• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läcker diesel

D

Daniel.B

Guest
Hej,
När jag besiktade husbilen sa besiktningsmannen att det var bra att jag hade oljat in tanken med linolja. Tänkte vad f*n menar han men jag log och sa ja. Frågade om jag kunde gå ner i groppen och kolla hur bil ser ut under. Såg att hela diesel-tanken var "inoljad" med diesel. När jag kom hem till bilens bo såg jag att det var en stor fläck på backen. Frågan är vad kan ha pajat? Vad sitter ovanför tanken?
Hade kört 20 mil innan besiktningen och inte märkt något konstigt med bilen
Bilen är en Fiat Ducato från 2004

// Daniel
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det har förmodligen rostat hål i tanken, inte helt ovanligt om den inte blivit rostskyddsbehandlad någon gång.
 
F

F.d. 55807

Guest
kan oxå vara bränslefiltret. var ute för samma sak för ett tag sedan .
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vet inte om din har samma typ av bränslefilter som på 2011’an, men vi ha fått mycket kraftiga läckor på vår två gånger. (Läckte ca 25 liter på 3 mil...)
Första gången för tre år sedan, den gången räckte det att byta filter och gummiring, men i år gjordes samma sak men det började läcka igen efter bara några km.
Så det var till att vända tillbaka och byta hela filterhuset, förmodligen en liten osynlig spricka på den.
Börja misstänka att det beror på att verkstäderna ofta inte använder av Fiat rekommenderade verktyget utan bara drar åt filterlocket på känn, kanske för hårt.
(Det finns andra trådar om just den saken)
 
D

Daniel.B

Guest
Jag tyckte tanken såg fin ut. Vart sitter filtret? Kommer man åt det?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kontrollera om skruven för vattenavskiljningen är åtdragen eller läcker. Den sitter i botten av filtret, vit plast.

Ducato.jpg
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Det finns en lucka i golvet mellan stolarna där kommer man åt tankarmaturen börja med att kolla där om bilen läcker när du har full tank. men det kan läcka från fler ställen.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
På vår förra husbil, en Fiat 2003 med plåt-tank, läckte den när vi tankat över halv tank.
Tanken läckte i svets-skarven mellan överdel och underdel. Den hade spruckit, så det blev tankbyte.
Krister.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Luckans placering beror på vilken modell man har. Både på min första, en 290 från -91 & på den jag har nu, en 230 från 01 så sitter luckan framför förarstolen. Där ser man tankarmaturen med anslutningar av el & bränsleslangar.
Om det är så illa att tanken läcker så finns nya på ebay för under 2000:- med frakt.
fiat ducato diesel tank | eBay
 
D

Daniel.B

Guest
Tack för alla tips!
Ska ut till bilen i morgon och kolla om jag hittar vart dieseln rinner ut
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Har vid två tillfällen haft problem med läckage vid bränslefiltret. I det först fallet med en Fiat 160 hkr där det under körning läckte ut ca 50 liter under ca 6 mils körning. Fick motorstopp pga av tom tank. Under och bak bilen rann diesel när jag gick runt och kollade. Bärgning till en verkstad i Osnabruck där hela filterbehållaren byttes. Det andra tillfället var i april. Detta var med en Fiat 180 hkr. Bilen hade varit på service där bl.a bränskefiltret bytts. Dagen efter upptäckte jag hur det droppade diesel vid vänster framhjul. Tillbaka till verkstaden som konstaterade läckage vid den sensor som sitter i botten på bränslefiltret. Denna byttes ut. Är numera lie nojig över Fiats bränslefilter
Tomhof
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
...Är numera lie nojig över Fiats bränslefilter
Tomhof

Kanske mer rimligt att vara nojig över Fiats verkstäder ...

Pålle

Både och, skulle jag vilja säga!
Att tillverka filterhuset i plast och behöva ha specialverktyg för att dra åt låter väldigt dumt och att verkstäderna sedan inte använder den är ändå dummare, kan kosta oss onödigt mycket pengar. :(
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu gäller ju tråden en Ducato från 2004 & då monterade väl Fiat fortfarande dom "gamla" filterhållarna av aluminium & dom hade väl inte problem med läckage. Problemet där kunde ju bara vara trasig gummipackning eller för dåligt åtdraget filter, möjligen också läckande vattendräneringsnippel på filtret.
 
D

Daniel.B

Guest
Nu gäller ju tråden en Ducato från 2004 & då monterade väl Fiat fortfarande dom "gamla" filterhållarna av aluminium & dom hade väl inte problem med läckage. Problemet där kunde ju bara vara trasig gummipackning eller för dåligt åtdraget filter, möjligen också läckande vattendräneringsnippel på filtret.
Stämmer bra och det ser fint ut vid filtret.
Öppnade luckan vid förarstolen så jag såg ner på tanken. Locket där plaströren går upp från tanken, där var det mycket diesel. Torkade rent och startade bilen men ser inte att det kommer någon diesel från rören eller själva locket. Men jag undrar om det är från ovansidan det har läcker hur kan det läcka när bilen är parkerad och motorn är avstängd?
Ser inte att det har läckt något sen jag besiktade bilen om jag tittar på bränslemätaren
 
Toppen