• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mattor i husbilen

Håkke

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20529
Medlemskap
2024
Ett tips till husbilsägare som vill ha ett varmt , isolerande och behagligt golv.
Köp textila golvplattor. Jag köpte från mattplattor.se och blev mycket nöjd.
Snygga mattor till mycket bra priser.
Hakke
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Mattor i husbilen

Om man skulle ha upplägget att använda original plastmattan på sommaren och heltäckande varm golv av mattplattor på vintern så undrar jag hur mycket stryk plastmattan får under mattplattorna som har baksida av bitumen? Jag antar att mattplattorna tejpas med bubbelhäftande tejp.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Mattor i husbilen

Många av dessa plattor behöver inte tejpas eller limmas däremot är de tunga. Risken finns även att underlaget på plattorna migrerar ner i den ordinarie plastmattan. Det finns däremot heltäckande mattor med tygunderlag som kan skäras till och om så behövs langiteras ( kanten sys). Dessa mattor är betydligt lättare och lättare att ta ut och in.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Mattor i husbilen

Jag har formklippt Devlonmattan, (den sk "mirakelmattan" 70% bomull 30% microfibrer) några lagom stora bitar täcker hela golvet i husbilen. Fransar inte, lätt att klippa. Då mattan går utmärkt tvätta i maskin är det bra att inte ha allt som en enda riktigt stor matta. Den glider inte, ligger helt still kant i kant, isolerar kallt golv fint då den har små distansgumminabbar på undersidan. Lätta ta ut och skaka.
Har haft dessa mattor i husbilen sen den var ny -11. Mkt ljust originalplastgolv och mina Devlonmattor har inte lämnat några märken på golvet. Känslan är härlig när mattorna är tvättade och det doftar nytvättat i hela husbilen!
Har en mindre Devlonmatta vid entrén som suger åt sig fukt o smuts som tvättas ofta. Rätt dyra, men för mig värda varenda krona. Finns i flera färger.
Här kan man läsa om den Devlon Mattan BEIGE
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mattor i husbilen

Kan bara understryka Devlonmattornas superbitet. Har en vid varje dörr i huset och de är jättebra. Lätta att skaka av och suger bra när man trampar till på dem och sedan lätta att tvätta i maskin. Enda nackdelen är priset men tycker nog att de är värda det.
EssoJ
 

Håkke

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20529
Medlemskap
2024
Sv: Mattor i husbilen

Hej

Mattplattorna från mattplattor.se har en väv underst. Bitumen ligger alltså inte direkt mot plastmattan. Det finns dessutom dubbelhäftande tape som inte lämnar rester på underlaget, sälj bl.a av Bauhaus, om man är rädd om plastmattan. Men varför byta ? Mattplattorna är varma på vintern och svala på sommaren, ljuddämpande när man kör och lätt att byta en skadad platta.
Devlonmattan är nog bra men sladdrig. Priset per kvadratmeter är närmare 1000:per kvm. För 200 - 300:- per kvm får du en utmärkt matta i plattor 50x50 cm från mattplattor.se.
Hakke
 
F

F.d. 51481

Guest
Sv: Mattor i husbilen

Jag har precis lagt en beställning. (Även om hela tråden är utformad som en förklädd annons).
Tänkte köpa en bred heltäckningsmatta egentligen och skära ut. Kändes värt att prova detta först.
Formen på husbilens golvyta är hämtad direkt från helvetet, så de blir en utmaning. Beställde 5 kvm för 1100:- Borde väl räcka? Bil i signatur.

Återkommer med en recension och bild på resultatet om intresse finns.
 
Senast redigerad av en moderator:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Mattor i husbilen

Formen på husbilens golvyta är hämtad direkt från helvetet, så de blir en utmaning. Beställde 5 kvm för 1100:- Borde väl räcka? Bil i signatur.

Återkommer med en recension och bild på resultatet om intresse finns.

Ett tips är att använda t.ex ett par gamla lakan. Det gjorde jag, gick lätt markera alla kanter m en penna o sen klippa till en mall.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mattor i husbilen

Hej, jag har också använt golvmatteplattor några gånger och tycker också de funkar toppen, särskilt i en husbil eller liknande med krångligt golv som tar väldans tid och tålamod om man snyggt skall skära in en vanlig matta perfekt, utan då nästan är tvingad att ta den lite mindre runt om och lämna in den för langettering till fantasipris.
Jag har en nyköpt bunt plattor som skall in i husbilen så fort andan faller på :p:.
Man skall ju se till att lägga in plattorna efter lite tankearbete så alla helst blir så stora som möjligt. Lätt att skära in genom att lägga den som skall skäras till, över en annan och måtta med ytterligare en för att få rätt storlek direkt.
Om man missar någon skärning så går ofta misslyckandet att använda någon annan stans, och en ny anpassas i stället med misstaget som lärdom.
Man skall ju även se till att man får några över så man lätt kan byta ut en platta som blir smutsig eller förstörd, och inte behöva tvätta och dona för att få bort ilskna fläckar.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 51481

Guest
Sv: Mattor i husbilen

IMG_0422.JPG

Började pussla lite idag. Faktiskt riktigt sköjj. Jag ska erkänna att jag inte läst några instruktioner om hur man gör. Pilarna på plattornas undersida pekar alla åt samma håll. Det kändes rätt. Har täljt på frihand med rakbladskniv. tog sin tid. Har lagt plattorna direkt på golvet utan tejp. Skarvarna sägs försvinna med tiden. (men jag är skeptisk till det, även om dom ligger kloss emot varandra) väldigt kortluddig matta.

Plattorna var styvare än jag hade väntat mej. Vass kniv är ett måste. Jag är nöjd än så länge. Undersidan är täckt med något slags svart tyg, så golvet känns skyddat.
 
F

F.d. 51481

Guest
Sv: Mattor i husbilen

Nu är jag färdig. Tog ca 12 arbetstimmar för en glad amatör och det blev ett par felskär. Men är mycket nöjd. Endast en platta förblev helt intakt, resten fick smaka kniven på minst ett ställe var.

Tips på någon passande matta till bildelen? Jag har gjort en mall idag.
bifogar lite bilder på resultatet.
tryck på bilderna för att få rättvänt.
IMG_0447.JPG
IMG_0441.JPG
IMG_0442.JPG
IMG_0443.JPG
IMG_0444.JPG



Edit: Skulle jag tröttna på mattplattorna i framtiden så har jag iallafall en grym mall till nästa matta.

Edit2: Om någon undrar så beställde jag 5kvm, och jag fick 1 platta kvar i paketet, husbil på 7 meter.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen