• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyfter panelerna eletronisk upp till 90 ◦ vinkel

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vädret denna vinter i Grekland har varit under all kritik, det sämsta på över 40 år enligt vissa webbsidor....
Det har gjort att jag har fått tillverkat en hel del, även till Tomas som är här i Kamares sedan dec 2018...
Nu är det mina gamla elektroniska panel vinklare som jag vill byta ut, de gamla tillverkade jag för ca 7 år sedan på stranden i Arianne... de har fungerat mycket bra men har blivit slitna med åren... så jag började fundera på att göra dem mer robusta och smidigare... en dag fick jag en u-profil.... och där föddes iden om hur de skulle vara... så jag beställde olika u-profiler i aluminium.... och tog sen fram dremlen och började kapa mm.... ganska snart insåg jag att det är omöjligt att få en slim konstruktion... typ 3x5cm och 500mm långa
Jag provade olika vinklar och motorer, antingen så var motorn för slö eller så slet den sönder kopplingen mellan motorn och den gängade axel eller där alu blocket sitter och tar upp en stor del av trycket...
efter att ha förbrukat 3 av 4 kopplingar så beslutade jag att sätta in ett tredje ben i konstruktionen... och till min och andras glädje så fungerade det fantastiskt bra... inte tungt för motorn och panelerna gick lätt upp i hela 90◦ vinkel.... jag behöll de "gamla" fjärrkontrollerna och tillhörande elektronik... de gamla lyftare stoppade när A ökade och då stannade motorn tack vare den intelligenta elektroniken... men i denna konstruktion så är motståndet bara en bråkdel av tidigare konstruktion... och redan vid första försök drogs ett fäste sönder...
Nu till problemet.... jag inser att vi måste koppla in två brytare som stoppar när armen har nått max och min. men tyvärr så är den elektronik överkurs för mig... så nu undrar jag om det finns någon vänlig person här på Hbk som kan informera mig hur jag skall kopplar mini & max strömbrytaren... elektroniken med fjärrkontrollen som jag använder växlar polariteten till motorn beroende om jag trycker pilen upp eller ner....
En brytare vid A & B... C är löparen (ej med på bild) och D är 12v motorn....

Jag kommer att lägga upp bilder när jobbet fortskrider, en lyftare är redan på plats, men jag måste vara himla försiktig att stoppa när panelen är i max eller mini, annars blir det bakläxa
:swoon::twitcy:

Panel lyft.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske inte lösningen på ditt problem men jag har i några projekt använt kinesiska "linjärmotorer" som har inbyggt ändlägesstopp.
typ såna här.

Visa bilaga 164813

1500N Linearantrieb 12V Elektromotor 330 Lbs Auto Lift Fenster Türöffner | eBay

Nää... du Jonas.... de går inte att använda i denna typ av lyftare...... men de är bra att sätta på H-bilen som stödben.... istället för de som man vevar in och ut..... kommer senare med bilder när jag har monterar sådana som stödben :swoon: (de är beställda) ....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En ändlägesbrytare normalt sluten i vardera änden med en diod parallellkopplad över brytaren som kan leda strömmen till motorn borde fixa detta.

Diodernas storlek måste klara motorns startström men är annars bortkopplade när ändlägena inte är aktiva.

mvh
Bosse
Visa bilaga 164828


Tusen tack Bosse (Tjusig ritning) .....Detta är en av de stora fördelarna med Hbk.... när hyggliga medlemmar delar med sig av sin kunskap :)....
Men fan vad enkelt det verkade vara :swoon:.... jag trodde att ändbrytaren var en trepolig brytare (växlare) :confused:.... jag har dioder på 10A som egentligen är till solpaneler .... så de kan jag använda..... vädret skall blir fint till helgen så jag skall koppla och testa..... så jag återkommer med bilder....
Jo !! en sak till nu är det så att styrboxen växlar polerna med relä..... så trycker jag på upp pilen så är det + och - ..... Trycker jag sen på ner pilen så är det - och + på kablarna... hur löser jag detta när polariteten växlar i en och samma kabel beroende om jag trycker på upp eller ner pilen :confused: för då fungerar ju inte dioden i ena riktningen..... eller?? :rolleyes:
 
Senast ändrad:
F

Fd.16159

Guest
För mig ser (utan att veta hur den ser ut) utgången på styrboxen att vara två kablar.
Elmotorn går att köra åt båda hållen genom att växla polaritet.

Schemat där (-) och + står på samma rad är för att visa ändrad polaritet på samma kabel, alltså om man trycker upp eller ned på fjärren så ändras - till +

Låt oss säga den ena kabeln är röd och den andra svart.
När du trycker upp är det + i röd kabel och - i svart kabel.
När du trycker ned är det - i röd kabel och + i svart kabel.
Om så är fallet så är det bara att koppla enligt schemat jag bifogat tidigare.

