1. Det har skett ett felaktigt utskick!

    Av misstag har det gått ut ett mail som påminner om medlemsavgiften. Ni kan helt bortse från detta mail! Och ni behöver inte göra något, vad än mailet säger.
    Vi felsöker orsaken just nu och ber om ursäkt för olägenheter.

    Stäng meddelande

Miljözoner i Sverige 2020

Tråd startad i 'Miljötips för Husbilen' av knarrevik, 12 September 2017.

  1. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,470
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Enligt det förslag som Transportstyrelsen presenterade i slutet på förra året ska kommunerna från 2020 kunna inrätta två nya zoner. Båda ska stänga ute dieselbilar som inte uppfyller kraven för Euro 6, och bensin-, etanol- och gasbilar som inte uppfyller kraven för Euro 5.
    Efter en remissrunda kommer ett nytt förslag inom kort presenteras, säger miljöminister Karolina Skog XX.
    – Vi kommer att gå fram med förslaget om miljözoner. Beslut ska kunna tas inom en nära framtid, säger hon.
    I Stockholm jublar miljöborgarrådet Daniel Helldén XX.
    – Jag är glad för att vi nu får möjlighet att införa miljözoner och få bort de värsta dieselbilarna och få ordning på luften i Stockholm, säger han till DN.
    Även Liberalerna i Stockholm ger tummen upp.
    – Alla kloka åtgärder som minskar partikelhalterna i innerstaden är bra. Vi XXXXX välkomnar väl utformade miljözoner som ger oss möjlighet att förbättra luften i innerstaden, säger Patrik Silverudd XXX gruppledare i trafiknämnden i Stockholm, i ett pressmeddelande.

    Red. av HBK-webb
     
    Leifw och Marianne & Ranko gillar detta.
  2. Bestliner

    Bestliner HBK Medlem

    Inlägg:
    2,339
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    Helt sanslösa förslag av miljötalibaner som slår mot vanligt folk som måste köra bil men som har vanliga löner vilket gör att de inte har råd med nya bilar.
    Detta är helt tokigt och ett hot mot vanligt folk.
    Sånt politiker kan vi inte ha
     
    B Bergman, bylla, PeterK och 2 andra gillar detta.
  3. Kattis63

    Kattis63 HBK Medlem

    Inlägg:
    57
    Kommun:
    Gagnef
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11964
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    alla bilar som eldas upp är väldigt tyst om. Det räknas nog inte när det inte kommer från avgasröret.
    Janne.
     
    Kaktus, Bo i Bil, Wizard och 9 andra gillar detta.
  4. Arne B

    Arne B HBK Medlem

    Inlägg:
    1,103
    Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11633
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    Mycket skitkommentarer blir det.
    Inte lätt att sålla ut fakta.
     
    Ulf Th gillar detta.
  5. Stig

    Stig HBK Medlem

    Inlägg:
    795
    Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12151
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    Uttalandet är inte förvånande, att ha ett miljöborgarråd XXXX är som att låta räven passa hönsen.

    Red. av HBK-webb
     
    piloten 1, Bennsan, Bestliner och 4 andra gillar detta.
  6. 4 JO

    4 JO HBK Webb

    Inlägg:
    953
    Kommun:
    Sundsvall
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19057
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    Det jag noterar i förslaget är att det inte gäller tunga fordon så ett alternativ för mig som har en 3500kg husbil blir kanske att besiktiga om den med några kilon.
     
    Bestliner och PeterK gillar detta.
  7. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,470
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    Ingen som tänker på de storstadsbor som tvingas andas in skadliga partiklar och riskerar att dö i förtid?
     
    Arne Lindh, Draumur och Jappe gillar detta.
  8. Bestliner

    Bestliner HBK Medlem

    Inlägg:
    2,339
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    Finns inget positivt med storstäder. Flytta ut folk över hela landet i stället så får de ett mycket bättre liv. Vi som har det skall inte behöva lida för de som vill bo i en myrstack. Hela sverige skall leva.
     
    kenjon, bjm735, håkansson2 och 8 andra gillar detta.
  9. tordan

    tordan HBK Medlem

    Inlägg:
    118
    Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22905
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    Varför var miljövännerna emot byggandet av "förbifart Stockholm"?
    Det är väl ypperligt att få bort genomfartstrafiken från de centrala delarna
    och dessutom under markytan, så de slipper se eländet? Bilarna blir ju inte färre, för att de trängs på Essingeleden?
    Hur tänkte dessa motståndare?

