• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Midsommar haveri vår Fiat/adria

F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Då har man nog äntligen nått målet på vår följetong av fel på Fiat motorn.

Efter att ha haft den på den sista reparationen i strömsund så har vi nu kört över 160 mil med bilen och allt fungerar perfekt nu. Från Jämtland ner till Malmö för att sedan köra upp till smögen där vi avslutade vår tre veckors tripp. Semestern är över för denna gång. Nu återstår det bara helg turer innan vintern gör sitt intrång.

Har i nuläget inte hunnit vara i kontakt med fiat om kompensation men fick däremot en kompensation av firman vi köpte HB på. Eftersom garantin på HB går ut den 14 feb 2014 så fick vi en förlängd separat garanti på 1 år,genom ett annat bolag som säljaren har anlitat. Så nu kan vi köra nästa sommar med med garantier på bodel samt motor. Den garantin gäller från 14feb 2014- 14feb 2015.

Vi känner oss nöjda med den kompensationen så vi har bestämt oss för att köra på och behålla HB. Allt verkar fungera som det ska nu. Har varit en händelserik sommar med div. problem men även otroligt många roliga och minnesvärda ögonblick från Norr till Söder. Otroligt skoj att träffa på andra HB folk och knyta nya kontakter. Speciellt kul att träffa andra husbilsklubbs medlemmar och knyta vänskaps band. Trevligt att få träffas i verkligheten och inte bara genom detta forum. Längtar redan ut på vägarna igen..

Men nu är HB parkerad för ett tag och jobbet väntar i morgon.
Nu får ni alla ha en riktigt bra fortsättning på sen sommaren/hösten så hörs vi säkert av framöver.

MVH
joakim och Catrin :mh2: :bye::bye:
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Va kul och höra att det löst sig (som det låter).

Synd bara att ni hade sånt krångel med en så pass ny bil i början av er semester, men förhoppningsvis kommer ni nu att kunna få använda er husbil på längre resor till nästa säsong, för med så pass nya grejer ska man kunna lita på maskinen.
Trevligt att höra att försäljaren förläng garantitiden också, en eloge för sådant handlande.:)

Ha dä
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Felkod P0122, Fiat Ducato 2008, 130 hk.

Motorlampan tändes då vi befann oss på Gräsö utanför Öregrund. Svarade dåligt på gasen för att sedan helt sluta svara på gasen. Beställde bärgare och den hade naturligtvis en framkörningstid på 3 timmar (han var på väg till Stockholm i ett annat ärende)

Testade det mesta, lossade batterikablar i 30 min, kollade alla säkringar mm. Efter att ha ätit och druckit kaffe testade jag att starta bilen, samma problem kvarstod.

I väntan på bärgaren provstartade jag bilen lite då och då, plötsligt hade lampan slocknat. Vi meddelade bärgaren och han tyckte vi kunde börja hemresan. Lite spännande i tanke på bilfärjan, ville ju inte åka med den resten av dagen heller :twitcy:
Men resan hem gick bra.
Verkstan trodde det kunde vara gaspedalen som strulande så jag har plockat isär den och gjort rent, den fungerar ännu.

Till saken hör att vi dagarna innan kommit hem från Italien och åkte via Moseldalen hem.
Ner åkte vi via Gross-Glockner (2600 m) i Österrike. Så brant på sina ställen att 3;vx var för klen.
Jag är glad att felet ej inträffade där, vart skulle man ha tagit vägen då ? backa ner, knappast.
Ska i helgen göra en sväng och kolla om det fungerar. Med mig har jag en felkodsläsare för att kunna släcka ev, tänd motorlampa så man tar sig hem.

Sven-A
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Vi har en 177 hk Fiat i Kaben, 2012 har gått 1200 mil. I vintras när diselvärmaren var på så lyste motorlampan redan när den startades och släcktes inte. Var in o kollade, fick beskedet att det inte var något allvarligt. Det var givaren i avgassystemet till katalysatern (om jag uppfattade det hela rätt). Lampan har inte tänts vid något annat tillfälle.
Enligt Fiat mobil skall den in för kontroll av något, vad vet jag inte. Jag tar det vid servicen.
//Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Fiat og Iveco har 3 temperaturfølerer for katalysator/partikkelfilter, en før og en etter pluss en referanse-føler et annet sted under huven. Om det er noen større forskjell på disse 3 ved kaldstart så tennes EDC lampan og det registreres en felkod. En Webasto kan lett varme en av disse 3 følerne, eller som jeg har det referanseføleren sitter helt framme ved frontspoileren som lett blir oppvarmet av solen - gir motor error 248 i displayet, som jeg bare må ignorere.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Felkod P0122, Fiat Ducato 2008, 130 hk.

