• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mönsterdjup vinterdäck

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Jag tänker köra med odubbade vinterdäck året runt. Europeiska åretrunt däck då vi normalt inte kör i snöväder men kör söderut på vintern och vill kunna passera Tyskland Frankrike utan risk för däcksproblem. Transportstyrelsen anger minsta mönsterdjup på vinterdäck till 3mm. Kan inte hitta om detta bara gäller vid vinterväglag. Borde väl gälla samma regler för alla däck 1,6mm på sommaren? Eller är det alltid 3mm på vinterdäck?Normalt byter man däcken innan de är så slitna, men kan vara bra att veta vad som gäller och var man i så fall kan läsa om det.
Hälsningar Kenneth Å
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Tack för svaret. Tolkar detta så att det är lagligt att slita ner vinterdäck till 1,6mm vid sommarväglag.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag tänker köra med odubbade vinterdäck året runt. Europeiska åretrunt däck då vi normalt inte kör i snöväder men kör söderut på vintern och vill kunna passera Tyskland Frankrike utan risk för däcksproblem. Transportstyrelsen anger minsta mönsterdjup på vinterdäck till 3mm. Kan inte hitta om detta bara gäller vid vinterväglag. Borde väl gälla samma regler för alla däck 1,6mm på sommaren? Eller är det alltid 3mm på vinterdäck?Normalt byter man däcken innan de är så slitna, men kan vara bra att veta vad som gäller och var man i så fall kan läsa om det.
Hälsningar Kenneth Å
Vill du kunna köra i Sverige vid vinterväglag under den period där det är krav på vinterdäck är det även krav på godkända vinterdäck "som är särskilt framtagna för vinterbruk".
nya däck krävs märkningen snöflinga eller alptopp på däcken, men man får köra slut på gamla däck.
Beakta dock formuleringen ovan "som är särskilt framtagna för vinterbruk".

Edit: Infon ovan finns på Transportyrelsens hemsida
 
Senast ändrad:
Toppen