• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Midvinter

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Nu är det inte så många dagar kvar!

Fredagen 22 december kl.01.20 vänder det mot ljusare tider igen och man blir glad av bara tanken - även om det så här års är mysigt med en varm temugg och levande ljus också.

Men innan de ljusare tiderna har vi också vackra ord som skare, vindskydd, renskinn, grillplats, Muurikka, snöskoter (nåja)....plus många fler, beroende på intresse.

Diskussionerna om den kommande sommarens resmål är förutom den glädje denna planering skapar också en form av en resa, inga svårigheter på den resan uppstår när man gör den tillsammans över en karta, inga problem med bilen eller något annat existerar, allt är bara en lång och solig uppladdning av vintertömda batterier.

Men man kanske ändå ska ta med regnkläder, stövlar och paraply?
Bara för att vara på den säkra sidan? :D



 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Midvinter

Tack Kjell, dagen fick en helt annan nyans i denna gråmulna regnblåst.
Dessa vackra ord, det enda jag har av dessa är faktiskt två renskinn och länge trodde jag att det var de som "fällde" de gråa håren på mig, men de sitter fast på mig tyvärr och snöskoter klarar inte vi "Sö" länningar av, vi får vara nöjda om vi har luft i trampopeden. Men vad är "Muurikka" är det gott är det starkt? Jag får väl ta och tillverka din kommunkarta så solig och vacker som möjligt, du får maila tips på sevärdheter till mig, så får du in allt du vill att vi skall besöka i din kommun.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

Muurikka är ett hjälpmedel för att skapa det som är gott! Och tar man med sig kryddor kan det bli starkt också!

Ska inte retas mer med dig, det är alltså en liten kupad 'stekpanna' http://www.muurikka.se/ som man kan ta med på utflykten. Kanske lite tung för vandrare men perfekt för att lasta i skoterkälken (eller bilen) - använd kasse/soppåse så blir inte resten av innehållet i skoterkälken sotigt!

Gumman tar gärna med sig pannkakssmet i 1,5 liters petflaskor, lätt att efter omskakning hälla ut i muurikkan och grädda över brasan.
För-steker man hackad bacon hemma och häller av fettet och tar med resten så kan man strössla på lite av denna stekta bacon i muurikkan innan man häller på lite pannkakssmet.
Mäkta gott och påminner faktiskt händelsevis väldigt mycket om kolbullar: http://www.zacrison.com/gronandal/upload/dokument/kolbullar.pdf (här finns också beskrivet hur man gräddar, säkerhetsaspekter och sånt....). :)

Man kan värma/steka nästan allt i denna korsning mellan wok och stekpanna, den ska bara stekas in rätt, inte överhettas och inte diskas med diskmedel.

Jodå, det finns som på andra ställen även lite sevärdheter i den här kommunen och jag skickar info och bilder så fort jag kan.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Midvinter

Jaha tack för förklaringen, jag har alltså åkt omkring med en"Muurika" hela sommaren och "Kingen" kallar den för :"Nisse Tutens gryta" (Se Lofotenresan lördag den 8 juli) Här har vi har kombinerat den med ett gasolkök från ett "Lågprisvaruhus". Han som ligger i Muurikkan hade hetat Nasse och slutade sina dagar i köttdisken hos köttahandlarn.

094-400.jpg
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

Jajamän, precis en sån är det...

Och krydda hade du med dig också ser jag! Man blir riktigt sugen (sommarsugen också!) när man ser bilden!
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

Vi köpte något liknande på K-Rauta i Handen(nu har dom flyttat).
Den har tre ben som skruvas fast, och sedan en gasolbrännare av gjutgods.Vad jag förstått används brännaren mycket i Asien som spis.
Barbro köpte pannkakssmet, pulverform,och sedan sidfläsk i tärnat utförande.Stekte fläsktärningarna först och slog sen på smeten. Efter gräddning så blev det avsmakning. Det blev jättegott som TV-Tina uttrycker det.
Fältmässigt så det förslår.
Får man va med i Muurikkaklubben frågas?
Mvh Gert8
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

Absolut, Gert!!