    Förr låg bostäderna i utkanten av städerna och affärerna i city.
    Tycker att vissa politiker numera strävar efter att göra en "rokad",
    bosätta sig centralt i stadskärnan och sedan åka ut till förorterna för att handla. Finns det något mer kväljande än dessa köpcentra?

    Alla kommuner ska få besluta om miljözoner? De lär nog bli en hel del....
    Men varför ska vi trassla in i city med husbilen? Kanske anordnas det stora
    fria parkeringar / ställplatser m.m. vid infarterna och sedan tät matartrafik med buss intill stadskärnan? Vem vet, det kanske blir framtiden?
    (Lite ironiskt tänkande av mig...) ;)
     
    Ratten och pekke gillar detta.
  10. The traveling man

    The traveling man HBK Medlem

    Inlägg:
    100
    Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    22720
    Om jag uppfattat frågan är det EU som ligger bakom miljöklassningen av fordon. Bakom beslutet ligger en vilja att rädda både mänskor och fastigheter i städer och historiska byar. De stora lastbil- och busstillverkarna i Europa har på ett föredömligt sätt försökt leva upp till EU-kraven. Så idag köper du både MAN, Mercedes, Iveco, Daf och Scania som är Euro-6 godkända. Varför skulle vi husbilsägare ställas utanför. Som någon påpekade det är trots allt mänskor som bor i dessa miljöer där föroreningarna hamnar. Vad jag förstår har många städer i Tyskland och Italien där jag kört buss i många år lösningar i form av betalstationer som gör att måste du in i Rom med en busslast resenärer får du betala om du kör med en gammal sliten dieselmotor. Om samma sak gäller för husbilar vet jag inte, men min bil är euro 5 och hade inga problem att köra in i tyska städer, eller för den delen köra in i Oslo. Så vad är problemet?
     
    Bengt&Siv, åkespångmyr, brogu och 1 annan gillar detta.
  11. Stig

    Stig HBK Medlem

    Inlägg:
    795
    Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12151
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    Problemet är att reglerna hela tiden ändras, bilar som för fem år sedan klassades som miljöbilar talas det idag om förbud.
    När politikerna insett att en stor del av de idag hyllade elbilarna laddas med fossildrivna generatorer (gäller globalt) hur skall de då ställa sig?det bor människor även runt kol och oljekraftverken och föroreningarna från dem når även städerna.
     
  12. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    16,470
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    40 miljarder skall satsas i ny batterifabrik med 3000 anställda någonstans i Sverige. All energi i tillverkningen skall tas från fossilfri kraft.
    Likadant runt om i övriga världen, sol, vind och vatten.
     
  13. Knut

    Knut HBK Webb

    Inlägg:
    15,211
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    På tide det bygges ladestasjoner for elbiler med bufferbatteri og lagring av overproduksjonen fra sol og vind kraft, denne form for utjamning av kraftmarkedet er nødvendig for videre utbygging av vind og sol kraft. Om bufferbatteriene også kan foreta feed in når de har reserver som de ikke trenger og nettet trenger kraft så blir det en stor forbedring av kraftnettet.
     
    knarrevik gillar detta.
  14. Svarne

    Svarne HBK Medlem

    Inlägg:
    16
    Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2085
    Sv: Miljözoner i Sverige 2020

    Att miljözoner inför i städer i land efter land får vi nog acceptera, men önskvärt vore att man inom EU kunde enas om ett gemensamt system för miljödekaler. Sen är det upp till varje land och kommun att bestämma var zonerna ska vara. Hur svårt kan det vara att enas om ett gemensamt system. Klarar man inte ens det inom EU är det nog dags att ifrågasätta hela unionen. Detta borde vi påpeka för våra politiker.
     
    saxtorp gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.