• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Midland Husbil På Väg"

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
För att få rubricerade vägassistans ska bilen servas enligt enligt tillverkarens serviceintervaller, dock minst var 12:e månad. Fiats serviceintervall, årsmod.2017, är 4800mil eller 24 månader. Denna vägassistans blir ju då i praktiken en pappersprodukt utan verklighetsförankring.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är ju för att få sälja sin dyra olja så ofta som möjligt som de försöker med den grejen.
Dessutom så är det väl bara självrisken upptill 1500:- på din egen gällande försäkring de betalar även om skriften (första meningen) är lite lagom luddigt skriven. Eller är den så luddig så man inte ens kan läsa mellan raderna?

"Husbil På Väg är ett Mervärde från Midland som
ger husbilsägare vägassistans vid driftstopp i Europa.
Förutsatt att husbilen är halv- eller helförsäkrad ersätter
Midland självrisken med upp till 1500 kronor
per assistanstillfälle. Vägassistansen omfattar
hjälp-på-plats eller bärgning till närmaste verkstad
men inte hyrbil, hotell eller resor."

M.v.h. JANKRO.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Oavsett så får men dessutom en liter olja utan kostnad i samband med oljebytet.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Nedan finns svaret från Midland.


Hej och tack för ditt e-post!

Vi känner till frågan/ invändningen ”att serviceintervallet är 24 månader” men vågar påstå att huvuddelen av alla husbilsägare och husbilsverkstäder anser det tekniskt befogat att göra ett oljebyte en gång per år oavsett om husbilen har ordinarie serviceintervall var 12:e eller var 24:e månad eftersom husbilen ofta skiljer sig från personbil mot bakgrund av avställda fordon vintertid, behov av underhållsöversyn innan längre körning sommarhalvåret o.s.v. Här kan man ha olika åsikter kring förlängda intervaller, precis som på personbilssidan – jämför Volkswagen, Audi, Kia med flera.


Midland vägassistans har som ett mål att minimera antalet skador. Ett löpande och förebyggande underhåll i kombination med en hög oljekvalitet åstadkommer just det. Omvänt så ser både vi och försäkringsbolag hur antalet skador ofta ökar i relation till förlängda intervaller, särskilt om intervallet inte tar höjd för körsätt och användningsområde (tomgångskörning, dammig miljö o.s.v.).


Jämför gärna med båtmotorer – där är det för flertalet en självklarhet med höstservice inför vinterförvaringen för att motorn ska vara ren, korrosionsskyddad och fräsch inför kommande säsong även om tillverkaren satt gångtid i X timmar för motorn. Detsamma gäller motorcyklar, snöskotrar och ATV.


Vi har även fått frågor kring milen för service (4 500 mil för vissa husbilar). Här har vissa tillverkare satt ett serviceintervall i mil som är avsett för transportbilar, inte husbilar. Vissa konsumenter har blandat ihop korten och trott att de ska serva först efter 4 500 mil – alltså efter många år när det som gäller istället är vilket som infaller först: tiden eller milen.


Midland vägassistans är helt frivillig och är man som husbilsägare inte intresserad av ett högt förebyggande underhåll så behöver man inte utföra det. Vi upplever dock att flertalet tycker det är fullt rimligt att husbilen får ett årligt oljebyte med översyn utan att betala för en full ordinarie service för att sedan (förutsatt att husbilen har 24-månadersintervall) utföra ordinarie service på månad 24. Här kan konsumenten köpa till en egen assistans om så önskas – det finns flera försäkringsprodukter på marknaden att välja mellan, allt från 300 kronor till runt 700 kronor per år. Kontrollera gärna eventuell viktgräns samt i vilket område assistansen gäller.

Midland vägassistans är däremot ett premie- och självriskfritt mervärde som bygger på årligt oljebyte/ service. Den innehåller heller inte hyrbil, resa eller hotell.


Hoppas svaren ovan besvarar frågan. Det är givetvis fritt att inte hålla med förklaringarna ovan. Detsamma gäller värderingen kring om Midland vägassistans är bra eller dålig för husbilister.






Med vänlig hälsning, Jonas Udd
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
SUCk!
Vilket dravel!

Jämförelserna med båtmotorer, som lyfts upp från ex. saltvatten för att förvaras i annan miljö haltar. Minst sagt.

Jämförelsen mellan olika märken av personbilar med olika konstruktioner är inget annat än fel. Olika konstruktioner och/eller olika komponentval ger olika serviceintervaller.

Många fritidsfordonsägare, till vilka vi husbilsägare, gör (rent tekniskt) ofta onödigt mycket/ofta service. Av ren okunskap kopplat till att vi vill sköta om fordonen väl. Dvs vi vill väl men drar då på oss högre kostnader än nödvändigt!

Byte av olja och framför allt filter ÄR viktigt att sköta. Speciellt om man vill ha riktigt lång livslängd på en motor.

Ex. Jag körde 23500 mil med min VFR 750F (mc) och bytte olja ung. efter rek. intervall (som var 1200mil). Ibland blev intervallen 1800mil.
Val av olja föll på standardolja (i sammanhanget) men alltid original oljefilter.

Oljeförbrukningen, efter 23500 körda mil var 0,5 dl / 1000mil.

Hade jag haft lägre oljeförbrukning om jag bytt olja oftare?

Motorfordon är konstruerade för att användas. Så rekommendationen blir:

- Byt olja regelbundet.
- Använd original oljefilter och en olja av god kvalite men inget överdrivet dyrt.
- Välj intervall efter tillverkarens rekommendationer +/-.
- Kör bilen regelbundet, det mår den bäst av.

// Niklas
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har möjligen herrarna i tidigare inlägg missförstått Midlands erbjudande?

Det är inget tvång för medlemmarna att följa deras förslag eller ens använda deras produkter. Det är som alla andra erbjudande, det kan inte passa alla!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har möjligen herrarna i tidigare inlägg missförstått Midlands erbjudande?

Det är inget tvång för medlemmarna att följa deras förslag eller ens använda deras produkter. Det är som alla andra erbjudande, det kan inte passa alla!

Kan inte svara för andra än mig själv.
Och självklart är det upp till var och en om man vill hoppa på en tjänst eller inte. Jag lägger inga värderingar i det.
Men argumentationen som Midland´s använder är dålig och stödjer inte, rent tekniskt, varför någon skall betala för denna tjänst, anser jag.
 
Senast ändrad:
Toppen