• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljödekaler

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hur är det med dekal på framrutan Euro-5 vid körning inom Europa, behövs det på HB som har Euro-5 motor?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Eftersom det inte syns på husbilens utsida vilken miljöklassning motorn har, krävs det dekal för att få köra in i miljözoner.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

En undran, har någon åkt på böter för detta att inte inneha dekal, eller för "smutsig" bil ??

Jag har en grön(4) dekal på vår HB (satt redan på vid köpet),
men husbilen har euroklass: 2000.
Det är väl fel egentligen, eller?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Miljödekaler

På min förra bil som jag importerade från Tyskland satt en grön dekal. Jag bytte ruta efter ett stenskott och när jag fick min nya dekal från Dekra var den Gul.

Den gamla hade det tyska regnr på, men den nya fick det svenska regnr på.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Denna är svensksåld, den gröna dekalen har det svenska reg.numret.
Har tänkt att vid ev. byte av vindrutan så får man nog försöka rädda denna dekal, ifall det går.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Miljödekaler

Hej det absolut billigaste är at köpa den här. &euro inkl. porto -610 dag från den är beställt.

https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.86595.en.php

har just köpt en till personbilen. Dekra tar kr. 200,00 här i Sverige

Det är inte 40 Euro men 80 euro om man blir tagit utan eller med en som inte är fastnat till fönstret.

What happens if I drive in the environmental zone without a sticker or a certificate of exemption?
Driving without a green sticker or a certificate of exemption is an offence and results in a penalty of 80 Euro.


tagit från The Environmental Zone / Senate Department for Urban Development and the Environment - Berlin

Dekalen är bara for Tyskland.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Dessutom: Om man blir ertappad inom en miljözon utan giltig dekal, får man inte köra ut ur zonen för egen maskin. Enda sättet att komma därifrån, är med hjälp av bärgare.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Sv: Miljödekaler

Jag "fick" en gul dekal av Dekra till min MB Sprinter -04. Exakt samma bil samma motor samma påbyggnad finns på Mobile.de med grön dekal. Det kanske lönar sig att skaffa en ny dekal i Tyskland??
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Skaffade en dekal på Dekra i Flensburg för några år sedan till den bil vi hade då. Tog med mig pappren in fick frågan om det var en diesel. Betalade och va på väg ut med en grön dekal. Då får jag se att jag lämnat regpapper på vår EU scooter tvåtaktare? Man undrar hur seriöst det är med dessa dekaler.
Givetvis fick jag en ny dekal och fick hämta rätt papper.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Skall Du köra i Tyskland (flera av de Tyska storstäderna) då gäller Tyska miljöregler och Tyska vinjetter. Frankrike har sina fr.o.m i år. Danmark har/kommer att ha sina?
Jag köpte den Tyska vinjetten vid TÜV-STATION Heiligenhafen.
N54 21 50 E11 00 23
Medför Ditt svenska registreringsbevis. Kostade 5€, 2010.
Öppet säkrast 0830-1200, 1230-1530 (-1700 någon dag). Lö/Sö stängt.
Beställde den Franska häromdagen.
Kolla även denna tråd under planering i HBK. http://www.husbilsklubben.se/forums/t100891/
mvh
Per 4069

Några länkar att studera.

https://www.crit-air.fr/dk/netbutik.html (Franska vinjetter leveranstid ca 4 veckor)
Blue Badge – Blaue-Plakette.de (Tyska nya vinjetter. Stoppat t.v.)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Miljödekaler

På min förra bil som jag importerade från Tyskland satt en grön dekal. Jag bytte ruta efter ett stenskott och när jag fick min nya dekal från Dekra var den Gul.

Den gamla hade det tyska regnr på, men den nya fick det svenska regnr på.

Har läst nånstans att grön kommer frånomed -07 vanligtvis.

Leif
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Det skrivs mycket om miljödekaler
Är det någon som vet villka man bör ha när man åker i Europa typ Tyskland, Frankrike, Holland etc etc?

/Pelle
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Miljödekaler

Köper man dekaler när man kommer till gränserna eller finns det möjlighet att köpa från Sverige?

/Pelle
 
Toppen