Motorlampan tändes då vi befann oss på Gräsö utanför Öregrund. Svarade dåligt på gasen för att sedan helt sluta svara på gasen. Beställde bärgare och den hade naturligtvis en framkörningstid på 3 timmar (han var på väg till Stockholm i ett annat ärende)

Testade det mesta, lossade batterikablar i 30 min, kollade alla säkringar mm. Efter att ha ätit och druckit kaffe testade jag att starta bilen, samma problem kvarstod.

I väntan på bärgaren provstartade jag bilen lite då och då, plötsligt hade lampan slocknat. Vi meddelade bärgaren och han tyckte vi kunde börja hemresan. Lite spännande i tanke på bilfärjan, ville ju inte åka med den resten av dagen heller :twitcy:
Men resan hem gick bra.
Verkstan trodde det kunde vara gaspedalen som strulande så jag har plockat isär den och gjort rent, den fungerar ännu.

Till saken hör att vi dagarna innan kommit hem från Italien och åkte via Moseldalen hem.
Ner åkte vi via Gross-Glockner (2600 m) i Österrike. Så brant på sina ställen att 3;vx var för klen.
Jag är glad att felet ej inträffade där, vart skulle man ha tagit vägen då ? backa ner, knappast.
Ska i helgen göra en sväng och kolla om det fungerar. Med mig har jag en felkodsläsare för att kunna släcka ev, tänd motorlampa så man tar sig hem.

Sven-A
Provade bilen helgen efter, kom en kilometer sedan samma j-a motorlampa som tänds, samma kod igen :wall:( P0122 ) Jag lyckades släcka den med diagnostikinstrumentet jag medförde och kunde köra hem igen.
Ingen som har råkat ut för detta problem och hittat en lösning.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hej du!
googlar man på error code P0122 får man fram "Throttle position sensor", men det vet du nog förmodligen.
Hur som helst, hoppas att allt löser sig till slut, och det finns sensorer att köpa på b.l.a Ebay, om de är s.k original eller inte tror jag faktiskt spelar mindre roll.

Och vad jag förstår är det enkelt att byta den enheten själv, men jag vet inte om man måste koppla upp motorn mot en dator som "säger till systemet" att en ny sensor sitter där?

Skriv gärna på forumet hur det går.
vägkung

PS: Att ha läst fler inlägg som handlar om olika "error code" på nyare husbilar i allmänhet, men kanske fiat i synnerhet, ja då blir man ju onekligen en aning skeptisk till fiat:s kvalitet, eller som jag brukar säga italienjunk.:swoon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Har du sökt på "error code" på andra bilmärken? Du kanske blir förvånad? :wideeyed:
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Jodå, jag har tittat på andra bilmärkens "error code" och jag blir inte förvånad direkt, men vad som stör mig är, om man betänker att nyare husbilar börjar kosta från 500000 och uppåt så kan man tycka att man borde löst problem med elektroniken från början, det är som man släpper ut otestat material, och sen får kunderna hålla på och krångla med ogina försäljare som bara skyller ifrån sig, men visst, det finns fabrikanter som tar hela ansvaret för junkiga delar.

Och jag är av den åsikten, att med högt pris följer i vart fall en viss förutsättning att grejerna ska hålla, och att man inte ska acceptera "pajasgrejer" bara för att det gäller husbilar,motorcyklar,båtar, eller andra typer av s.k fritidsfordon
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Jodå, jag har tittat på andra bilmärkens "error code" och jag blir inte förvånad direkt, men vad som stör mig är, om man betänker att nyare husbilar börjar kosta från 500000 och uppåt så kan man tycka att man borde löst problem med elektroniken från början, det är som man släpper ut otestat material, och sen får kunderna hålla på och krångla med ogina försäljare som bara skyller ifrån sig, men visst, det finns fabrikanter som tar hela ansvaret för junkiga delar.

Och jag är av den åsikten, att med högt pris följer i vart fall en viss förutsättning att grejerna ska hålla, och att man inte ska acceptera "pajasgrejer" bara för att det gäller husbilar,motorcyklar,båtar, eller andra typer av s.k fritidsfordon
Nu sätter ju inte Fiat prislapparna på husbilarna.. Men förstår resonemanget.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Nä precis, fiat sätter ju inte prislappen, och inte heller sätter de kvalitet i första rummet som det verkar. För, "vi" prater ju inte "rocket science" när det kommer till relativt grundläggande elektronik.
Och man kan ju tycka att fabrikanterna som bygger bodelen, skulle vinnlägga sig om att fiat inte släpper iväg chassin/motorer som är av undermålig kvalitet.

