• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

M8 mutter

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hittade nedanstående variant:
Svetsmutter form C med fläns FZB - Svetsmutter - Muttrar - Bult, mutter och bricka

Vet inte hur det går att handla från dem.
//Jan-Olov

Den du hittade kan vara lite svår att skruva upp.... orginal muttern med en bricka (så tycker jag det ser ut som) är en hylsmutter som används vanligtvis inom trä industrin och är oftast i chromad mässing, den har ett uttag för en insex nyckel så den är lätt att skruva in..... och vill du ha samma så hittar du dem lätt hos firmor som säljer detaljer till ett snickeri.... eller kanske på IKEA :swoon:
 
F

F.d. 14324

Guest
Såna här muttrar får jag med när jag köper vissa grejer av firmor som Autokaross i Floby eller abc-karossen i Mönsterås och borde rimligen gå att hitta vid fler påbyggarfirmor.
De är 25mm i diameter, m8, insexfattning, förzinkade/galvade.

1543821723802294868764820409197.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sådana muttrar m.m. hittar du gratis på IKEA’s reservdelshylla utanför reklamation eller utlämningsdisken. Hoppas bara att dimension stämmer och om inte, ja då kan du unna dig kanske en trevlig lunch med frugan.

upload_2018-12-3_12-54-20.jpeg
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sådana muttrar m.m. hittar du gratis på IKEA’s reservdelshylla utanför reklamation eller utlämningsdisken. Hoppas bara att dimension stämmer och om inte, ja då kan du unna dig kanske en trevlig lunch med frugan.

Visa bilaga 159838
Det låter ju bra men är dom inte gjorda av mässing? Jag vill att den gängade galvade stången ska vinna kampen över muttern så då är det bäst om muttern är av bonnjärn eller ännu bättre en i plast.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det råder man lätt bot på genom att isolera mellan mutter & gänga. Lägg ett varv gängtape på gängan & fett på tapen. Det lär ju förhindra att gängan tar stryk under en mycket lång tid. Förresten kommer väl inte frigoliten att plockas ner så ofta om ens någonsin.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Det råder man lätt bot på genom att isolera mellan mutter & gänga. Lägg ett varv gängtape på gängan & fett på tapen. Det lär ju förhindra att gängan tar stryk under en mycket lång tid. Förresten kommer väl inte frigoliten att plockas ner så ofta om ens någonsin.

Ja det låter som en bra plan att isolera mellan ytorna.
Nej frigolitbaljan tar man inte av så ofta.
Baljan sitter under vattentankarna där även kulventilerna är för att släppa ut vattnet.
Ventilerna var i behov av lite omtanke därför demontera jag frigoliten.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Ett tips på alternativ: Islagsmutter då kan man vika ner taggarna om man vill. finnes på många inköpsställen typ: Biltema, Clas Ohlson och många flera ställen.islagmutter.JPG
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ett tips på alternativ: Islagsmutter då kan man vika ner taggarna om man vill. finnes på många inköpsställen typ: Biltema, Clas Ohlson och många flera ställen.Visa bilaga 159888

De är också vanliga inom snickeri.... men som jag förstår det så sitter Kronvall´s gängad stång fast.... det är muttern du skall skruva upp.... kan bli svårt med denna då den är tänkt att stången skruvas in i "muttern"
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Ja det måste vara en mutter som är ”pluggad” i en ända. Muttern ska spännas så att gängstången bottnar i muttern. Frigoliten kommer då inte att tryckas ihop.
Det finns förslag på sådana muttrar i tidigare inlägg, ska bara ta ställning till materialval.
Jag har hittat i plast men tyvärr bara i M6
 
Toppen