• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mest lättsålda husbilen?

F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Okej, då får jag se till att undersöka den ordentligt och utföra ett fukttest för att vara på den säkra sidan. Kostade inte så mycket samt att man då även kan väga husbilen för att se vad lastvikten blir.
Angående årsmodell och växellåda så tror jag inte det blir något problem på de jag ser på. Bägge är byggda på Mercedes chassi vilka brukar hålla bra maskinellt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Om dubbelgolvet är viktigt så kolla att Eura på Mercedes verkligen har dubbelgolv.
Det fanns inte Alko chassie till Mercedes i borjan på 2000 talet om jag minns rätt och på originalscassiet blir nog bilen väldigt hög med dubbelgolv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Eura har i mesteparten av bilen et lavt dobbeltgolv, ikke mye lagring i de delene. I 1999 var det kun Eura og N+B Flair som hadde dobbeltgulv, Flair hadde dette allerede på første årgang 1994, sammen med garage og trefritt i bærende konstruksjon. Var og første serieproduserte husbil med Alde varme som standard.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Har själv en eura mobil helintegrerad 635 -01
Och är väldigt nöjd med bilen, när det gäller fukt så var gammla karossen fram till 2000 väldigt dåligt byggda framtill, konstruktionen var bristfällig och jag törs nästan garantera att samtliga bilar(helintegrerade) fram till nya karossen 2000 är fullständigt uppruttnade fram, har en bekant som precis renoverat en sån och när man ser konstruktionen så blir man mörkrädd, men från 2001 så blev det bättre, men kolla bakväggen noga, från insidan i lastutrymmet ner mot golvet, är det fukt där så brukar väggen vara mjuk, annars så är det fina bilar att köra och dom är rymmliga med genomtänkta lösningar
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Läste lite dåligt, ser nu att du tittar på alkovbilar byggd på mercedes
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Knut: Behöver egentligen inte så extremt mycket plats. Har några saker som är för otympliga för att förvara inne i husbilen. Annars är det inte så mycket förutom kökprylar och kläder.
Har hört bra saker om just Flair bilarna, men de jag hittat har antingen känts överprisade eller saknat den layout jag vill ha.

doggydoggen: Tror ändå jag ska vara extra observant på fukt då det som sagt inte är dom nyaste modellerna jag ser på. Fast kul att höra att du är nöjd med din Eura. Har du "fullstort" kylskåp med eget frysfack i din? Något speciellt du anser att man bör veta/se efter när det gäller just Eura?
 
L

linde

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Eura har i mesteparten av bilen et lavt dobbeltgolv, ikke mye lagring i de delene. I 1999 var det kun Eura og N+B Flair som hadde dobbeltgulv, Flair hadde dette allerede på første årgang 1994, sammen med garage og trefritt i bærende konstruksjon. Var og første serieproduserte husbil med Alde varme som standard.

Bara ett lite påpekande, min Mercedes Concorde.från 98 hade dubbelgolv !
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Om man ser till pengarna så får man mycket för pengarna om man köper en äldre Eura, är bilen välskött och klarar en fuktest och sedan sköter om den så har man en bra bil, min erfarenhet är ju fiat helintegrerad med den skottsäkra 2.8 jtd motorn, kör min på 1.0-1.2 beroende på körsätt, ingen raket men man marshar 90-100 utan problem.
Sen har min bil alko chassie och är då mycke bredare bak än fram, jag är personligen rent imopnerad av hur kurstabilt och fint den går på vägen
Fast grusväg gillar den inte, viktigt att välja rätt däck(mjuka)
111/113 däck enligt mig

Sen gillar jag inredningen, är luftigt med sittgrupp samt långsoffa, sen drar man ner sängen när det är dax att sova, passar mig och frugan perfekt, när det gäller dubbelgolvet så har inte min modell garage utan lastutrymme i dubbelgolvet och en lucka längst bak på sidan där man kan lasta in skidor som då max får vara bilens bredd, för oss så räcker lastutrymmena gott, har inte saknat garage, lastvikten är 550kg och det har åxå räckt till fast bilen varit proppfull med prylar vid fiske semestrar