Skulle upp på fjärren bli ner på reglerarmen eller vad det är så växla röd och svarts anslutning.

mvh
Bosse
lägesbrytare_0001.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag hade samma funderingar med en ”lyftanordning” och en ”snurra” men skrotade idén pga vikten (krav på rostfritt), saknade rätt verktyg (dremel) och hade för dåliga el-kunskaper. Såg även färdiga lösningar på Düsseldorf mässan som tyvärr vägde hela 18 kg för en 80-Wattare...

Löste problemet mycket enkelt med ett par lasthållare (som formar en ram) och en barstol snurra. Själva panelen ligger på en axel och är vikbar vilket gör att panelen behöver aldrig snurra 360˚. Det går snabbt och är lätt att vinkla panelen manuellt (genom takluckan) i vilken riktning och vinkel som helst. Takluckan används öven för att torka av båda paneler från sahara sand, pollen, duv-frimärken och övrig vägsörja...

Lycka till med bygget och fota gärna när du är klar, spännande!

189D7359-69FF-4691-A205-E6BC6DAF6902.jpeg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kan ni se hur lätt enheten lyfter upp 3 x 100W solpaneler, och under den panel som sitter i mitten sitter en tung panel för vatten (den tyngsta parten i lyftet som är ca 10kg)...får gratis varmvatten när jag tagit bort mittenpanelen som bara används under vintern, då solen inte ger tillräckligt för att värma boilerns 10L. därför sätter jag över den panel en 100W solpanel för om vintern behövs många solpaneler .
Jag har inte monterat ändbrytare ännu så jag måste vara försiktig och inte köra den ända ut.... men de är beställda.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bra gjort Peter! Då är det bara att parkera bilen i ”rätt” riktning och ladda för fulla muggar. Hoppas bara att panelerna är väl förankrade då du rör dig i motvind på rejält guppiga vägar.

Tackar..... Kan säga att själva grund konstruktionen för panelerna har suttit där i över 7 år...redan från början gjorde jag att de kunde vinklas.... men jag fick gå upp på taket när de skulle upp... och ner :confused:
De har suttit uppe i storm.... och i över 100 kmh .... då det har hänt några gånger att jag glömt fälla ner dem.... så det är en väl beprövad konstruktion..... som syns lite dåligt på bilden så går det ett kraftigt snöre uppe ifrån ramen ner till stegen bak på H-bilen, med detta snöre låser jag fast ramen när den är uppe eller nere.... och förra året satte jag också på på 4 st 2,5 mm rostfria vajrar så skulle snöret brista så hoppas jag vajern stoppar allt från att flyga iväg.... nää... detta är väl genomtänkt för jag vill ju inte råka ut för att något lossnar och kanske orsakar en olycka så jag blir olycklig resten av livet.... :eek:

utan att vinkla panelerna fick jag in 2,15 kWh i dag .... .

Jag har också en lösning på lyft till paneler som ligger tätt intill taket, men vet inte vad jag skall göra med denna innovation.... :confused:
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Mycket tjusig lösning! Jag har snuddat lite vid tanken på att nyttja vår gamla självsökande parabol som ett fäste för solpanelerna...Dock har jag haft lite samma typ av farhågor som Marianne & Ranko beskrev ovan.
Jag har inte riktigt vågat prova ännu. Vi har tyvärr den egenheten att gasfoten är tämligen tung när vi ska beta av betalvägarna i Europa. Jag är rädd för att fartvinden helt enkelt blir för stark för konstruktionen...

//Jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mycket tjusig lösning! Jag har snuddat lite vid tanken på att nyttja vår gamla självsökande parabol som ett fäste för solpanelerna...Dock har jag haft lite samma typ av farhågor som Marianne & Ranko beskrev ovan.
Jag har inte riktigt vågat prova ännu. Vi har tyvärr den egenheten att gasfoten är tämligen tung när vi ska beta av betalvägarna i Europa. Jag är rädd för att fartvinden helt enkelt blir för stark för konstruktionen...

//Jocke

Tackar.... Du är på rätt väg.... var försiktig för det handlar om stora krafter när man vinklar upp en eller flera paneler.... en 100W panel är ju på över 0,5m2..... och den går säkert att vindsurfa med.... och har man 3 st som jag har då behövs rejäla grejer till konstruktionen... hade jag inte haft rails så hade jag aldrig kunnat göra denna konstruktion.... kan berätta att i vintras så klistrade jag breda kardborreband (30mm breda) runt hela alu. ramen på vattenpanelen samt på en 100W tunn panel och satte solpanelen över vattenpanelen (då solen gav så lite varmt vattnet attl boilern blev bara ljummet) .... kände och tyckte att det satt väldigt hårt.... den klarade den ene efter den andre kraftiga vindbyar... och en dag kändes det helt ok med att montera med kardborrebanden.:spinny:....
Men en dag när jag fiskade vid stranden så tyckte jag att en svart skugga flög över mig.... tittar upp och ser hur panelen blåser ut i havet.:swoon:...
När jag kollade varför panelen lossnat så såg jag att solen hade värmt klistret på kardborrebanden och då skall där inte mycket till för att den lossnade..... idag sitter en ny panel där, men den sitter i en rails av aluminium...så den kan inte blåsa så lätt iväg... men vist hamnar jag i en orkan då är det inte mycket jag kan göra.... :eek: så lycka till hur du än löser saken....
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hur mycket man än tänker och grunnar på en kosntruktion finns det ibland saker man förbiser...att solen värmer upp klistret på kardborrebanden t.ex.:swoon:
Tur ändå att inget värre hände då din panel lossnade!