Kvalitetsbegreppet är något som förekommer i var och varannan annons på husbilstillverkarnas hemsidor , där kan man läsa om alla nyheter, där finns att läsa om allt som har förbättrats från förra året, de utlovar en häftig upplevelse på "vår" färd mot lycka och frihet, man kan läsa om olika lösningar kring bäddsystem, värmesystem, dubbelgolv, ståhöjd, längd, klädselval, färgsättning, och allt får "våra" plånböcker att skrumpna ihop.
Men inte ett ord om detta eviga krånglande kring elektroniken, men visst, varför ska man skriva det?

Nu vet inte jag om "bodelstillverkarna" för regelrätta samtal med chassitillverkarna, men jag tror att de stora tillverkarna av bodelar, skulle vinna på att kvalitetsbegreppet redan från ritbordet fanns med vid planeringen av nya modeller vad gäller chassi och motorer.
För är det så att man trummar på stora trumman vad gäller kvalitet, ja då kan man ju också tycka att kvalitet ska gälla hela vägen.
Det spelar egentligen ingen roll hur dyr och lyxig husbil du köper om inte motorn/elektroniken kan ta dig till dina drömmars mål, lika lite spelar det någon roll hur lyxigt du kan sova, eller vilken kulör inredningen har (som för övrigt är skitful), när du måste åka omkring och vara orolig för falerande motorer.
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Men inte ett ord om detta eviga krånglande kring elektroniken, men visst, varför ska man skriva det?

Under de år vi kört husbil byggda på Fiat har vi haft ett evigt, ej krånglande uppförande av elektroniken.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Det skulle vara intressant att veta vilken statistik "vägkung" baserar sina svepande omdömen på? För det kan väl inte vara de relativt få fall som redovisats här på forumet? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Jag ock min bättre halv har med stor möda gått gjenom dom flesta
firmor,ock vad dom har att ärbjuda oss som tilfredställer våra önskemål.

Vi hittade til slut den här,Hymer exsis I 698,som hadde vad vi önskade!
Vi läser så mycket elände vidrørande dom nya Fiatarna,ock frågade Hymer
VARFÖR dom använder Fiat,då jag ønskar felfria Ford,ock här är svaret jag fikk;

Hymer

Lieber Ottar,
es wird derzeit geprüft, ob der HYMER Exsis-i zukünftig wieder auf Ford-Chassis aufgebaut wird - allerdings ist diese Frage noch komplett offen.
Zu bedenken ist, dass Fiat ein viel dichteres bzw. flächendeckenderes Service-Netz als Ford hat, so dass dies im Hinblick auf den Serviegedanken ein ausschlaggebendes Argument für den Einsatz von Fiat-Chassis ist.

Herzliche Grüße vom HYMER-Team

Översatt från Google översättning:

##Kära Ottar,
det övervägs om HYMER Exsis-i skal byggas på Ford chassi igen i framtiden - men frågan är fortfarande helt öppen.
Fiat har en tätare servicekedja än Ford, så detta är ett avgörande argument för användning av Fiat chassi med avseende på Serviece-sidan.##

Utav det här svaret,kan man tycka att dom använder Fiat på grund utav den täta lokaliseringen av Fiat-värkstäder......kanskje :rolleyes:

Ottar
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Montreal- Jag har ingen exakt statistik, men det har inte du heller, men skillnaden mellan dig och mig är- för mig räcker det att läsa om allt krångel här på forumet vad gäller fiat:s kvalitetsproblem.
Lägger man dessutom till den lilla detaljen prisnivå, ja då blir det mycket svårt att försvara husbilspriserna kontra kvalitet.
Men som sagt, alla får lägga sina pengar hur de vill, vill man lägga hundatusentals kronor på en husbil så har jag inga problem med det.

Sören-6830- Vilken tur du haft, var bara glad för det.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Er alltid humoristisk å se skit mot Fiat og alle mener at både Ford og MB er så mye bedre.....

Jeg er tross alt oppvokst i Ford systemet og vet at mange semester folk og utlendinger måtte forlate sine kjøretøy på Hamar, og ta fly og tog hjem pga feil som spolerte ferien, og andre reiser med de fantastiske Ford modellene....

Og en kanskje kommende svigersønn som er tekniker hos Mercedes, og han blir ei heller arbeidsledig noen gang, snarere hadde arbeidsmiljø loven åpnet for mer jobb så hadde min datter knapt sett han hjemme....
Feilfrie konkurrenter, og Fiat skit argumetet, ja-ja tro det den som vil.......

Dette er mekaniske produkter, feil og drit kommer og går samme F**n hva slags merke som sitter i fonten, og de aller fleste er faktisk fornøyd......

