Generell fråga Lyft ALKO bakaxel (2800kg) - Besiktning

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Avarage, 27 September 2019.

  1. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,370
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Hej!

    Tänke bara berätta en lite episod från besiktningen av husbilen igår.
    På vår bil har vi en bakaxel från ALKO med max tillåten axeltryck om 2800kg, årsmodell 2015.

    Tidigare besiktningar har jag informerat personalen om att ALKO är tydlig med att man inte får lyfta bilen i axeln, den är helt enkelt inte dimensionerad för det, vilke ti sig kan tyckas aningen märkligt. Nåväl, detta har i stort sett aldrig stött på några mothugg för än igår (trevlig/artig samtalston men motargument).

    Besiktningspersonalen påstod då att det inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln (nära infästningen i ramen) och att man dessutom hade dokumentation från ALKO vilket styrkte påståendet. Jag bad därför att få se dokumentet.
    I dokumentat hänvisar ALKO till att man skall lyfta bilen vid de uppmärkta markeringarna utanför stötdämparna. Man hänvisar dessutom till en bild som inte fanns utskriven. Som tur är skruvar jag med vår bil och visste precis vad ALKO hänvisade till. Vilket är lyftpunkter i ramen något utanför stötdämparna. Ingen stans framgår att ALKO hänvisar till lyft i bakaxeln, vilket var precis det jag också informerat om.

    Nu vidtog en argumentation om att det trots detta minsann inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln och att nästa år var de tvungna att lyfta bilen för då var den så gammal. Efter ett tag blev vi dock överens om att deras utrustning för att göra jobbet var fel och att det mycket väl går att lyfta bilen bak...men inte i bakaxeln.

    Jag svarade upp på påståendet att lyft måste ske nästa gång med att "då tar jag väl med mig en domkraft så lyfter vi bilen på rätt ställe". Döm om min förvåning när svaret tillbaks blev "Det behövs inte för vi har domkraft här!"

    Vad var då problemet???
     
    viggoboy, Västkustcamparen, MiRe och 2 andra gillar detta.
  2. KarinoBengt

    KarinoBengt HBK Medlem

    Inlägg:
    459
    Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    2025
    Jag har varit ute för samma argument. Opus kunde inte lyfta, eftersom armarna inte orkade tyngden. Då lyfte de inte alls. Vid sista besiktningen i Mariestad så hade de fått till ny utrustning som kan dra vid domkraftsfästet.
    Jag har hört att Alko gått med på att flytta på rätt ställe i axeln, men det svaret fick inte jag från dem när jag ringde.
    Bengt
     
  3. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    2,064
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Samma argument har jag fått då jag påpekat att man inte får lyfta på axeln,besiktningsmannen flyttade lyften ,men menad att lyfta långt ut inte var ett problem.
     
  4. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,370
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Och rätt svar, oavsett vad besiktningsmannen säger, är att följa ALKO:s instruktion som är tydlig och enkel att förstå.

    Jag förstår inte att de tycker sig veta bättre. För OM man nu gör åverkan på axeln är det inget jag som ägare kommer att märka omedelbart när jag kör där ifrån. Skadan blir kanske inte stor nog för än efter 3 lyft och först 800mil efter lyft nr 3 får vi problem. De vet att de kommer klara sig och vi får ta kostnaden.

    Oprofessionellt att ens försöka när de själva känner till konsekvenserna. Men eftersom det inte drabbar dem skiter de i det!
     
    Västkustcamparen gillar detta.
  5. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    4,154
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Jag har haft en lång discussion med AL-CO om denna sak. Det går att lyfta varsomhelst där ramen är FÖRSTÄRKT. D v s En liten bit framför stötdämparfästena till en bit bakom sista axeln (tandemaxlar).
    Det syns tydligt var om man tittar.
    De har tydligen även godkänt att lyfta i röret för torsionsfjädern om man gör det allra ytterst vid infästningen.
    Vad de inte brukar känna till är att ev luftfjädring måste stängas av annars kan luftbälgarna skadas.
     
    J.Bergsten och Avarage gillar detta.
  6. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,370
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Gemensamt med alla svar från ALKO tycks vara att de aldrig rekommenderar att lyfta i axeln i sig.
     
    KarinoBengt gillar detta.
  7. Chippen

    Chippen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,424
    Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12955
    Sist jag besikta så tittade dom på bakaxeln och så så den ena besiktningsmannen till den andre, vi lyfter inte den här bakaxeln!
    Kommer bara besikta husbilen där i fortsättningen.
     
    KarinoBengt, J.Bergsten och Avarage gillar detta.
  8. Västkustcamparen

    Västkustcamparen HBK Medlem

    Inlägg:
    188
    Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24499
    Tack för bra info :msn_thumbup:
     
    Ingo49, Tingis, KarinoBengt och 1 annan gillar detta.
  9. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    2,064
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Besiktigade idag,samma argument från besiktningskillarna som vanligt,inga problem att lyfta i axeln enligt dokument från Alko,efter visst motstånd flyttade dom lyften.
    Många bilar lyfts felaktigt eftersom få är medvetna om problemet.
    Är det någon som har Alko dokumentet?
     
  10. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    4,154
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Detta svar fick jag:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    FW: Hur lyfta bil med AL-KO chassi
    Akerblom Per <Per.Akerblom@alko-tech.com>
    4 okt. 2018 10:00
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hej
    En mycket vanlig fråga och mycket diskussioner på nätet vad vi förstår.
    Nedan vad vi är överens med Bilprovningarna om.
    För din del, se sista punkten särskilt.
    När vi ändå är inne på luftfjädring: Du har väl skrivit upp måtten för körnivå på en av de första sidorna i instruktionsboken?
    Är till stor hjälp om något skulle fallera i systemet (allt utom rent läckage). Se vidare i bruksanvisning.

    Mvh
    Per Åkerblom
    AL-KO Kober AB

    Inte luftfjädrade:


    Alla bilar med högbyggt AL-KO chassi (Axelröret sitter monterat under ramen) oavsett årsmodell: Domkraften placeras i en lyftpunkt som är placerad längst bak i övergången mellan huvudram och nedsänkt ramände.
    Årsmodell 2000 och tidigare: Domkraften placeras i en förstärkt lyftpunkt framför bakaxeln som är placerad i anslutning till infästningen av en tvärbalk med huvudrambalken.
    Årsmodell 2001-2006: Domkraften placeras i en i bakaxelns stötdämparfäste integrerad lyftpunkt, se bild 1
    På bilar med dubbla bakaxlar ska lyft ske framför den första bakaxeln.


    [​IMG]
    Årsmodell 2007→ Lyftning sker vid de lyftpunkter som finns innanför stötdämparna, se bild 2

    [​IMG]



    Alternativt för samtliga årsmodeller kan lyftning ske med två lyftpunkter under den rörformade axeln med hjälp av V-formade lyftgafflar eller gummiklossar.

    OBS! Lyftpunkterna ska vara så nära ramen/hjulen som möjligt och se upp med smörjnipplar som kan sitta under axelröret.

    Luftfjädrade bilar
    Se till att luftfjädringen är avstängd (avaktiverad) enl. instruktion AL-KO lättviktschassi innan lyft av axel sker. Vid osäkerhet fråga kunden för att säkerställa att luftfjädringen inte arbetar vid lyftning.

    Efter vidare diskussion är det OK att även lyfta i ramen där den är förstärkt d v s strax efter sista axeln (tandemhjul).
     
    Olof G och STANTON gillar detta.
  11. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,370
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Är det någon som har bild 2 som hänvisas till i texten? Skulle vilja se om AL-KO menar något annat än vad jag har uppfattat.
     
