• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöplakett i Tyskland

F

F.d. 6530

Guest
Yippie, undrar om inte jag gjort ett j---a bra köp i Tyskland, dock utan att veta om det, satt just o kolla annonser på Mobile De o hitta Husbil med 2,5 tdi cat motor som tilldelas en grön plakett i Tyskland. Det är samma motor som jag har i min Husbil så jag får hoppas att även jag får en grön plakett. Fy fan vad detta värmde i kropp o själ då vi nästan alltid åker söderut på våra semestrar, o Tyskland är vårt favoritland att semestra i . Yippie än en gång. Nilsman
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljöplakett i Tyskland

Nilsman,

Jag vill inte göra dig besviken men om en viss typ av husbil har fått en grön dekal betyder det inte att en likartad husbil också får en grön dekal, jag har beviset. Har en Mercedes Benz common rail diesel motor i euro klass 4 vilket framgår ur mina Belgiska bordsdokument. I Tyskland får samtliga bilen med just den motor en 5 cylindrig 2.7 liters på 170 hk en grön sticker jag däremot fick en Gul. Inte att jag bryr mig så mycket för det är bara i nödfall jag åker in i Tyska städer och om det knipper så har jag ett EU invalid kort som tillåter mig att åka in i centrala delar av stan.

Nilsman lycka till och hoppas att "din" dekal kommer att vara grön ;)
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Miljöplakett i Tyskland

Belgien 1. EU invalidkort ? Är detta samma sak som det svenska parkeringstillståndet för handikappade som gäller i hela Europa. Skulle detta ge tillträde till städer i Tyskland där miljöplakett erfordras?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Miljöplakett i Tyskland

Yjons,

Det stämmer det är den samma parkeringstillstånd för handikappade som gäller i hela Europa eller dom länderna som finns med på det blåa kortet ifall det är en äldre typ. Jag har det nyare typen och gäller i samtliga EU länder.

När jag var i Holland och avhämtade mitt miljöplakett fick jag som information att i SAMBAND med miljöplaketten skulle få tillstånd att åka in till en annan zone i nödfall (sjukhus besök eller annat liknande). Detta innebär att utan miljöplaketten och med endast invalidskortet gäller inte denna regel. På så sätt får dom in sina pengar i alla fall ;)
 
Toppen