• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer värme i HUSBILLEN

Majvor o Toomy

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Mark
HBK-Nr
3086
Medlemskap
2024
:snow-icon:Jag undra om det fins något som man kan sätta i grillen.Har en FIAT DUKATO 02 MVH TOOMY:snow-icon:
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Låter konstigt att du får upp motortempen fortare för att du har en skiva för kylet för att när motorn är kall så cirkulerar ju glykolvattnet bara runt i motorn samt värmepaketer i kupen och det är ju först när vattnet uppnår 90* eller var termostaten har för öppningspunkt som det går ut i kylet i fronten .
Skivans uppgift är ju att det skall inte kylas ner så mycket utan det fortfarande är varmt när det sedan går in i motorn .

Man kan ju även montera en skiva med ett antal hål i på så sätt så blir det ju ändå luftflöde genom skivan då fläkten startar och mycket mindre risk för koking .

Är det sedan -10 -30 grader ute så blir ju motorn kall ändå dels pga fartvinden samt att dom inte har en "hasplåt"/plast som personbilar har för som på min bil så ser man inte motorn underifrån utan bara drivaxlarna fram och bakåt (audi quattro så klart ;) ) .




Redigerat pga. att inläggen duggar så tätt så det blir som ett stort eko i tråden :) ...

Inte någon specialist på luft, men nog måste det vara så att stänger man till en del av ventilationen till motorrummet, blir motorn varm fortare samt att den oxå blir mindre kyld av motortemperaturen.

På denna bil är det oxå stängt under... ;) Flair

Från ett Falun med en temperatur på 1grad:rolleyes:
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Det finns två olika problem i detta, dels alstrar inte motorn inte tillräckligt med värme, ofta p.g.a felaktig termostat monterad. Om motorn inte når mer än ca 70-75 grader så sitter en termostat för mycket sydligare trakter monterad, ofta 78 graders. detta är varken nyttigt för motorn eller passagerarna på vintern. Motorn behöver 80-90 graders arbetstemperatur för att må bra. Det finns en vintertermostat märkt 91 grader att köpa, den ger rätt temperatur året runt!
Det andra problemet vid körning vintertid är alldeles för kraftig ventilation, sätt knappen för recirkulation på ca hälften (experimentera) så går inte all värme från motorn åt till att värma utifrån kommande kallluft.
Takluckorna är normalt tvångsventilerade och går alltså inte att stänga helt, det blåser ut massor av värme den vägen, stäng eventuella jalusier, eller täck för luckorna under körning, det kommer in massor av värmd luft via bilens värmepaket, men nu blir den kvar i bilen.
Vi kör så här och behöver inte ens använda den extra värmeväxlare i minus 15-20 grader.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Hej finns faktiskt en grej till att tänka på dieseln optimala verkningsgrad gör att det inte blir så mycket över tillatt producera värme till värme paketet vintertid så många tillverkare har varit tvunga att installera en tillsatsvärmare (webasto)för att få ett behagligt klimat inne vintertid mixtra med lock eller gardiner är nog inte rätt väg att gå.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Jo det stämmer, om du ökar fläktens hastighet suger du ännu mer kall luft till värmeelementet, samtidigt som den tidigare uppvärmda luften trycks ut, huvudsakligen genom takluckorna?!
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Lasse.Problemet är när jag sätter max fläkt,så sjönker tempratumätaren,jag har en fläkt i bodelen oxå så är det i pilote mvh toomy

Precis så blir det för oss oxå, men genom att stänga till motorrum/kylare med en kartongskiva har det inte varit några problem alls, vi har farit runt då det varit -25 ute och tempen på motorn har då varit uppe på normal arbetstemperatur.

Jag brukar däremot låta all värme i husbilen gå på gasol tills motorn är varm när det är så kallt ute, inte så bra att låta motorn gå kall länge tror jag.

Nu ska vi in på dagis & plåta småttingar!

Önskar alla en fin dag:)
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

En modern motor som kokar titt som tätt är nog inget vidare, toppen kroknar lätt och då får man lätta på börsen femsiffrigt.
Nä hålla på med kylargardiner pappskivor o dylikt skall man nog undvika en annan sak vi har ju inga vargavintrar här i Sverige längre, det måste vara något som inte stämmer med bilen. Kan värmepaketet vara täppt, en annan orsak du kan ha luft i värmepaketet,
eller är tilluftsintaget täppt

Gurra


Nja Gurra nu ska du nog vara lite försiktig när du säger att de inte är några vargavintrar
längre i landet!! I Norrbotten kan nog kvicksilvret sjunka till -40....