  12. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    2,064
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Då verkar det vara godkänt att lyfta i axeln längst ut.
     
  13. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,370
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    För tydlighetens skull hoppas jag AL-KO antingen visar med bild (bild 2?) eller har angivit Max-mått från infästningen i ramen. Annars blir det en tolkningsfråga vad som menas och det är olyckligt.
     
    J.Bergsten gillar detta.
  14. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,978
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Alternativt för samtliga årsmodeller kan lyftning ske med två lyftpunkter under den rörformade axeln med hjälp av V-formade lyftgafflar eller gummiklossar.
    OBS!
    Lyftpunkterna ska vara så nära ramen/hjulen som möjligt och se upp med smörjnipplar som kan sitta under axelröret.[/QUOTE]

    Det är ju på detta viset Bilprovningen lyfter vilket innebär att dom lyfter rätt utan att skada axeln. Att lyfta enl. bild 2 är nog mera när man lyfter med en domkraft för ex.vis hjulbyte.
     
    Master, Göte J och Ingrid o Pålle gillar detta.
  15. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,370
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Det är ju på detta viset Bilprovningen lyfter vilket innebär att dom lyfter rätt utan att skada axeln. Att lyfta enl. bild 2 är nog mera när man lyfter med en domkraft för ex.vis hjulbyte.[/QUOTE]


    Jag skulle vilja se bild 2. Var visar AL-KO att lyft enl. bild skall ske?
     
    Bennsan och Ulla & Claes gillar detta.
  16. pekke

    pekke HBK Medlem

    Inlägg:
    623
    Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11047
  17. Åke Nordström

    Åke Nordström HBK Medlem

    Inlägg:
    105
    Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3583
    Bifogar en bild jag tog i samband med min ordinarie besiktning den 2 oktober i år hos YBB i Ystad. Jag fick ganska högljutt avbryta hans försök att lyfta bakdelen på husbilen i avsikt att kolla bakhjulslagren då deras aluminiumbalk bågnade oroväckande mycket. Jag framförde min oro över att balken mycket väl kunde gå av på mitten och därmed slå upp i husbilens golv!!! Varvid han skyndsamt släppte ner konstruktion...

    Efter en del oro gick jag upp till besiktningsmannen där uppe och erbjöd att jag kunde aktivera mina bakre hydrauliska stödben så att de därmed skulle kunna spinna alla fyra bakhjulen. Jo, men det vore bra sa han för då kan du få klarhet i om dina bakre hjullager är bra.

    Jodå, husbilen gick igenom utan någon som helst 20191002_130639.jpg anmärkning...
     
    J.Bergsten gillar detta.
  18. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    4,154
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Om du tittar på bilden så ser du en svart platta (förstärkning) innanför höger bakhjul. Där den sitter är det tillåtet att lyfta.
    På bilar med tandemhjul sträcker sig plattan till strax efter bakre hjulet. Likadant där, utmed plattans längd är det OK att lyfta.

    Jag ställde följande fråga och fick svar att det var OK:
    "Är det möjligt att lyfta i ramförstärkningen efter 3:e axeln? D v s så nära hjulet som möjligt innan ramförstärkningen slutar, något framför där den är fastbultad i huvudramen
    Detta ställe är förhållandevis lätt att komma åt".
     
    pekke gillar detta.
  19. tony o nette

    tony o nette HBK Medlem

    Inlägg:
    550
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17682
    Undrar varför han inte använde dom utskjutande armarna.
    Troligen så orkade väl inte den där gamla domkraften lyfta märkvikten ens. :)
    20191002_130639.jpg
     
    J.Bergsten gillar detta.
  20. J.Bergsten

    J.Bergsten HBK Medlem

    Inlägg:
    384
    Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Man blir lite orolig av det man läser här ovan, ska åka och besikta min Hymer T708SL om 2 timmar (Kjula, utanför Eskilstuna)
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.