• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer tips och trix till husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag tror att de flesta är relativt nöjda med sina husbilar.
Men oavsett om man har en enklare husbil eller en premiumhusbil så verkar det finnas en del förbättringar som man vill göra.
Har själv gjort en del förbättringar. Vissa bara måsteförbättringar har visat sig mindre användbara medan andra, ibland lite enklare förbättringar, är sådana som används varje dag.
I mitt fall måste jag väl erkänna att
- duschen i garaget
- den dimbara ledlisten under markisen
har kommit till lite användning medan
- avlastningshyllan ovanför passagerarsoffan
- de separata voltmätarna till bilbatteri resp förbrukningsbatterier som ses under körning
- den fjärrstyrda ventilen till gråvattentanken
- rullgardinerna vid förar- och passagerarplatsen
är exempel på sådana förbättringar som används dagligen.

Ibland kan det väl vara så att det en upplever som en liten förbättring kan av andra upplevas som en stor dito. Med det vill jag säga att ingen förbättring är för liten för att beskrivas och dela med sig av.

Det finns ju redan en massa tips och trix som redan beskrivits på forumet. Tänk om man kunde sortera dessa på t.ex allmänna och märkes-/modellspecifika förbättringar.

Jag vill med dessa ord uppmana alla att delge sina tips och trix så att vi andra kan ta del av dem och anpassa ett eventuellt genomförande efter våra behov.

En bild säger ju mer än tusen ord sägs det. Så att visa bilder på vad man gjort är naturligtvis ett extra plus.
Kjell

PS. Måste bara lägga till min minsta och bästa förbättring som är ett minivattenpass från Biltema för 39:-. Det sitter precis framför ratten. Med detta enkla hjälpmedel är det lätt att se vilken del av bilen som skall höjas för att man skall stå i våg. Ofta innebär det att vi kan ställa bilen i våg utan några andra hjälpmedel. DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Köpte två libeller på biltema som ska limmas på instrumentbrädan har en rund som fungerar bra men mitt huvud fattar libellerna bättre och nogrannare utslag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har bytt all belysning mot led, används dagligen.
Monterat stödben (12v saxdomkrafter), används ofta.
Monterat micro, används ofta.
Monterat fjärrstyrd dieselvärmare, används ofta.
Kopplat ihop bilens motorvärmare med vanliga 230v systemet (via knapp), används på vintern.
Bytt sängarnas madrasser mot spänstigare dito.
Monterat tv:n så barnen kan titta under färd.
Monterat solceller och byggt om hela elsystemet för att minimera spänningsfall.
Bytt gasolkylen mot kompressor dito.
Monterat yttre gasoluttag till grillen.
Mm. Har gjort någon eller några förbättringar varje år och för varje år blir det svårare att hitta en passande bil att byta till nästa gång :-(
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vår bil hade riktigt dålig belysning i garaget. Fixade detta med en ny installation LED-lampor. Eftersom vi har stora garagedörrar på båda sidorna, ordnade jag med trappkoppling. Att kunna tända alt släcka från båda sidor fungerar fint. Bra ljus tidig vår och sen sommar/höst är värdefullt.

5DF4B486-62C0-4502-97BA-527AF93F1DE0.jpeg
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har bytt all belysning mot led, används dagligen.
Monterat stödben (12v saxdomkrafter), används ofta.
Monterat micro, används ofta.
Monterat fjärrstyrd dieselvärmare, används ofta.
Kopplat ihop bilens motorvärmare med vanliga 230v systemet (via knapp), används på vintern.
Bytt sängarnas madrasser mot spänstigare dito.
Monterat tv:n så barnen kan titta under färd.
Monterat solceller och byggt om hela elsystemet för att minimera spänningsfall.
Bytt gasolkylen mot kompressor dito.
Monterat yttre gasoluttag till grillen.
Mm. Har gjort någon eller några förbättringar varje år och för varje år blir det svårare att hitta en passande bil att byta till nästa gång :-(
Känner igen mig i din sista mening om att det blir svårt att byta till en annan husbil!
Många intressanta förbättringar. Är det några av förbättringarna som du beskrivit lite mer ingående på forumet?
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ser redan att det finns många som fixat till i husbilen.

Min tanke med denna tråd var att fler skall berätta om vad man gjort och då i första hand i de områden som finns under rubriken ”Husbilen” i högerkanten. Om man går in på ”Husbilen” så finns det underrubriker som t.ex gasolförsörjning, vatten o avlopp, inredningstips etc.

Jag tror många vill veta
- varför man gjort en förbättring
- hur man gjorde den
- hur mycket tid och pengar som gick åt
- tips på var man kan köpa saker som man monterat
-
Kjell
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Känner igen mig i din sista mening om att det blir svårt att byta till en annan husbil!
Många intressanta förbättringar. Är det några av förbättringarna som du beskrivit lite mer ingående på forumet?
Kjell
Nej.
Är det något speciellt du vill veta?

Ska lägga till att jag har lättat bilen med drygt 250kg också (välbehövligt på en 3,5t bil).
Demonterat dragkrok och tillhörande stålkonstruktion, dem reservhjul och hållare, dem markis, frugan gått ner 25kg, jag gått ner 30kg.
Tror jag kommer demontera elverket också. Används typ aldrig.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nej.
Är det något speciellt du vill veta?

Ska lägga till att jag har lättat bilen med drygt 250kg också (välbehövligt på en 3,5t bil).
Demonterat dragkrok och tillhörande stålkonstruktion, dem reservhjul och hållare, dem markis, frugan gått ner 25kg, jag gått ner 30kg.
Tror jag kommer demontera elverket också. Används typ aldrig.
Tror att många skulle vilja veta något om alla dina förbättringar. Men om jag själv skulle välja några så är det väl i första hand stödbenen och dieselvärmaren som jag skulle vilja veta mer om.
Kjell
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Då börjar vi från början :)
Efter att gasolen tagit slut några gånger (händer alltid på natten när det är kallt ute) så tänkte jag att det vore bra med ett backup system.
Kollade runt lite på dieselvärmare (luftvärmare) och beställde en från Kina för 1400:- på 1,3-5kW med fjärrkontroll.
Efter lite testande efter bästa placering utan att störa för mycket satte jag den under passagerarstolen fram.
Dieselmatningen tog jag på tankreturen.
Den funkar alla tiders.

Stödbenen kom jag på när jag bytte däck på personbilen med saxdomkraft att man skulle kunna ha sådana med sig och stoppa in bak och stödja lite.
Återigen lite surfande på kina sidor. Hittade elektriska dito för 299:-/st ink frakt. Så jag beställde två för å testa. Fick svetsa på ett rör med en platta på upptill (på lyft delen) och vända domkraften upp och ner och bulta fast i ramen.
Sedan drog jag in kablaget i batteriboxen på sidan av bilen.
Dock har det vart knöligt att öppna lådan för att hissa ner benen så det har vi bara gjort om vi stått mer än en natt.
I våras hittade jag tre-läges, återfjädrande brytare och byggde då om styrningen och drog upp den i instrumentbrädan. Så nu kan jag styra båda benen från förarplats vilket gör att vi använder dem oftare.

Sedan har vi bilens motorvärmare. Ofta finns ju inte fler än ett uttag på campingen så att ha värme i bilen och samtidigt kunna förvärma motorn har varit knöligt.
Dosade av kabeln från motorvärmaren (originaluttaget sitter kvar). Sedan satte jag ett tidrelä och ett vanligt relä. När jag stoppar i motorvärmarkabeln går värmaren så länge kabeln sitter i (eller så länge den har ström). Stoppar jag sedan i husbilens matningskabel eller startar elverket bryter kontaktorn bort motorvärmarkabeln. Styrningen går då via en återfjädrande knapp på instrumentbrädan som ger signal till tidrelät som låter motorvärmaren gå i 30min.

Sedan har vi de elektriska kulventilerna på gråvattentankarna.
Dessa styrs nu också från förarplats. Kompletterade i våras med lika dito på färskvattentanken.
Skulle man bli stoppad för vägning så kan man alltid tappa av allt innan.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Efter två år tröttnade jag på att gå ut i natten och byta gasflaska (P11). Skaffade Trumas duocontrol. Samtidigt installerade jag Alugasflaska, vilken medger lösviktsfyllning vid bensinstation, främst utomlands. Detta har jag inte ångrat.

17CFFAE2-D0E2-4B64-BB38-0E474D542D8B.jpeg 06C6CF92-8090-4CE0-8A29-AB09072446AA.jpeg
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Varför tar det alltid slut på natten!?

Det tar nog inte alltid slut på natten, men säkert bra mycket mer ofta än på dagen. Som jag ser det beror det nog på att gasolförbrukningen är så mycket högre på natten då det är betydligt kallare då. Detta under förutsättning att man använder gasol till uppvärmning och inte står med nätström.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag stänger nu tråden för fortsatta inlägg då syftet bara varit att uppmana alla medlemmar att bidra med sina tips och trix under de ordinarie rubriker som finns för detta.
Tänk om alla medlemmar kunde bidra med ett tips/trix, vilken kunskapsbank vi skulle få.
Ber admin/web att om möjligt lägga tipsen i denna tråd under de rubriker där de hör hemma och även fundera på om man kan ha någon enklare struktur/mall för att underlätta för tipslämnarna att lägga in tipsen.
Kjell
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen