inlägg:
    85
    Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    21362
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Något måste göras åt trafiken i de största städerna. Alla miljardprojekt till kringleder kommer alltid vara underdimensionerade redan då de tas i bruk. Begränsning av fordonstrafik är enda rätta vägen, men kommer alltid att möta motstånd. Lägg miljarderna på utbyggnad av kollektivtrafiken så att flestas behov "kors o tvärs" täcks. Sätt miljökrav och kostnad på tillåten fordonstrafik högt... så kan kanske utvecklingen vändas...
     
    Åke55 och knarrevik gillar detta.
  8. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,567
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Utsläppen kommer säkert att lösas med fossilfria fordon men knappast trängseln.
     
  9. inbart11

    inbart11 HBK Medlem

    Inlägg:
    114
    Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18322
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Om jag har förstått det rätt så är målet från regeringen att ge kommunerna möjlighet att f.r.o.m 2020 förbjuda dieselbilar. Tror att de flesta partierna inser att något måste göras, det är tidpunkten som är känsligt. Mvh Ingemar
     
  10. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,953
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Ett stort problem blir distributionstrafiken. Så länge det finns handel i stadskärnorna så kommer också denna trafik att behövas. Att tvinga distributörerna till att byta ut sina bilar skulle nog innebära att många skulle lägga ner den verksamheten. För att inte tala om alla dom som bor centralt. Det skulle vara en ekonomisk omöjlighet för många av dessa att byta ut sina bilar eftersom inbytespriserna skulle rasa & el-bilarna som redan är väldigt dyra att stiga i pris. Likaså skulle bilhandeln få en uppsjö av inbytesbilar som ingen vill ha.

    Kanske jag "målar fan på väggen" men ungefär det scenariot skulle det nog bli. Att något måste göras åt miljön råder nog inget tvivel men hur det ska göras för att det skall bli genomförbart är en svår nöt att knäcka.

    Bennie
     
    Bestliner gillar detta.
  11. Gunillas Kenth

    Gunillas Kenth HBK Medlem

    Inlägg:
    6,730
    Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3925
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Det är väl i första hand det enormt stora antalet smådieslar i stadskärnorna man vill ha bort. Om inte annat så kan den nödvändiga distributionstrafiken få dispens.

    Vad jag har förstått så är dieselbilarna ett bra och godkänt alternativ på landsbygden.
     
    Kristian676 och Zero gillar detta.
  12. Krister Ursula 18

    Krister Ursula 18 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,647
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Miljözoner finns redan i 8 städer i Sverige för tunga trafiken.
    Helsingborg har haft det några år. Vi hade problem på arbetet för ett par år sedan med vår transportbil som vi hämtade bilar med för lack, hos plåtslagarna.
    Vår chaufför fick köra extra mil för att undvika miljözonerna i Helsingborg när han hämtade och lämnade.
    Den transportbilen är nu utbytt till en ny som klarar miljökraven.
    Och den gamla har hamnat på en verkstad i en ort som inte har miljözoner.

    Det finns uppgifter hur man efterhand fasar ut äldre euroklasser i miljözonerna, om man googlar på det. Där kan man också få ett hum om tiden med framtida begränsningar på den egna bilen.

    Krister.
     
    Zero och Marianne & Ranko gillar detta.
  13. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,567
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Sv: Miljözoner i Sverige på gång

    Än finns det plats!

    71C85011-EC11-491A-A9A8-B49769ABE73F.jpeg
     
    Suntracker, Jatta, Hansove och 11 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.