Av samme erfaring og grunn kan jeg gjerne kjøpe Fiat igjen siden de gjennom 26 år aldri har skuffet meg, MB har jeg også god erfaring med med unntak at de ruster alledeles jævlig, men FORD vil ALDRI komme på min eiendom igjen siden jeg er oppvokst med de og vet desverre AKKURAT hva de kan være....

:wink:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Nu är ju inte Sören ensam utan vi är många som inte har några problem med Fiat. Att det hörs mer problem från den som har 85% av marknaden är väl inte så förvånande.

Efter att ha haft mer än dussinet nya personbilar så anser jag att Fiat har en förvånansvärt hög kvalite jämfört med de personbilstillverkare som kör avsevärt större serier.

Att några får problem är inte så konstigt och det har jag också haft men Fiat eller Husbilstillverkaren har alltid tagit ansvaret.

Vill man ha service måste man vara beredd att betala för den och tar man genvägar så får man göra mer själv än om man betalar lite mer och anlitar välrenommerade handlare.

Det finns inga fria luncher som vi brukar säga.....
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Er alltid humoristisk å se skit mot Fiat og alle mener at både Ford og MB er så mye bedre.....

FORD vil ALDRI komme på min eiendom igjen siden jeg er oppvokst med de og vet desverre AKKURAT hva de kan være....

:wink:

1. Feil Fred.Hittil er det vel bare jeg som lovpriser NYE Ford.Dette har vi diskutert før!

2.Du kommer nok en gang dragenes med at du har "vokst opp i Ford-systemet".

For en tid tilbake ble vi veldig enige om at Ford FØR 2006 ikke var noe å skrive
hjem om.Når Ford ETTER 2006 fikk ny drivlinje,har de vært helt suverene,og vinner
tester og undersøkelser hele tiden.Det er disse jeg fremhever...med god grund.Bland
ikke inn den gamle materien.

Alla her kommer väl ihåg disse gamle,rostiga Transit ock Fiat som spydde ut svart røk,ock stod med huven öppen på trotoaren.:rolleyes:Dom är inte på marknaden längre!!!!!!

Nu är det andra OCK förändrade tider.

I fölge siste nummer av "Bobil & caravan" som besøkt Fiat-fabriken nyligen,fick
dom veta att Fiat har 70% av husbilsmarknaden,ock att över halva produksjonen går
til just det.Resten går til Proff-marknaden,men där är inte Fiat stora!På den marknaden
dominerar VW (40%) ock Ford o`Mercedes på dom nästa platserna.Det är bilar som körs utav flera sjåförer,ock körs 60 - 80000 Km i året. DÅ.....ser man vad kvalite` är!

Vi HB-ägare brukar väl 5 år på samma sträcka,om inte ennu mera,ock bilarna sköts mycket bra.

Men igjen....jag blir rädd när jag leser om förstörda semestrar p.g.a. et otal electronikfel,motorlampar som ljuser,kopplingar og automatlådor som ständigt
går sønder på nyare,lite körda bilar.DERFÖR är jag rädd Fiat,ock försöker unvika
dom!Ska man betala tre-kvarts million,ska man inte ha det här trasselet.Jag jobbar
med såna här distribusjonsbilar,ock ser dagligen vad dom går för,hårt körda som
dom blir!!

Läs Ni bara vad som skrivs tidigare i just den här tråden,ock det är inte den enda!!!

Til slut får man säga att jag låvade "RELAX" att inte ta upp det här nåt mera,vicket
jag nu har brutit.:rolleyes: !!Hoppas han förlåter!

Ottar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7334

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hej Sven-a
Jag hade samma felkod P0122 ThrottlePositonSensor på min 2012 130hk
Det visade sig inte vara något egentligt fel utan två "Recall" som Fiat flaggat för. Det ena är flytt av ett relä och det andra någon mjukvaruppdetering.
Kontakta en verkstad så fixar de det gratis.

Björn
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Nu har jag fått tillbaka husbilen från verkstaden.
Motorlampan tändes utan att jag märkte av någon effektminskning. Väl hemkommen kollade jag felkoderna och det visade sig vara P2002 som jag släckte. Provstartade, lampan lyste fortfarande men nu felkod P2454.
Det var bara att boka tid på verkstad där dom bytte differenstrycksensor (har med avgasreningen att göra) som det hade kommit in kondensvatten i. Verkar vara vanligt fel på fordon som används säsongsvis.
Arbetet utfördes med tillfredsställelse av Överhärde Repverkstad som är auktoriserad Fiatverkstad och som jag verkligen kan rekommendera.
 
Toppen