• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Metoo

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Metoo

Metoo-rörelsen är en riktig rysare och riktigt skrämmande.

Domen utdelas sen direkt i form av total demolering av personens privatliv i media, uppsägning, visad avsky och total utfrysning. Arbetsgivare och uppdragsgivare fäller förmodligen hellre än friar av ren rädsla för mobben.
Nutidens häxjakt.

Problemet är nog snarare att de anklagade inte tycks förstå hur illa de behandlat sina offer. De tror att chefsställningen gör att de kan behandla sina anställda (inte bara kvinnor) som de behagar.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Metoo

För jäkligt med dessa övergrepp av man som inte kan vara en man.Dom som säger sig ha blivit våldtagna men inte anmäler manar fram känslan att det är fake eller hämndmotiv bakom , vet man vem som är gärningsmannen så anmäl istället för att prata ut i media det blir liksom mindre trovärdigt på det viset och risken för metoo är att det tas inte riktigt på allvar av många.
Sen får man aldrig glömma att man ibland ger människor egenskaper som vi inte har så efter ett par glas har många svårt att tygla sina lustar och alla har inte samma spärrar , kanske det bevisar att vi i grunden är djur i kostym??
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Metoo

Metoo-rörelsen är en riktig rysare och riktigt skrämmande.
Då menar jag givetvis inte frågan den belyser, den är otroligt viktig, utan hur vi låter den löpa amok.

Vi sitter och applåderar när rörelsen gör en total by-pass av hela vårt rättssystem.

Rättegången hålls av våra kvällstidningar i form av artiklar och intervjuer som skrivs för att sälja lösnummer. Juryn består sen av vanliga läsare som endast vet vad tidningarna skriver. Den anklagade har ingen chans att bemöta påståendena och den som anklagar ifrågasätts inte.
Domen utdelas sen direkt i form av total demolering av personens privatliv i media, uppsägning, visad avsky och total utfrysning. Arbetsgivare och uppdragsgivare fäller förmodligen hellre än friar av ren rädsla för mobben.
Nutidens häxjakt.

Det här är saker som i vanliga fall kan bli sekundära konsekvenser efter att en fällande dom efter en riktig rättegång med ett riktigt straff har meddelats.

Hej

Bra skrivet Roger67. Det är skrämmande det som sker.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Metoo

Problemet är nog snarare att de anklagade inte tycks förstå hur illa de behandlat sina offer. De tror att chefsställningen gör att de kan behandla sina anställda (inte bara kvinnor) som de behagar.

Nej Anders,
Problemet jag belyser är att folk missleds att tänka precis som du uppenbarligen också gör. Att vara anklagad är INTE samma sak som att vara skyldig.
Dom som är skyldiga förtjänar ett straff och dom drabbade upprättelse men vi skall inte låta massmedia och vanligt folk på nätet i diverse forum agera åklagare, domare och bödel.
Vi har redan ett rättssystem.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Metoo

Håller fullständigt med om att det i flera fall har varit en mediabevakning som trotsar allt och att rättssystemet då i vissa fall kortslutits. Helt enig därvidlag och det kan inte applåderas. Tvärtom! Hur många namnpubliceringar som skett vet jag inte, eftersom jag slutat läsa den typen av rapportering, men det var väl ett femtal när jag började försöka undvika de artiklarna (även om jag håller med om att det är svårt att undgå den rapporteringen och det är illa).

Det som också blir extra tråkigt med mediarapporteringens överdrifter är att det ibland blir fokus på den i stället för på själva sakfrågan, där jag tror att alla vi män kan och bör bidra. Förhoppningsvis med lika stor emfas som vi med rätta kan och bör förfasa oss över mediahysterien.

// J Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Metoo

För jäkligt med dessa övergrepp av man som inte kan vara en man.Dom som säger sig ha blivit våldtagna men inte anmäler manar fram känslan att det är fake eller hämndmotiv bakom , vet man vem som är gärningsmannen så anmäl istället för att prata ut i media det blir liksom mindre trovärdigt på det viset och risken för metoo är att det tas inte riktigt på allvar av många.
Sen får man aldrig glömma att man ibland ger människor egenskaper som vi inte har så efter ett par glas har många svårt att tygla sina lustar och alla har inte samma spärrar , kanske det bevisar att vi i grunden är djur i kostym??

Det är inte hämndmotiv utan skamkänsla som gör att de flesta inte anmäler övergreppen!
Ett par glas för mycket är ingen ursäkt för begångna brott vare sig det gäller våldtäkt eller rattfylleri.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Metoo

Det är inte hämndmotiv utan skamkänsla som gör att de flesta inte anmäler övergreppen!
Ett par glas för mycket är ingen ursäkt för begångna brott vare sig det gäller våldtäkt eller rattfylleri.

