• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lukt efter att ha värmt vatten med gasol

M

Misty

Guest
Slänger ut en fråga till till detta eminenta forum. Värmde vatten i min Adria Coral. Hade vredet på endast gasol. Trodde att den gula lampan skulle vara tänd, som när man värmer med el, men den tändes inte. Trodde att något var fel men efter ett tag blev vattnet varmt. problemet är, och också oron, är att det kom en konstig lukt i sovrummet. Gasol eller något bränt. Normalt eller något fel?
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Hej,

den frågan finns i någon annan tråd. Min Truma gasol som vi hade i Sunlighten gjorde precis så. Vid värme av vatten så luktade det bränd plast, tydligen normalt när jag kollade, berodde troligtvis på att luftcirkulationen som du har när du kör värmen också inte finns och då blir delar av pannan lite varmare än den brukar.
Men orolig blev jag första gången.

Ha det // Per

Truma 6E luktar bränt
 
M

Misty

Guest
Ok, det var ju lite skönt att höra. Är väl inte gasol då. Har nyss provtryckt. Ska sätta på igen och vara kvar och se om jag svimmar. Men ska inte den gula lampan vara tänd?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Javisst kan det läcka gasol och det vore allvarligt isåfall. Säkrast att göra en täthetskontroll. Men precis som Per & Monica skriver är det en känd egenskap hos en del Truma-modeller att det kan lukta smält plast eller bränt damm om dem när man kör enbart varmvattenuppvärmning. Även jag har fått det bekräftat som något helt normalt från Trumas service.
 
Toppen