/Gunnar
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Tack o lov så behöver man inte vara i Norrland vid temperaturer runt 20-36 minus längre,
"har inte nåt ärnde".
Men om, då gällde det att täcka för ordentligt för ingen modärn motor kan hålla värmen,
vid så låga temperaturer behöver man heller inte så mycket "pulver",för lite större försiktighet krävs,matrealet blir sprödare vid sträng kyla,utom aluminium så klart.
(Det är inte alla motorer som är utrustade med intercoler).
Vi hade en M-B Sprinter med Nordic ett tag,den måste Eben vara på från 20 minus för att hålla varmt,vidare måste ett extra element monteras på golvt mellan stolarna och varmluftslangar bakom stolarna riktade ned till insteget vid dörrarna,för det blev aldrig +grader så att snön smälte där!!!!!.
(Denna Svenska vinterbil tog 2 år att åtgärda innan den var värd namnet ,om ens då).
Bernt
 
E

ernst2169

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Kylaren uppgift är att låta luften pasera den så att vattnet kyls i den, vill du anulera en del av kylaren så är det bara att se till att luft inte kan pasera på en del av kylaren och då höjs temperaturen.rullgardin, masonitskiva eller någonting plant Använder du värmen i kabinen så kyls vattnet av värmefläkten som värmer kabinen allt fungerar bra så länge du kör på värme i kabinen, men stänger du av värmen i kabinen finns det risk att bilen kokar.
Din bil är ifrån 02 modern med termostatrar. Och termostatens uppgift är att låta motorn temperatur komma upp till normaltemperatur 75-85ºC innan termostaten öppnar och låter vattnet kylas i kylaren. Har du nu värmen på i kabinen då kyls ju vattnet inne i kabinen och termostaten öppnar inte eller senare för kylaren. Får du inte varmt i kabinen då är ju min slutsats att termostaten är öppen hela tiden eller har för låg temperatur.
Termostaterna på 50-60 talet hade en stor hysteres d.v.s skillnad ifrån tillslag och frånslag normalt en bimetallsspiral. Och kylare som var gjorda för att kyla bilen på sommaren med varm luft, men på vintern så är ju luften mycket kallare och därför så hade man rullgardin eller som min mormor på sin V4 ett kylar täcke. Dagens bilar har elektroniska termostater med liten hysteres så detta problem är borta. Om du mot all förmodan vill ha lägre kylning på din kylare så skulle jag nog rekomendera att du sänker farten på fläkten om den är elektrisk med en spänningsregulator för 12v dc motorstyrning Cebek eller josy-kit om dom finns kvar.

Hej.
Du nämner stor hysteres och det är ju riktigt att de nyare termostaterna är bättre. Vi har dock inte problem med hysteresen på motortermostaten men däremot på Truman. Det skiljer så mycket som 4-5 grader mellan frånslag och tillslag och det är ganska irriterande. Skall höra med Alde om det är ett vanligt fenomen i detta system eller om det kan bero på felaktig givare alt. om hysteresen är justerbar på kortet. Kanske det är någon annan medlem som har kommit tillrätta med samma fenomen.
Ernst
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Nu kan jag ingenting om Truman, men generellt sett på modern reglerelektronik så används inte termostater utan flera tempraturgivare "termometer". Som är kopplade till en CPU (Central Program Unit). Denna CPU känner av tempraturen och bestämmer till och frånslag av klimatanläggningen kopplar in AC om det behövs. dessa CPU har en del justeringar som justeras i normalt fall med en dator som kopplas in till bilens servicekontakt. Som du skrev kontakta Truman serviceverkstad eller Bosch.
Kanske Bosch inte har med Truman att göra,men dom har datorer som kan justera dom flesta bilmärkena. Kan även nämna att en del biltillverkare har hemliga koder på ex. radion / navigatorn så att man kan läsa av mycket information.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

hej fick tips om isolering av motor med liggunderlägg mot fartvind ej på kylet utan derekt på motorn o under huv och under motor det blev varmare fortare o bättre störde ej bilens kylning av motor kan ej koka pga vinden går igenom kylet funkar som vanligt obs montera ej vid turboaggrigat som är på baksidan av motor o avgasningsrör det blir bara bättre
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Så det hela går ut på att hindra fartvinden att kyla själva motorblocket? är det så bevisar det att motorn har en bra verkningsgrad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Om motorn kommer upp i arbetstemperatur 80-90 grader och inte sjunker när värmen är på gör ju detta ingen nytta. Då finns det ju tillräckligt med värme, det gäller bara att hushålla med den.
 
Toppen