Det jag saknar är framför allt gasugn och separat frys
Frysproblemet löste jag genom att köpa en 40 liters kompressorkyl som jag har ståendes under bordet längst in, inte optimalt eftersom det innebär att jag måste böka lite för att få ut innehållet, men där gräver man ju inte hela tiden så det funkar
Saknar även gasugn men skall lösa det genom att köpa en mindre elugn som sen elverket får dra, och när man är på campingar så har man ju el

Annars så finns det inget jag saknar och den har dragit båtvagnen upp för sandstränder lite här å där i norge med bravur, nervöst varje gång men gått bra hittils i stenskravlet
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Bara ett lite påpekande, min Mercedes Concorde.från 98 hade dubbelgolv !
Jeg burde skrevet at jeg i 1999 gikk over alle bilene på den norske bobil og caravan utstillingen for å finne hva som passet oss. Flair og Eura var der, men Concorde kom ikke til Norge før 2000. I 99 plasserte vi Flair foran Eura på varmeanlegg, hadde fra før en Hymer med luftvarme som hylte under bruk.

Våren 2000 kjøpte vi den Flair som hadde vært på utstillingen, den hadde vi til våren 2008 hvor vi byttet til ny Flair som vi solgte for ett år siden. Er nå uten husbil.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Tack för alla svar!

Var idag och kollade på en Nordic hos just Nordic i Kristinehamn. En äldre 599 byggd på Mercedes chassi från '98. Fick även ett besök i fabriken och säljaren förklarade varför Nordic är den bästa vinterbilen, och nästintill omöjlig att få fukt i. Vilket säkert kan stämma, men den äldre jag kollade på kändes inte helt prisvärd. Ska kolla på en nyare Nordic från '06 imorgon, samt en Eura och en LMC.

Har därför några frågor om LMC'n. Den är byggd på Ford chassi med dubbelmontage bak. Från '07 och bara gått 1.700mil. Säljaren vill ha 325.000kr vilket jag tycker känns väldigt prisvärt på gränsen till misstänksamt billigt. Så hur är LMC som husbilar och är Ford ett bra chassi?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Vilken LMC är det? Det finns en hel del på Fordchassie som var billiga i nyinköp och låg en bra bit under 500kkr.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Är vinteregenskaper viktiga så är det nog inte rätt bil.
Många är väldigt nöjda med Fordchassiet men det har varit problem med en del motorer som rasat.

LMC på ALKO chassie och med Alde-värme brukar ha bra vinteregenskaper.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Okej, då blev den inte intressant längre. Vinteregenskaperna har mycket att säga för min del. Tack för svaret!
 

Ingela o Håkan

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11598
Medlemskap
2021
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Något som du skall kolla är om det är kamrem eller kedja på motorn o när den är bytt o vad det är för bytes intervall är det kamrem o den skulle gå sönder brukar det bli mycket dyrt för det blir motorhaveri
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Mest lättsålda husbilen?

De jag kollar på har alla kamkedja och ska hålla bilens livslängd, vilket som Average sa inte alltid behöver stämma.

Har idag varit och kollat på en nyare Nordic 599 samt en Eura Mobil 706 och känner mig väldigt kluven. Gillar bilarna av helt olika anledningar. Nordic är säkert en helt suverän vinterbil, vilket passar mig, men känns inte lika modern och påkostad invändigt. Eura känns tvärtom väldigt fin och påkostad invändigt, men osäker på hur pass bra vinterbil den kommer att vara. På bägge kommer dragkrok att behöva monteras och undrar därför om någon kan säga, mellan tummen och pekfingret, vad det kan tänkas kosta?

Med isoleringstäcke runt förarhytten, hur stor skillnad tror ni det kommer vara mellan en Nordic och Eura med dubbelgolv? Hur många dagar tror ni en flaska gasol skulle räcka i de respektive vid fricampning och säg 10 grader minus?

Tips och råd angående de två mottages varmt då jag ska ge besked på fredag.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mest lättsålda husbilen?

Nordic brukar vara svårsålda om det har betydelse för dig. Men allting hänger ju på priset förståss.
 
Toppen