• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markisen på HB

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
På 3 av mina äldre husbilar har markisen vart tätt mot karossen, ingen vatten har runnit ner i springan mellan markis och karossen. Min nya Mclouis så är det ett glapp på ca 6 mm, det beror på att fästena som markisen sitter i är ca 6 mm tjocka. Är detta normalt eller har Mc louise verkstaden missat att foga över kanten?

Funderar på att tätat springa med tec 7, men kan det va så att nyare konstruktioner i väggarna gör att man inte kan fästa markisen mot väggen utan den enbart ska sitta e de regler som de har satt fästena i?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Utan att ha sett din bil, antar jag att det är korrekt. De flesta monteringsfästen gör att det blir en springa mellan kassett och vägg.

Av denna anledning, finns det specialanpassade tätningslister i olika utföranden som förhindrar att smutsvatten rinner mellan kassett och vägg.

Titta gärna här: Markistillbehör : tätningslister

Pålle
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
I helgen klättrade jag upp och kollade , det är endast 5mm glapp mellan vägg och markis. Sen var det en Thule Omnistor, får nog lägga en fog där då det är så trångt.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
I helgen klättrade jag upp och kollade , det är endast 5mm glapp mellan vägg och markis. Sen var det en Thule Omnistor, får nog lägga en fog där då det är så trångt.
Dra absolut ingen fog där.Springan skall finnas där p.g.a att vid hård vind belastas markisens fästen och inte hela väggpanenelen som i värsta fall kan separera från isoleringen speciellt om det är en sandwich konstruktion.Gör som andra här säger.Köp en gummilist och tryck dit.Det finns
T formade lister som är perfekta att trycka dit.
Har sett i mitt arbete så många förstörda väggar där hemmapulare tätat t.e.x med Sika.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
S670sl tack för detta svar, tur att jag kollade tråden igår kväll annars hade jag fogat redan, tyvärr hitta jag ingen så tunn lista så jag fundera på att montera en dropplist direkt under markisen om det fungera! sådan man ofta har över dörrar och en del fönster på husbilar!
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
S670sl tack för detta svar, tur att jag kollade tråden igår kväll annars hade jag fogat redan, tyvärr hitta jag ingen så tunn lista så jag fundera på att montera en dropplist direkt under markisen om det fungera! sådan man ofta har över dörrar och en del fönster på husbilar!
Åk till en glasmästeri de har alla möjliga fönster och balkong gummilister.Du hittar säkert någon som passar.
 
Toppen