• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Michelin vs Continental vs Nokia

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
”Mina däck är jättebra” ja, ja men det vet man ju inte. Finns några oberoende tester av husbilsdäck där både slitage, effektivitet på olika väglag mm testas?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Personligen har jag alltid varit såld på Micheline. på framaxeln på lastbilen var det det enda alternativet när jag växte upp med både mor å far i däck branschen. Men på husbilar som har Micheline original monterat har jag dom sista åren sett mycket torrsprickor i däcken redan innan dom är 4 år. vilket har fått mig personligen att välja Continentals däck istället. kör 250-800mil per år så livslängden begränsas av ålder på däcken. Problemet med torrsprickor har jag inte sett på några Conit ännu iaf.
När jag senast talade med Nokia så hadde dom inget rend CP däck att rekommendera utan endast C däck.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
QUOTE="Olof G, post: 978956, member: 27362"]Visa bilaga 163344 Visa bilaga 163343 Råd och Rön testar C-däck, Michelin Agilis hamnar långt ned på listan,jag skulle tro at. C resp. CP däcken endast skiljer i förstärkning på däcksidan.[/QUOTE]
Det finns två bilagor till texten!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Lite knepigt med Michelin Agilis 215/65 R16C (dvs inte CP).
De fick ju jättedåliga testvärden i Råd & Röns test i nr 2, 2019 (11 poäng), dessutom var de dyrast....
Ex.vis ContiVanContact fick 43 poäng...
 

per-erik magnusson

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hörby
HBK-Nr
2522
Medlemskap
2024
Jag kommer byta däck på min Niesman Arto 2011 med 3 axlar och 5 ton, byter då de är 8 år gamla. Har kollat på Michelin Agilis + 225/75 R16C 118/116R MO-V Detta har bäst vad gäller ljud 70 db, A på bromsprov våta vägar och B på rullmotstånd.Vill ju ha bästa möjliga komfort
Ser ju väldigt bra ut, men finns det någon här som har erfarenhet av detta däck på tung husbil med boggy?
/Per-Erik
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
7 000 mil på Michelin framdäck och fortfarande 3 mm kvar när de byttes tycker jag är mer än godkänt med tanke på att de dragit 5 ton.
Har motsatt upplevelse i maj 2017 monterade jag nya framdäck, Michelin Agilis Camping 119 Q , framaxeltryck 1590 Kg,efter 2300 mil är det i princip dags att byta, däcken är tillverkade oktober 2016, har alltid kört med rekommenderat däcktryck, vilket det råder delade meningar om vad som är rätt tryck. Vad skall man välja ? har även testat Nokian betydligt längre körsträcka men bullrigare.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag körde över 7000 mil på mina Michelin framdäck innan det var dags att byta. Då var det ändå 3 mm kvar så de hade klarat en säsong till.
På tandemhjulen (boggien) bak syns det knappt att de är använda efter 8000 mil.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
efter 2300 mil är det i princip dags att byta
Om du menar att de är slitna så att det är anledningen till att byta, då syns det rätt bra om du har haft rätt lufttryck för dina llast- och körförhållanden. Mest slitet på mitten= för högt tryck, Mest slitet på kanterna= för lågt.

/Ingvar
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Om du menar att de är slitna så att det är anledningen till att byta, då syns det rätt bra om du har haft rätt lufttryck för dina llast- och körförhållanden. Mest slitet på mitten= för högt tryck, Mest slitet på kanterna= för lågt.

/Ingvar
Rekommenderat däcktryck från Michelin 4,5 till 4,7 bar fram 5,5 bar bak
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Vi monterade nya Michelin CP däck idag på vår bil efter att de gamla blev för gamla, dyrt jaa men det dröjer nog ett tag till nästa byte
 
Toppen