• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med eller utan yttre antenner

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Står just nu nära Hallandsåsen och har lite halvtaskig mottagning. Bytte simkort i routern (ZTE 910) till telia. Kollade med bredbandskollen hur snabbt det gick.

Fick i första mätningen utan yttre antenner 2,2 Mbit/s ner och 3,1 Mbit/s upp.
I andra mätningen med yttre mimoantenner 20,8 Mbit/s ner och 10, 5 Mbit/s upp.

Snacka om skillnad. Resultatet i sig är ju inte så bra. Men vilken skillnad i det dåliga läget med radioskugga som jag står i.


Skärmklipp 2017-08-01 20.43.26.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan yttre antenner

Intressant :)

Jag funderar starkt på att skaffa yttre antenn att ansluta till modemet i husbilen.

Fick nog efter 10dgr på Gotland med Hallon (3). Urusel mottagning.

Vad rekommenderar du för yttre antenn?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Med eller utan yttre antenner

Intressant :)

Jag funderar starkt på att skaffa yttre antenn att ansluta till modemet i husbilen.

Fick nog efter 10dgr på Gotland med Hallon (3). Urusel mottagning.

Vad rekommenderar du för yttre antenn?

Försök hitta en Mimo med minst 7 db. Mina har 4 år på nacken så det finns nog bättre idag.

116010d1471354410t-img_20160815_211333.jpg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan yttre antenner

Har usb-sticka till min Dovado router. Förlängt med usb-kabel och lägger upp stickan i takluckan, gör stoor skillnad.

Provat med extern antenn till stickan men det hjälpte inte mycket. Tror man inte ska snåla in på antenn utan köpa det bästa om det ska bli bra fart på mottagningen.

Davido brukar ha bra koll på vad som funkar:
davido.se - 4G/LTE
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan yttre antenner

Jag tänker nog satsa på "rundstrålande" så de funkar bra även under färd,
Tack för tipsen:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan yttre antenner

Jag har routern i telefonen! Den läggs på lämplig plats, nära ett fönster. Toppen!
Jack43
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Med eller utan yttre antenner

Hur fick du kabeln in i ZTE? Anslutningen stämmer inte med den på bilden (kommer inte ihåg namn på dessa)... Min antenn sitter på kylskåpet inne i bilen och tas ut genom takluckan vid extremt dålig signal.

Loh har adapter så att det passar. Mina sitter alltid på taket. Någon gång (2 ggr) har en trädgren vickat omkull någon, men då öppnar jag tackluckan och reser dom igen.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan yttre antenner

Yttre antenner är givetvis alltid bäst, skillnaden i signalstyrka gör att modem/telefon inte sänder med så hög effekt vilket minskar strålningen i bilen och i oss. Om antennen sitter bra till ute så minskar strålningen troligen minst 100 gånger i kroppen. Den avtar med kvadraten på avståndet och därför bör man dessutom alltid använda blåtand eller lurar och lägga telefonen på ett ställe med bra täckning. Detta gäller givetvis också routern. Att telefonbatterierna räcker längre är givetvis en bra biverkan.

Radioamatör och elektroniker sedan närmare femtio år...

Med vänlig hälsning, Conny J
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan yttre antenner

Var förbi Loh electronics idag.

De rekommenderade modellen som boanke har i första hand
köpte en sådan, blir jag inte nöjd så skulle de självklart ordna en annan lösning.

De påtalade vikten att montera antennen utvändigt samt med ett riktigt jordplan, som även aktiverar den.

Firman känns seriös och kunnig
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Med eller utan yttre antenner

Var förbi Loh electronics idag.

De rekommenderade modellen som boanke har i första hand
köpte en sådan, blir jag inte nöjd så skulle de självklart ordna en annan lösning.

De påtalade vikten att montera antennen utvändigt samt med ett riktigt jordplan, som även aktiverar den.

Firman känns seriös och kunnig



Hej, var skall man sätta jorden? Tror att undersidan är plast och har inte sett någon jordanslutning. Hur sksll den kunna aktiveras av att jordas?
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Med eller utan yttre antenner

Yttre antenner är givetvis alltid bäst, skillnaden i signalstyrka gör att modem/telefon inte sänder med så hög effekt vilket minskar strålningen i bilen och i oss. Om antennen sitter bra till ute så minskar strålningen troligen minst 100 gånger i kroppen. Den avtar med kvadraten på avståndet och därför bör man dessutom alltid använda blåtand eller lurar och lägga telefonen på ett ställe med bra täckning. Detta gäller givetvis också routern. Att telefonbatterierna räcker längre är givetvis en bra biverkan.

Radioamatör och elektroniker sedan närmare femtio år...

Med vänlig hälsning, Conny J

Kan du rekommendera en lösning när man bara har en stapel som dessutom kommer och går vilket gör att samtalet hackar eller tappas?
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
vi har en rundstrålande Tv-antenn, kan den användas som antenn för routern? Vi tittar aldrig på TV. Vi använder datorer och behöver bra uppkoppling. Någon som vet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Med eller utan yttre antenner

Hej, var skall man sätta jorden? Tror att undersidan är plast och har inte sett någon jordanslutning. Hur sksll den kunna aktiveras av att jordas?

Hej, nu har du ju redan fått svar, men jag tänker limma en lackad stålplåt på taket som antennen får stå på, skall först prova runt lite med placering.

Återkommer när jag har ett resultat
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag provade i går med att sätta antennen på en stålplåt. Det blev något bättre, steg från 10 Mbit/s till 15 Mbit/s. Antennen funkar utan plåten, när jag tar ut kontakterna så droppar den till 4 Mbit/s. Får dock, både med eller utan plåt bättre mottagning när antennen står inne i bilen på ryggstödet på soffan bak än ute uppe på taket och det är ju konstigt. Jag var i kontakt med loh Electronics och frågade om rostskydd av plåten, svaret var att tunn sprayfärg kunde gå men ingen typ 2komp billack, den är för tjock.
 
Toppen