• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manipulering eller korrigering?

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Manipulering eller korrigering?

jag ångrar mig du har en tavla på väggen har därefter satt en flaska framför.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Manipulering eller korrigering?

Nix pix! Bilden är faktiskt omanipulerad såtillvida att båda flaskorna är tagna samtidigt. Den större står tätt bakom en frostad glasskiva och är belyst bakifrån. En bit framför denna glasskiva står den lilla flaskan som är belyst från höger och vänster ca 45 grader.

Det är intressant hur en bild kan skapas som ser ut att bestå av flera sammanslagna bilder men i själva verket är en enda bild tagen vid ett tillfälle. Det hade dock gått bra att göra denna bild med hjälp av två olika bilder och lite pillande i datorn. Resultatet hade kunnat bliv detsamma.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Manipulering eller korrigering?

Såg att den främsta flaskan stod på ngt glasaktigt typ ett glasbord därför trodde jag detta,men alldrig i min vildaste fantasi som du säger .Bra med lite hjärn arbete på morgonen.Ha det bra.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Manipulering eller korrigering?

Godmorgon.

Ber att få ansluta mig till det fotointresserade sällskapet.

Jag har också under min livstid vandrat igenom olika fotostadier. Allt ifrån 6x6 negativ,dia och slutligen digital med oändliga möjligheter.
Och dragit den slutsatsen att inget utesluter det andra. En sliten klyscha förvisso,men i mitt fall,hållbar.
Med det vill jag också ha sagt, att jag förstår vad Zubec menar.

Fotografering har för mig inneburit en konst, en hobby som jag försökt att förbättra genom att göra mina bilder bättre och bättre. Inte genom manipulering, nej, genom att försöka lära mig vad ljuset, vad tiden, för just den stunden innebär och att jag därmed sätter ögonblicket just då på plåt. Att på detta viset få fram ett lyckat moment,konsten att fånga ögonblicket ,är i varjefall för mig, en stor glädje.
Ingalunda vill jag påstå, att jag är en fulländad fotograf, nej jag pratar om fotograferingens konst,ögonblicksupplevelsen, den nakna skära sanningen. Därför är det för mig, en speciell känsla, att titta på äldre foto vilka är tagna,just då ,i den stunden. Dom har för mig ett speciellt värde,dessa ej manipulerade foton. Och därför tycker jag ordspråket "en bild säger mer än 1000 ord" väl passar in på just sådana tagna foto. Med alla förtjänster och alla brister.

Å andra sidan skall man ju inte förrakta nutidens fotomöjligheter.
Oändliga är dom möjligheterna att produsera exakt sådana foton som man vill ha.

mvh
Werner
 
Toppen