• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss i husbilen

S

Staffan W

Guest
Hej,
Jag har en husbil med alkov över förarhytten. För andra året i följd har jag fått in möss uppe i alkoven. Nu har den eller de bitit sönder lakan och duntäcket. Jag kan inte se några spår av möss på andra ställen är just där uppe i alkoven och jag har inte hittat några hål. Har någon annan gjort liknande erfarenhet och lyckats ta reda på var de kommer in.
Förmodligen kan dunet i täcket lukta inbjudande på något sätt eftersom de har bitit sönder täcket.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har haft ett par gånger möss i hb
Men sen de bet av flera elektriska kablar så la jag ut gift på alla ställen jag kom åt i mellangolvet.... Vist har möss kommit in sen dess.... Men det största problem i dag är... Lukten av en död mus., men står man ut med doften i ca en vecka.:eek:.... Så är problemet idag inte så stort :confused:
Sen jag lagt ut gift så har jag inte fått någon skada, mer än doften.... Ca 1 gång/år
La också gift på flera ställen i motorrummet :yes:
Än så länge denna vinter så har jag inte kännt av någon doft :)
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Märkligt att råttor är i alkoven. I vår första hb så hade vi alkov och nog var den uppe i alkoven o käka täcken.
Efter det hade vi råttgift framför däck fram o bak och raggargran i motorrummet bla.a.
Vi har haft våra hb i samma loge 18 år utan fler råttor. Nu har vi hb på vår tomt under julatält, så där tittar vi till vår klenod.
Bengt
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
6421635B.jpg
Här är ett alternativ för musfritt, en annan beprövad teknik är
att införskaffa eneris som man lägger under och runt bilen på hjulen dom gamle säger att muss inte gillar detta . har själv haft eneris i flera år och har inte haft några angrepp. Eldosan säljer dom bl.a på Bauhaus . Håkan
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har tre olika fabrikat av musskrämma.
Har under åren flyttat runt dom mellan vind, uterum, och garage. Fångar nog totalt 15-20 st/år.
Den som funkat bäst är den som heter Riddex, inte en enda mus har fastnat i musfällorna där denna skrämma varit.
Kan vara slumpen, ingen vetenskapligt test.

411B9616-0E17-4F85-ABAA-A1D3FEA64160.jpeg
 
Toppen