• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurad

F

F.d. 55374

Guest
Vi köpte en platta för några år sedan på Elgiganten, nu går det inte längre att använda den när det gäller bankidet. Nu är tydligen systemet för gammalt, skall visst ha 5.0. Elgiganten säker att den går att uppdatera, men dom gör det inte. Har varit till en datafirma dom menar att den går att uppdatera men risken är mycket stor att den förstörs. Vi känner oss lite lurade av Elgiganten.
Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Känn dig istället lurad av företaget bakom Bank-ID som "utveckar" appen så att den inte går att använda i äldre system.

Pålle

Vem ligger egentligen bakom? Tror att det som vanligt är tillverkare o handeln som är den stora boven.
För oss blev det dubbla smällar, eftersom vi ville behålla mobila bankidet (tyvärr snart ett måste) var vi tvungna att införskaffa en modern telefon.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej,
vi har löst det lite annorlunda, kanske krångligt men det fungerar. Har överhuvud taget inget mobilt bank-id utan bara vanligt på fil på datorn. I stället tar vi med oss surfplatta och bankdosa när vi ska ut med husbilen över ett månadsskifte - bankdosan inlåst i vårt väl gömda kassaskåp. Har många räkningar på autogiro så när det dyker upp någon via e-faktura ( eller i e-posten) som jag måste betala innan vi hunnit hem använder jag surfplattan, loggar in på bankens hemsida med bankdosa och fortsätter med den tills allt är betalt. Vi vet vilka räkningar som normalt kommer via e-faktura så det är bara att gå in på bankens hemsida med bankdosan i slutet av månaden och kolla, lägga till e-fakturorna eller lägga in e-postfakturorna. Skulle det komma någon i brevlådan via PostNord tar husvakten (dottern) hand om den tills vi är hemma igen.
För övrigt använder vi kort som inte är kopplade till bankkontot till nästan allt. Då får vi räkningarna i slutet på månaden, kan kolla att allt stämmer innan vi betalar eller också summerar jag kvittona på inköpen och gör en förhandsbetalning innan vi kör. Har fungerat fint de senaste åren. Och för säkerhets skull gick jag in på bankens hemsida med bankdosan innan jag skrev detta bara för att vara säker på att det fortfarande fungerar och det gör det.
Karin:wink:
 
F

F.d. 55374

Guest
Om ni inte har bank id på plattan, hur gör ni på platser där det bara går att betala med swish, det kan vara ställplatser fiske områden o.s.v.
 
F

F.d. 53814

Guest
Vi köpte en platta för några år sedan på Elgiganten, nu går det inte längre att använda den när det gäller bankidet. Nu är tydligen systemet för gammalt, skall visst ha 5.0. Elgiganten säker att den går att uppdatera, men dom gör det inte. Har varit till en datafirma dom menar att den går att uppdatera men risken är mycket stor att den förstörs. Vi känner oss lite lurade av Elgiganten.
Tommy R
Vad är det för "platta"? antingen går det att uppdatera eller så går det inte.
Det finns inte något trick att lura in uppdateringar. (Jo det finns det men inte så man säkert vet att det blir bra)
Billiga Androidplattor från okända tillverkare slocknar först då tillverkaren inte vill anpassa nya versioner.
Dyra Androidplattor håller längre, typiskt minst 3 år innan supporten försvinner.
Apple supportar i normalfallet upp till 5 år med nya OS-versioner.
Utöver detta så kan apptillverkaren välja att appen kräva en en lägsta version av OS som är relativt ny, det är vad som ofta händer med appar med höga säkerhetskrav.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej igen,
har inte swish heller, känner flera som blivit lurade genom swish. Betalaren visar med sin mobil att uppdraget "skickats" men så fort han/hon/de lämnat återkallas uppdraget och då står säljaren där utan vare sig vara eller betalning. Så om vi inte kan betala med kort eller kontanter åker vi därifrån. Det här med kontantlösa samhället är nog extremt i Sverige. I norra Tyskland (Burg, Flensburg, Harrislee t.ex.) kan man lätt betala med svenska kontanter i affärerna, men försöker du som turist att gå in på en bank i Sverige för att skaffa kontanter så blir det nobben.
Karin:wink:
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi köpte en platta för några år sedan på Elgiganten, nu går det inte längre att använda den när det gäller bankidet. Nu är tydligen systemet för gammalt, skall visst ha 5.0. Elgiganten säker att den går att uppdatera, men dom gör det inte. Har varit till en datafirma dom menar att den går att uppdatera men risken är mycket stor att den förstörs. Vi känner oss lite lurade av Elgiganten.
Tommy R

Tråkigt för er, men Android 5.0 släpptes i november 2014 och anpassningen till just er enhet kanske aldrig gjorts. Med tanke på att Android 9.0 släpptes i år och att många stora tillverkare av mobiler/plattor ligger på version 8.0 är det nog så att även om ni lyckas uppgradera er platta så kommer problemet snart tillbaka.
Har full förståelse för att BankID inte funkar på alla gamla versioner.
Tror att man ändå testar på ganska många modeller/versioner av enheter innan nya versioner av "appen" släpps.
Har haft tur för egen del och valt iPad/iPhone och där funkar fortfarande bankID på min platta som jag köpte i mars 2012.
Fast jag föredrar att använda bankID på telefonen istället.