Vad det beror på om det är skam eller hämndmotiv kan varken du eller jag avgöra , men för varje våldtäkt som begås och inte anmäls gör att en skitstövel går lös och klarar sig undan straff och risken att han gör om det är stor.
Har sett många på fester som spårar ur fullständigt när spriten går in och vettet ut , är aldrig ursäktligt naturligtvis men händer likväl väldigt ofta tyvärr.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Metoo

Vad det beror på om det är skam eller hämndmotiv kan varken du eller jag avgöra , men för varje våldtäkt som begås och inte anmäls gör att en skitstövel går lös och klarar sig undan straff och risken att han gör om det är stor.
Har sett många på fester som spårar ur fullständigt när spriten går in och vettet ut , är aldrig ursäktligt naturligtvis men händer likväl väldigt ofta tyvärr.

Det är varken du eller jag som avgör utan de drabbade som berättat. Tyvärr är skamkänslan det som sitter djupast i ett våldtäktsoffer vilket innebär att många förövare går fria. För alltid eller till förövarens nästa offer får hjälp av psykolog att anmäla.
Som du nämner är risken ofta stor att förövaren fortsätter.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Metoo

Har sagt det tidigare, o upprepar det nu, bilen står på logen o mörker o regn håller en inne vid datorn, bra att vktiga ämnen får diskuteras. Två saker har jag att säga om metoo, det är på tiden att alla män respekterar kvinnors rätt till integritet, det andra är att förhållandevis få män har pekats ut. Där de blivit utpekade har omgivningen varit tydlig med varför. Både genom egen familj o arbete har jag upplevt hur sextrakaseri skapat lidande. Kvinnor har fått utstå mer än vad många män förstår. Det har sagts en hel del bra i tråden som inte behöver upprepas, jag har lämnat ett tack där.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

Vad det beror på om det är skam eller hämndmotiv kan varken du eller jag avgöra , men för varje våldtäkt som begås och inte anmäls gör att en skitstövel går lös och klarar sig undan straff och risken att han gör om det är stor.
Har sett många på fester som spårar ur fullständigt när spriten går in och vettet ut , är aldrig ursäktligt naturligtvis men händer likväl väldigt ofta tyvärr.

Om det nu var hämndmotiv, som driver fram alla berättelser om övergrepp, så borde det kanske finnas fler än en handfull namngivna, som begått övergreppen. Varje tidning/radio/tv som namngett har naturligtvis givit den personen möjlighet att ge sin syn på anklagelserna. Så har också skett, åtminstone kommer jag ihåg ett sånt svar. Han höll dessutom med om en del av det som påståtods.

Många hundra berättelser om övergrepp har blivit tillgängliga tack vare den här rörelsen. Hur det skulle kunna vara utslag av hämnd, när ingen är namngiven, är svårt att förstå. Det enda man gör om man försöker göra en poäng av de få namngivna personerna, är att försöka förminska och förringa berättelserna om övergreppen.

Många av de här berättelserna ligger långt tillbaka i tiden och är därför inte åtalbara. För den sakens skull betyder det inte att de inte hänt förstås. Visst vore det bra om många ledde till åtal, men det skulle också vara bra om uppmärksamheten runt leder till att övergreppen försvinner.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Metoo

Det är inte hämndmotiv utan skamkänsla som gör att de flesta inte anmäler övergreppen!
Ett par glas för mycket är ingen ursäkt för begångna brott vare sig det gäller våldtäkt eller rattfylleri.

Det6 är inte många kvinnor som är så starka att det anmäler direkt. För många tar det åratal att komma över det. Och vi vet ju vad som händer med sådana anmälan.... dom läggas i regel på hög.

Och att ta ett glas för mycket är aldrig en ursäkt.

Framsidan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Metoo

Hej, efter ett tag så har jag som många andra börjat med att inte bry mig om alla nyhetsuppslag som tidningar och även TV vräker ut över oss.
Vi är väl alla överens om att om brott eller "bara" mindre övergrepp har skett så skall det naturligtvis bestraffas på lämpligt sätt när brott är begånget. Tyvärr har ju inte polisen tid med så mycket "vanlig" brottsbekämpning längre, men det är inom många områden så det problemet ligger ju på ett annat plan.

Det jag blir förundrad över och som också gör att jag slutat läsa om allt elände som tas upp är var all tidigare svensk ibland nästan beklämmande försiktighet att inte visa upp den skyldige har tagit vägen.

Man har aldrig vågat visa en bild av den skyldige ens under rättegångar.
Man har knappt inte heller vågat ge en vägledning om var den anklagade bor.
Man har aldrig våga sätta ut ens förnamn.
Man har ofta inte ens vågat sätta ut ett signalement på en misstänkt för att få hjälp av allmänheten att hitta den misstänkte.

Nu plötsligt så får man hänga personer för en anklagelse utan någon vidare utredning och fundering än just en enskild anklagelse.
All tidigare svensk överdriven försiktighet att hänga ut anklagade tills möjligen efter de är dömda och inlåsta är helt bortglömt och förpassat i soptunnan.
Det har blivit som så mycket annat, det svenska världsberömda ordet "lagom" funkar inte här heller. Det har som vanligt blivit allt eller inget och troligen då med tidningars och nyheters stora behov av att vara först med nyheten.

