• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Green-Zones is glad to help you with the route planning. A lot has happened in the last few weeks, and a large number of new environmental zones has appeared all over Europe, such as in France, Belgium and Germany!

In France, six new environmental zones came into force this December. The start was made by the city of Toulouse, which published an order with immediate effect after a prolonged air pollution peak. At the same time, particularly large-scale, almost unplannable environmental zones were introduced in the great areas of Haute-Savoie - Annecy, Maine-et-Loire - Angers, Savoie - Chambery, Vendée – La Roche-sur-Yon and Gers-Auch.
Mer att läsa i appen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

Oj, böterna i Ålborg kan uppgå till mer än man har råd med!

808B1BF0-500D-4AD3-BCDE-79D58690CB7C.png
Appen Green Zones
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

Danmark har inget krav på miljömärken för husbilar!
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Sv: Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

Har haft Tyskarnas skylt i rutan men övriga länder såsom Frankrike, Österrike och Belgien kände jag inte till.
Har ni husbilsägare hela rutan full av olika märken för att kunna köra lugnt genom Europa eller hur hanterar ni detta?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

Frankrike har infört miljözoner på många håll senaste året, dessa kräver miljömärke, men undviker man centrala delarna av städerna så klara man sig utan, Belgien krävs i 3 städer.
Österrike var en nyhet har inte sett detta tidigare, men gäller det husbilar?

Tittar man på långtradarna i Europa så är det klistermärken och transpondrar i hela frontrutan.
Detta vore något för EU att ta tag i!
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

du är ett ess knarrevik ! god jul gott nytt år !:D
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

Jag skaffade miljömärke för Frankrike via Green Zones. Priset var högre än att beställa från den franska länken direkt.
Jag fick inte den franska länken att fungera, då jag inte har alla utsläppsvärdena i mina papper på bilen, så jag fick välja det dyrare alternativet, 290 kr tror jag det var.
Man får antagligen vad man betalar för.
Nu kommer det på mailen uppdateringar och uppgifter på nya miljözoner och länder som är på gång med miljözoner.
Deras app Green - Zones kommer att bli ett måste om man vill hålla koll på var och när, vilka tider och länder miljözonerna är aktuella, när man skall passera in eller igenom.
Det finns till exempel permanenta zoner, (ZCR i Frankrike), och zoner som är aktuella vid höga halter föroreningar, (ZPA i Frankrike), och detta i kombination med miljöklassningen och typen av våra fordon.
Detta finns i appen som uppdateras fortlöpande.
Eller som Belgien som krånglar till det ännu mer med registrering för varje zon du skall passera.
Dessa miljömärken och registreringar för olika länder, erbjuder Green - Zones sig att ombesörja.
Kostnaden vet jag inte, men det är troligtvis smidigast att få hjälp med detta.

Krister
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

Det är inte helt enkelt att veta vad som gäller i vilket land, jag har studerat det finstilta, Belgien tex. undvik miljözoner:

For foreign vehicles it is very difficult to comply with all these regulations, as the registration is carried out separately for each city and LEZ and it cannot be transferred. However, in case of non-compliance, they would most likely face high fines.

När det gäller Österike skall all fordon ha miljöplakett,MEN det är bara obligatoriskt för komersiella fordon!
Vet inte hur man tänkte här.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

Vad som gäller för Belgiska miljözoner finns här enl. uppgift från Green - Zones.
LEZ-Belgium.be

Krister

PS.
Läs och begrunda.
Vi behöver nog hjälpas åt.
Och vilka problem om vi behöver byta framruta när alla märken är på plats.

DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Many new environmental zones in Europe – check out the Green-Zones website now

Dom där klistermärkena måste dom sitta på framrutan? har ett bak
reklam för ett ölmärke, går ett sådant bra uti i Europa?

GOD JUL

Tommy R
 
Toppen