Hälsar

Bettan o Einar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi köpte en platta för några år sedan på Elgiganten, nu går det inte längre att använda den när det gäller bankidet. Nu är tydligen systemet för gammalt, skall visst ha 5.0. Elgiganten säker att den går att uppdatera, men dom gör det inte. Har varit till en datafirma dom menar att den går att uppdatera men risken är mycket stor att den förstörs. Vi känner oss lite lurade av Elgiganten.
Tommy R
Det är ett känt faktum att många enheter som använder Android sällan eller aldrig uppdateras. Av mina 5 Androider var det bara One Plus som uppdaterades. En gång.
Visst kan man känna sig lurad.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Bank-ID har inget ansvar i detta. Om man inte uppdaterar plattan så blir det problem.
Min Samsung-platta är några år gammal och har uppdaterats flera gånger. Nu finns version 7.0 i plattan.
Vet inte om det är senaste men Bank-ID fungerar utmärkt.
 
F

F.d. 53814

Guest
Det är ett känt faktum att många enheter som använder Android sällan eller aldrig uppdateras. Av mina 5 Androider var det bara One Plus som uppdaterades. En gång.
Visst kan man känna sig lurad.
Det där är ju ren lögn eller så har du köpt billiga skitenheter utan produktstöd. Alla Androidtelefoner och plattor jag haft, den första inköpt 2010 har fått uppdateringar så länge hårdvaran varit bra nog för att orka köra senaste OS.
Ingen har fått mindre än 3 stora uppdateringar samt många säkerhetsuppdateringar och mindre förbättringar.
Min iPad 2 fick uppdateringar i 5 omgångar men med tanke på hur seg den var efter sista så borde den nog bara fått 4.
Det är vanligare att appar slutar fungera på äldre versioner av säkerhetsskäl, det ska man vara glad för.
 
F

F.d. 55374

Guest
Vad är det för "platta"? antingen går det att uppdatera eller så går det inte.
Det finns inte något trick att lura in uppdateringar. (Jo det finns det men inte så man säkert vet att det blir bra)
Billiga Androidplattor från okända tillverkare slocknar först då tillverkaren inte vill anpassa nya versioner.
Dyra Androidplattor håller längre, typiskt minst 3 år innan supporten försvinner.
Apple supportar i normalfallet upp till 5 år med nya OS-versioner.
Utöver detta så kan apptillverkaren välja att appen kräva en en lägsta version av OS som är relativt ny, det är vad som ofta händer med appar med höga säkerhetskrav.

Plattan är en Samsung Android 4.4.2, inköpt 2013 för nästan 5000 kr, klart man blir irriterad när delar av plattan inte går att använda efter bara 5 år. Datafirman säger att dom kan uppdatera men inte garantera att plattan håller.

Tommy R
 
S

Sören-6830

Guest
Plattan är en Samsung Android 4.4.2, inköpt 2013 för nästan 5000 kr, klart man blir irriterad när delar av plattan inte går att använda efter bara 5 år. Datafirman säger att dom kan uppdatera men inte garantera att plattan håller.

Tommy R

Kanske skulle du köpa en "appleskrutt" istället?
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Plattan är en Samsung Android 4.4.2, inköpt 2013 för nästan 5000 kr, klart man blir irriterad när delar av plattan inte går att använda efter bara 5 år. Datafirman säger att dom kan uppdatera men inte garantera att plattan håller.

Tommy R

Samsung Android 4.4.2 säger inget om vilken modell av Samsung platta du har .
men gissar på Samsung Galaxy Tab 3 . Kan det stämma ?

Om det är så så går det inte uppdatera normalt men man kan om man vågar lägga in något som kallas custom rom . Men inte att rekommendera för den som är ovan.
 
F

F.d. 55374

Guest
Samsung Android 4.4.2 säger inget om vilken modell av Samsung platta du har .
men gissar på Samsung Galaxy Tab 3 . Kan det stämma ?

Om det är så så går det inte uppdatera normalt men man kan om man vågar lägga in något som kallas custom rom . Men inte att rekommendera för den som är ovan.

Stämmer.
 
F

Fd.16159

Guest
Även om det finns custom rom för TAB 3 med Android 5 och 6 så som kanske BankID skulle fungera med, så skulle jag inte lägga in BankID på en custom rom. Säkerhetsmässigt känns det inte bra.

Plattan blir troligen också ganska trög med tanke på processorn.

Plattan duger väl fortfarande för alla andra uppgifter och om man behöver BankID så finns det ju nya billiga telefoner för den uppgiften

Bosse
 
Toppen