• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyfta moms på husbil till företaget?

F

F.d. 3592

Guest
Jag har ett aktiebolag och kommer att använda mig av en husbil för att åka som utställare till olika mässor X antal gånger årligen. Sedan kommer jag att hyra ut mitt företags husbil till mig själv, om jag skulle vilja använda den på min privata semester.

Hur är det med momsen egentligen? Får man lyfta momsen på husbilar? På nya och begagnade husbilar, stora som små? Min revisor visste inte riktigt vad som gällde, men istället för att han ska leta efter det på betald tid så tänkte jag rota lite i frågan själv. Det blir billigare så. :)

Och jo... Jag är ny på forumet också. Hej på er allihop!:)
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Lyfta moms på husbil till företaget?

Hej.
Ett bolag får inte lyfta någon moms vid köp av personbil.
Undantaget. Bilhandel. Biluthyrning. Taxi. Begravningsbyrå och Körskola
Men hittar du en lastbilsregad är det ok.(om den inte har varit privatägd)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Lyfta moms på husbil till företaget?

Det här citatet från Finansdepartementet har vi publicerat i "den andra tråden":

Ni har frågat vilka åtgärder Finansdepartementet avser att vidta med anledning av att tunga husbilar har omklassificerats från lastbilar till personbilar.

Finansdepartementet har inhämtat yttrande från Skatteverket. Såvitt framgår av Skatteverkets yttrande avser verket att inte tillämpa avdragsförbudsregeln för personbilar beträffande de tunga husbilarna eftersom detta, enligt Skatteverkets mening, skulle innebära en utvidgning av denna regel som inte är tillåten enligt EGrätten.

Frågan om avdrags förbud för olika fordons typer är för närvarande föremål för en översyn inom EG-samarbetet och denna översyn förväntas leda fram till ett direktiv som de svenska reglerna måste anpassas till. Finansdepartementet avser därför att inte nu vidta någon ytterligare åtgärd.


Detta betyder, i klartext, att det faktum att husbilar numera klassas som personbilar inte förändrar avdragsmöjligheten för bilar som är tyngre än 3,5 ton.

(Detta gäller givetvis endast fabriksnya bilar, eller bilar där den föregående ägaren "lyft momsen", eftersom "fiktiv moms" sedan länge är avskaffat.)
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Lyfta moms på husbil till företaget?

Hej
Jag frågade min revisor för några år sedan om det gick att köpa en husbil på firman.
Men han sa ett blankt NEJ. Man måste ha en firma som gör att man inte är på en bestämd plats och utöver sin verksamhet.
Är du byggare och har jobb långt utanför din mantalsskrivningsort går det säket at köpa en husbil på firman. Annars är nog risken du åker på en skattsmäll.
/ Vidhem
 
Toppen