• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Makrofoto

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Makrofoto

Hela augusti har jag observerat en spindel som hela tiden har suttit och fortfarande sitter på samma tistelblad. Jag har fotograferat den många gånger men den är inte speciellt samarbetsvillig, den vänder helst baken mot kameran. Men jag har i alla fall fått några bilder snett framifrån genom smygteknik. Jag vet inte vilken art det är men jag tror att den kanske tillhör familjen käkspindlar.

Visa bilaga 60104
Här har den vänt baken till. Den har åtta ögon så den har säkert koll på mig ändå.

Visa bilaga 60105
Här ser man ögon sitta i två rader med fyra i varje. Ögonen i den nedre raden är mindre än ögonen i den övre.

Visa bilaga 60112
Här ligger den och lurpassar på ett byte. Den spinner inget vackert nät spänner bara upp några mycket tunna trådar kors och tvärs runt platsen där den ligger. Svåra att se på bilderna, skärpan ligger ju inte rätt.
En myra har precis klarat sig.

Visa bilaga 60106
Här har den sträckt ut sig ordentligt.

Visa bilaga 60107
Också ett sätt att ligga på.

Visa bilaga 60108
Störd av fotografen.

Visa bilaga 60109
Nästa ögonblick.

Visa bilaga 60110
Först nu vet jag att spindel är en hona. En natt förra veckan fick hon tydligen herrbesök. Beviset är denna bild. Skinnet av hane upphängt på tork. Det lär vara vanligt att hanen får offra livet för att honan ska få ett ordentligt mål mat efter parningen.

Visa bilaga 60111
Tre dagar innan denna händelse så bosatte sig en annan hona på samma tistel bara 15-20 cm bort från den första. Även hon fick herrbesök samma natt och denna kavaljer rönte samma öde, utsugen och upphängd.

Inte någon gång har jag sett något skinn av ett byte sitta upphängt i nätet. Den äran får nog bara hanar.

Klicka för större bild

Birger

Läckert! Ser ut att vara samma sorts spindel som den här

20110612.006-4.jpg
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Makrofoto

Ägg av grenmal några timmar innan de skall kläckas.

Jisses...har du lek på grenmal...i så fall är det bara att gratulera....den betingar förmodligen guldmärket i SARF:s odlingslista. Farlowellamalar är en klar favorit, har inget kar igång nu men den är en självklar innevånare när det är dags att dra igång igen!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Makrofoto

Tackar för det Ludde lek går väl o fixa med lite trixande men dra upp ynglen ja det är en helt annan sak. Här är också en diskusbild som är mitt huvudsakliga intresse. Diskusen är unik för sitt sätto "dia" yngeln. Sedan också ett på en killi som är en årstidsfisk mycket svårfotat då man dels skall ta genom glas men också för att den aldrig är still, men så blev det ingen skärpa på huvudet heller. :D
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    1 MB · Visningar: 3
  • Killi.jpg
    Killi.jpg
    102,7 KB · Visningar: 3
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

I vår gamla jordkällare huserar minst ett halvdussin källarspindlar. De är ganska stora med en kroppslängd på över 1,5 cm.

Klicka på bilderna så visas de större.

DSC_0993b.jpg DSC_0987b.jpg
Favoritsysselsättningen är att hänga i taket.

DSC_1045b800.jpgDSC_0940b1000.jpg
Honorna vaktar sina äggsäckar som kan innehålla 200 - 300 ägg.

DSC_1016b800.jpg
Det finns några små spindlar också, men inte många. De blir kanske föda åt de stora. Den här är ca 2 mm stor.

DSC_1022brr1000.jpg
De har nog inte så stor nytta av de sex ögonen eftersom det normalt är alldeles beckmörkt i källaren, men de kanske kan se IR-strålning.


Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

DSC_1743b700.jpg
Visst är det lätt att missa små blommors skönhet

DSC_1797bbb700.jpg
DSC_1849b700.jpg
och ibland kan man med fantasins hjälp se något helt annat än vad det är.

DSC_2305b700.jpg
En liten blomkrabbspindel lägger man vanligtvis inte märke till

DSC_2442bb700.jpg
DSC_2480b700.jpg
men med makroobjektivets hjälp kan den se riktigt söt ut, åtminstone som på nedre bilden.

Klicka på bilderna så blir de större.

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Bland de fjärilar som i vår trädgård har synts mest i sommar har varit silverstreckad pärlemorfjäril och vinbärsfuks

Först två bilder på pärlemorfjärilen.
DSC_3020b800.jpg
DSC_2861b800.jpg


Vinbärsfuksen är lätt att känna igen på de flikiga vingarna och på det vita C som syns på bakre vingarnas undersida. På danska heter den ju "Det hvide C"
DSC_3050b800.jpg
DSC_3049b800.jpg


Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Spindlar är nyttiga djur, en del kanske ser skrämmande ut (verkar det som), men det tycker jag inte man kan säga om blomkrabbspindeln som brukar sitta i en blomma och lura på ett byte. Här är några bilder.

Klicka på¨bilderna så visas de större.

DSC_2307b800.jpg

DSC_2442bb800.jpg

DSC_2478b800.jpg

DSC_2480b800.jpg
Här i en riktig målvaktsställning. "Kom i min famn!".

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Makrofoto

Tack Inge, såg inte din kommentar förrän nu.


Här är ytterligare några spindelbilder, även nu en krabbspindel. Jag är inte säker på vilken art det är men någon kanske kan avgöra det med hjälp av bild 5 där man ser lite mer av kroppen. På bild 3 och 4 med ett fångat byte.

Klicka på bilderna så blir de större.


Med Julhälsningar

Birger
DSC_2605bbb800.jpg

DSC_2964b800.jpg

DSC_2466b800.jpg

DSC_2468b800.jpg

DSC_2636b800.jpg
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Makrofoto

Ett par budget makrobilder tagit med Nikon D300s och ett vanligt kit-objektiv plus en mellanring för 40 spänn.
 

Bilagor

  • Flickslända.jpg
    Flickslända.jpg
    470,5 KB · Visningar: 8
  • Bi.jpg
    Bi.jpg
    510,1 KB · Visningar: 9
Toppen