• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Många solceller och liten förbrukning?

F

F.d. 54808

Guest
Om man har många (20 st 300 w) solceller, vad händer om man under en period inte använder nån ström, underhållsladdar dom då bara batterierna?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
6000W solceller kopplade till batteri... Hur stor är batteribanken? 30kWh?

Och vad är det för controller/regulator?

Det här är ju knappast ett husbilssystem, då panelerna bör täcka en yta av minst 35kvm...
 
F

F.d. 54808

Guest
6000W solceller kopplade till batteri... Hur stor är batteribanken? 30kWh?

Och vad är det för controller/regulator?

Det här är ju knappast ett husbilssystem, då panelerna bör täcka en yta av minst 35kvm...

Nej det är ingen husbil utan en husbuss de ska sitta på.
Vet inte vad jag ska ha för controller/regulator och hur stor batteribank än, då bussen är under byggnad.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En tumregel när man väljer laddare till sin batteribank är att 10% av batterikapaciteten är lagom för storleken på laddaren.
Laddar man på med 6kW blir det lagom med en batteribank på 5000Ah = 50st 100Ah batterier.
50x30kg=1,5ton
Måste vara en sjuhelsikes buss du bygger.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
För att besvara din ursprungsfråga, alla förekommande regulatorer går över till underhållsladdning när batterierna är fulla.
Normalt sett när man utformar sin solcellsanläggning utgår man ifrån hur mycket energi man behöver, och hur mycket man är villig att betala. Men 6000W solceller är rejält tilltaget. När jag jämför med statistiken från solpanelerna på mitt villatak så ser det ut som att du i t.ex. oktober skulle kunna få i snitt 6kWh/dag från panelerna, så om du sätter lite isolering skulle du kunna fricampa och värma bussen med värmepump istället för att bränna gasol/diesel. Men då behöver du förstås mycket batterier. 20-30st stora blyackumulatorer. Ska du ta tillvara all energi en sommardag behöver du 50st som nämnt ovan. Det vore så klart bättre på alla sätt att basera ett så kraftigt system på litiumjonbatterier.
 
F

F.d. 54808

Guest
Jag har tänkt ha mycket solceller av flera anledningar.

1. För att jag kan.
2. Tänker att de ger mest när det är soligt, och då blir det varmt, så jag tänker montera en luftvärmepump med AC för att kunna kyla ner bussen utan ström från fasta nätet.
3. När jag är hemma så kopplar jag ihop buss och huset, som inte är anslutet till nätet.
4. Tänkte ha elspis, för att inte värma bussen i onödan på sommaren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Heisan dette høres kult ut. 6kW paneler og en passende MPPT regulator til en romslig batteribank og inverter til ACen og andre husholdnings kvalitet enheter. Fullt gjennomførbart! Batteriene blir det dyreste om en vil lagre allt, men om en ikke lagrer det hele og forbruker om dagen så blir det mer realisme. Med et slik opplegg spiller det mindre rolle om en satser på 12V, 24V eller 48V batteribank. Skulle likt denne løsningen med 16 stk Winston 1000 Ah celler med BMS123 styring som et 48V monster - muligens overkill med 48 kWh lagring :D 400 Ah celler ville gitt mer fornuftige 20 kWh lagring. Og ved huset ville bussen bli kraftverk :D
 
Toppen