För att klara fartvindarna har jag haft funderingar på att montera en form av vindskydd framför solpanelen. När den är nere i sitt ändläge bör den gömmas helt bakom vindskyddet.

En annan sak som är bra med den gamla parbolen....Man kan inte glömma den uppe och köra iväg. Så fort man startar bilen fäller den ner sig automatiskt.

Vi får väl se om detta stannar vid en idé, eller om jag realiserar det hela ;) Det är ju det där med tiden....


Ha de gott!

//Jocke
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tackar.... Du är på rätt väg.... var försiktig för det handlar om stora krafter när man vinklar upp en eller flera paneler.... en 100W panel är ju på över 0,5m2..... och den går säkert att vindsurfa med.... och har man 3 st som jag har då behövs rejäla grejer till konstruktionen... hade jag inte haft rails så hade jag aldrig kunnat göra denna konstruktion.... kan berätta att i vintras så klistrade jag breda kardborreband (30mm breda) runt hela alu. ramen på vattenpanelen samt på en 100W tunn panel och satte solpanelen över vattenpanelen (då solen gav så lite varmt vattnet attl boilern blev bara ljummet) .... kände och tyckte att det satt väldigt hårt.... den klarade den ene efter den andre kraftiga vindbyar... och en dag kändes det helt ok med att montera med kardborrebanden.:spinny:....
Men en dag när jag fiskade vid stranden så tyckte jag att en svart skugga flög över mig.... tittar upp och ser hur panelen blåser ut i havet.:swoon:...
När jag kollade varför panelen lossnat så såg jag att solen hade värmt klistret på kardborrebanden och då skall där inte mycket till för att den lossnade..... idag sitter en ny panel där, men den sitter i en rails av aluminium...så den kan inte blåsa så lätt iväg... men vist hamnar jag i en orkan då är det inte mycket jag kan göra.... :eek: så lycka till hur du än löser saken....
Använder kardborreband för att fästa många olika saker både inne i och utanpå husbilen. De jag använder utanpå husbilen lossnar ju gärna vid stark värme. Men det finns kardborreband som även klarar värme utan att lossna. Hittade en sådan sida med kardborreband men hittar den naturligtvis inte nu.

Hälsar Kjell
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur mycket man än tänker och grunnar på en kosntruktion finns det ibland saker man förbiser...att solen värmer upp klistret på kardborrebanden t.ex.:swoon:
Tur ändå att inget värre hände då din panel lossnade!

För att klara fartvindarna har jag haft funderingar på att montera en form av vindskydd framför solpanelen. När den är nere i sitt ändläge bör den gömmas helt bakom vindskyddet.

En annan sak som är bra med den gamla parbolen....Man kan inte glömma den uppe och köra iväg. Så fort man startar bilen fäller den ner sig automatiskt.

Vi får väl se om detta stannar vid en idé, eller om jag realiserar det hela ;) Det är ju det där med tiden....


Ha de gott!

//Jocke

Men hur stor panel kan du lägga på stativet ?.... 50W eller ?....för där går inte så stor panel kan jag tänka mig...
Till en kompis monterade jag fast på taket till hans husbil 6x100W ....och så köpte vi båda en vikbar 100W som kan ställas på marken optimalt mot solen.... Han kommer inte att behöva att vinkla upp några paneler (bäst att skriva att det går ju inte att vinkla upp fastlimmad paneler, innan någon här på Hbk försöker göra sig lustig) :eek::twitcy: .. han får säkert ganska mycket el ändå... så Jocke.... är det inte bättre att klistra fast 2,3 eller flera paneler på taket och glöm att vinkla den du tänker sätta på din gamla parabol... bara ett förslag.... ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Använder kardborreband för att fästa många olika saker både inne i och utanpå husbilen. De jag använder utanpå husbilen lossnar ju gärna vid stark värme. Men det finns kardborreband som även klarar värme utan att lossna. Hittade en sådan sida med kardborreband men hittar den naturligtvis inte nu.

Hälsar Kjell

Tackar för infon Kjell.... nu har jag löst det med två alu profiler där jag skjuter in panelen... lätt att sätta dit och lätt att ta bort :D.... Här i Grekland blir det så varmt att även kardborrebanden inne i H-bilen lossnar om sommaren :eek:, jag löste detta med att trycka häftor för papper in i kardborrebanden och träet på H-bilen .... så nu lossnar de inte....tyvärr går det ju inte att skjuta in häftor i en alu-profil :eek:..
 
Toppen