Med sån avancerad utrustning till Muurikkan är du självskriven som medlem! :D

Annars räcker det bra att gilla campinglivet med husbil för att bli medlem men man kanske skulle förenkla medlemskraven ytterligare: alla får vara med! :p
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Midvinter

Ja en separat Muurikka klubb vore "himla käckt" en, liten fråga viken typ av vapenvård fodrar denna tingest, jag sydde en påse av ett tyg som kallas "cambrel" sånt där svart som bagageutrymmen i bilar är klädda med, det är känt att om man har en påse av detta tyg till verktygen i bagageutrymmet så rostar de mindre. Jag trodde det gällde min Muurikka också men det "sket" sig, kan hända att boxen läckte in vatten vid tvätt och påsen blev blöt, eller skall den stekas in några år innan den slutar rosta. Jag får borsta av den ordentligt till nästa år annars vågar Kingen alrdig äta "Tut ala Biff" mer. Ja Gert det var tre ben med men jag ställer den direkt på lågprisgasolköket (170:- extratuber 3 pack 49:-ung. pris på ex. Biltema, Jula, mm) och det fungerar alldeles utmärkt.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

Jajamän,
i dag är det årets kortaste dag!
När vi har avverkat den så är det allt längre dagar som vi har framför oss - sådär omkring sex månader ganska precis exakt... :)

Det går inte så fort från början men när 'solfilmen' börjar dyka upp på TV-rutan är skillnaden från dag till dag härligt stor!

Det är nu fortsatt jobb med att förbereda husbilen inför det nya årets resor och utflykter och det lutar åt en resa norrut för 2007, i alla fall en av resorna, en fiskeresa.
Måste givetvis försöka bräcka familjerekordet på torsk - 17 kg - som innehas av bätterhälften. :D

Men ska sanningen fram så är det väl egentligen inte alls så viktigt att bräcka något rekord, det viktigaste är att vi får resa, se, uppleva och känna att vi får göra något utöver det vanliga och att vi får samla på oss fler trevliga minnen.

Först ska nu skinkan, sillen, glöggen och julklapparna avverkas och man får då se de nya tillskotten av tindrande barnaögon i släkten och sedan blir det nog ganska säkert en hel del vinter innan det drar ihop sig till resdags.

:santa1: God Jul på er allihop! :santa-3-icon:
 

Bilagor

  • Torsk.jpg
    Torsk.jpg
    9,9 KB · Visningar: 505

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

"Solfilmen" är det bästa tv-program som finns enlig mig. Det gör mig så glad.:) Ni kan som tur är inte höra mig sjunga dadadadadi osv, men skulle bara se min soldans. Kanske bjussar jag på den på vår nyårsfest. :snow-icon:
Eva HBK 9
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

Eva,
är din soldans verksam lika ofta som vi har fått se ditt glada humör här på forumet så har vi goda förutsättningar till ett soligt 2007!

En God Jul till dig och de dina! :santa-3-icon:
Och nyårsfesten är en given succé!

:reindeer-icon:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

'Solfilmen' kan man se när man vill på:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=33400&a=513977

Dagarna är visserligen bara 6-7 minuter längre per vecka ännu men vänta bara... :p

Stackars Kiruna har ingen sol alls ännu, den når inte upp över horisonten på hela dagen!
Å andra sidan har de ingen natt på sommaren i stället, solsken hela dygnet - om det inte är molnigt!


Edit: Uppdaterad länk.
 
Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

Vad gäller rosten på Muurikkan så kollade jag med en jobbarkompis, som är från Helsingfors.
Frågade om han hade en muurikka, jo det hade han och så kom vi in på att dom rostar mellan säsongerna.
Det ,rosten, lossnar när man hettar upp den och borstar lite.
Olja in och sådär tyckte han var onödigt. Han har haft den i många år vid stugan och använder den flitigt.
Ordet muurikka är vad jag förstår finska, för han fattade direkt vad jag menade.
Det är nu dags i helgen att leta fram dyrgripen och drömma lite om kommande resor.
Väl mött hälsar Gert
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Midvinter

Det är det som är fördelen med 'matberedningsutrustning' av hederligt järn, lite järnföreningar i maten påverkar inte hälsan negativt - snarare tvärtom även om järnet i grönsaker nog är mera lättsmält!
 
Toppen