Nä hugg inte på oss som protesterar mot hur mediedrevet drar fram helt plötsligt, för alla är nog överens om att skit inte skall förekomma ostraffat, men just nu verkar det kunna jämföras med häxanklagelserna med efterföljande dränkning eller bränning efter en enskild persons anklagelse och vinkling under medeltiden.
Fast även det förgicks ju oftast av en kortare rättegång före dom, även om ingen vågade lägga in protest i och med risken att själv råka illa ut.

M.v.h. JANKRO.

Lite tveksam att trycka på "Skicka svar" knappen... Men nu gör jag det i alla fall.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

..................Lite tveksam att trycka på "Skicka svar" knappen... Men nu gör jag det i alla fall.

Kan du bara försöka ta reda på och berätta hur många namn på förövare som du hittat! Det verkar som om du känner till mängder med namn, du behöver förstås inte tala om vad dom heter. Sådär en handfull namn är väl vad som framkommit i press, radio o tv. Hur många namn vet du om?

Apropå jämförelsen med häxjakten, så vet vi en sak och det är att samtliga som anklagades för att vara häxor, var helt oskyldiga till de anklagelserna. Det blir en märklig jämförelse.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Metoo

Det gör väl det samma om det är en eller hundra. Det handlar ju om anklagad, utpekad, dömd och hängd innan någon som helst rättsprövning, i förhållande till tidigare överdriven försiktig åt andra hållet.
Det räcker väl om en av anklagelserna skulle vara ren hämnd utan rättslig grund.

Jag tycker det framgår klart i mitt inlägg. Om inte, läs en gång till.

M.v.h. JANKRO.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

Så du tycker att om de utsatta inte har polisanmält och fått en fällande dom, så ska dom vara tysta, eller har jag fattat fel? Och i så fall vad ska dom göra?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

Det är lite märkligt med jämförelse med häxjakt och liknande för att personer blivit uthängda ! Jag har i alla fall bara uppfattat två namn Lars Ohly samt Lotta Brome som dessutom framträdde självmant, i övrigt talas det om olika "profiler och kändisar" Men det är klart att har man som jag inte Fb eller andra sociala medier kanske jag inte är lika insatta som andra, men här på forumet får man ju också info så det räcker & blir över

En fortsatt fin kväll hälsar
Hasse & Ingegerd
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Metoo

Så du tycker att om de utsatta inte har polisanmält och fått en fällande dom, så ska dom vara tysta, eller har jag fattat fel? Och i så fall vad ska dom göra?
Ja du har naturligtvis fattat fel.
Sluta att vrida och vända på allt jag skriver till att jag framstår som en idiot tack.
Naturligtvis skall de inte vara tysta, och inte heller om de anmält men misslyckats med rättsliga åtgärder eller blivit drabbade av frikännande dom skall de vara tysta.

Rättsväsendet framstår ju ofta som helt idiotiskt med överdrivet skydd för den anklagade med oss vanliga människor som betraktare. Så vad man skall göra åt det är nog en så stor fråga så ingen har ett bra svar.
Jag skrev ju att det svenska "lagom" har försvunnit även i den här frågan. Förhoppningsvis kanske det kan väcka upp rättsväsendet till vettiga beslut. Men själva frågan var ju hur media hanterar problemet, inte hur de drabbade skall agerar. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig trots allt.

Detta analyserande och vridande av detaljer var just det som gjorde att jag tvekade att trycka på "Skicka svar" knappen första gången.
Mitt inlägg handlade ju om att media helt plötsligt inte har några hämningar alls nu mera, från tidigare överdriven försiktighet att hänga ut anklagade personer med namn och bild t.o.m. även efter häktning m.m.
Det handlar ju inte alls om att de drabbade skriver och agerar, vilket de gör helt rätt i och skall fortsätta med.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Metoo

Det verkar som en del av er har monopol på att missförstå allting medvetet eller ej , det är väl ingen som är emot att bannlysa och i möjligaste bura in män som uppför sig som svin mot kvinnor , läs inläggen 3 ggr innan ni kommenterar !!!!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Metoo

Ja du har naturligtvis fattat fel..........................

Ditt inlägg borde väl vara tillräckligt genomtänkt för att man ska kunna "vrida på detaljer". Du gick ju alldeles våldsamt till storms mot att många blivit utpekade i media. Det handlar om 3-4 st som gett sig till känna själva. Utöver det möjligen ytterligare någon. Du lägger tonvikt på att det är fel och det står dig förstås fritt att tycka. Du tycker förstås inte att du med det förminskar det som kommit fram i alla berättelser om övergreppen, där tycker vi i så fall olika. Naturligtvis har de som utpekas all möjlighet att driva sin sak i domstol.
Trevlig kväll! Nu lägger jag ner diskussionen.
 
Toppen