• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Michelin agilis campingdäck med sprickor!

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vår husbil levererades med dessa däck, och vi har kört ca 3800 mil på dem. Mönstret på bakdäcken är jättebra än, men jag märkte små sprickor i däcken.
Tycker det är dåligt efter endast 3år...
Ska man byta dem för säkerhets skull?
 

Bilagor

  • 0800E898-910C-4994-B5D2-0C4FA5A2BDA1.jpeg
    0800E898-910C-4994-B5D2-0C4FA5A2BDA1.jpeg
    3,6 MB · Visningar: 348
  • A4718BF5-0D6C-4685-8845-78B326E1E0BC.jpeg
    A4718BF5-0D6C-4685-8845-78B326E1E0BC.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 341

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sprickor i däcken kan bero på var har du haft bilen under vintern.
Om den står när el så kan detta ge detta resultatet.
Är det ett däck eller är det flera av däcken. Kolla detta.
Ha de.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
En tidsrymd upp till 3 år från tillverkning anses som helt acceptabelt som att sälja som nya däck.
Kolla tillverknings år!
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Jag hade kontaktat Michelin och velat höra hur dom resunerar.
Vi själva köpte 6 nya i fjol och vårt val
blev Michelin efter mycket kollande runt
på olika alternativ.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Jag fick pengarna tillbaka på mina Agilis som inte höll måttet efter 2-3 år de sköter om sina kunder hos Michelin.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det där ser ju ut som ett ljus och värmeskadat däck blir ofta på ett ställe på däcket vid ett längre stillastående. Var dom nya för tre år sedan? Skulle det vara något fel på däcket så står Michelin för det, dom kan man lita på, det är toppklass garanterat.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vi köpte husbilen ny för tre år sedan...
Kör med bilen varje helg, bara veckodagarna som bilen står still hemma.
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Det är närheten av starkström som ger dessa sprickor. Orson sprickor kallas det.
Denna påverkan är vanlig på traktor däck där man står nära kraftledningar i vagnskul.
Ofta är det bara i ytan av gummit så det har ingen större betydelse för däckets funktion.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Det är närheten av starkström som ger dessa sprickor. Orson sprickor kallas det.
Denna påverkan är vanlig på traktor däck där man står nära kraftledningar i vagnskul.
Ofta är det bara i ytan av gummit så det har ingen större betydelse för däckets funktion.


Att ozon påverkar gummi är korrekt, men ozonhalten är inte högre vid en normalt fungerande kraftledning. Det krävs överslag eller gnisturladdningar för att skapa ozon. Man kan känna ozonet på lukten. det är en speciell lukt i en generatorhall.
ERIKPER
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Hade nåt liknande på mina fyra Nokian C efter 3-4 år. Även om ingen gummiverkstad kunde avgöra om det var allvarligt så vill iaf inte jag råka ut för en däckexplosion, så de fick gå till återvinningscontainern trots >10mm mönster kvar. Har aldrig ångrat det beslutet!
När jag handlade så hade popgom med tillvalet "montering på lokal verkstad" bästa priset.
(4kkr billigare än när jag frågade pris på exakt samma lokala verkstad direkt)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det ser mest ut som sprickor på ytskicktet. Dvs. de ser inte så djupa ut.
Förmodligen inget att oroa sig för men känns det bättre så rulla förbi en bra gummiverkstad som är återförsäljare av Michelin.

Då risken är stor att de (gummiverkstaden) vill sälja på dig nya däck går det alltid att ringa Michelin direkt och rådgöra om du inte vill åka förbi flera olika verstäder.

Jag hade inte varit speciellt orolig så länge du kör med rätt ringtryck och aldrig för lågt ringtryck som är värre än lite för högt.

// Niklas
 
Toppen