• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftspalter

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Har en vattenburen värme i min HB med 25 mm luft spalter i alla skåp.
Inga problem med värme även i vintertid .
Har tittat i bla. nya Carthago också med vattenburen men några spalter syns inte .Har jag missat eller finns dem ej .Hur är det i verkligheten ?
Fick veta av en säljare att det behövs inte i Carthago är det sant ???
Det tvivlar jag .Hur är det med med andra HB ?.

Mvh
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Luftspalter

Svar till Beroka. Nu är det så att jag har ägt en Kabe 750T -08 och
inte kunde jag finna någon alu-plåt på insidan endast en tunn plywood
och på detta en tunn mjuk tapet, jag vet för jag har tagit hål i väggen.
Jag har varit på Kabes fabrik och sett på tillverkningen. Jag tror att Kabe
ändrar på sitt koncept dels för att få en bättre värmefördelning på väggarna
men framförallt för att öka stabiliteten på väggarna, plåt är förmodligen
ett bättre material att fästa skruv i än en 3mm plywood i dålig kvalitet.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Svar till Beroka. Nu är det så att jag har ägt en Kabe 750T -08 och
inte kunde jag finna någon alu-plåt på insidan endast en tunn plywood
och på detta en tunn mjuk tapet, jag vet för jag har tagit hål i väggen.
Jag har varit på Kabes fabrik och sett på tillverkningen. Jag tror att Kabe
ändrar på sitt koncept dels för att få en bättre värmefördelning på väggarna
men framförallt för att öka stabiliteten på väggarna, plåt är förmodligen
ett bättre material att fästa skruv i än en 3mm plywood i dålig kvalitet.

Ja dom för bättrar varje år jag menade inte vad dom hade i går utan hur dom bygger i dag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Luftspalte langs yttervegg og strategisk plasserte konvektorer til en Aldepanne var noe av basiskonstruksjonen for N+B Flair i 1994. I tillegg innførte de den gangen dobbelt golv med all vatninstallsjon og Aldepannan i kjellerrommet som ikke er isolert fra borommet, men lett oppvarmet. Endel av modellene den gangen fikk det store lasterommet "garasjen" noen også med et langt lasterom langs midten av "kjelleren" passende for lange gjenstander som surfbrett.

Luftspaltene bak overskap kommer ut over skapdøren. I kjøk er det ventiler i bakkant på benken, sittegruppe og senger har 5 cm luftspalte mot yttervegg. Også under sidevinduene foran sitter det konvektorer lavt plassert og ventiler helt oppe under vinduet på integrerte modeller. Den tid det ble bygget alkoveutgaver fikk disse isolasjonsvegg mellom førerhytte og bodel og konvektorer i golvet langs denne veggen i bodelen. Pris fra fabrikk den samme for helintegrert og alkove med samme planløsning.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Svar till Beroka. Nu är det så att jag har ägt en Kabe 750T -08 och
inte kunde jag finna någon alu-plåt på insidan endast en tunn plywood
och på detta en tunn mjuk tapet, jag vet för jag har tagit hål i väggen.
Jag har varit på Kabes fabrik och sett på tillverkningen. Jag tror att Kabe
ändrar på sitt koncept dels för att få en bättre värmefördelning på väggarna
men framförallt för att öka stabiliteten på väggarna, plåt är förmodligen
ett bättre material att fästa skruv i än en 3mm plywood i dålig kvalitet.

Ja dom förbättrar vart år jag har varit på fabriken många gånger under 30 års tid,
om du har sett hur dom tillverkar väggarna, så mins du kanske hur dom limmar in plåt på dom ställen det behövs för att fästa inn redningen innan dom pressar ihop väggen.
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Luftspalter

Ytterligare svar till BeRoka. Med risk för att bli lite tjatig och vad jag förstår är du en Kabe fantast, jag vill med detta bara uttrycka min erfarenhet av 750T. När sängarna lossnade från väggarna, satt fast med endast små bruna plastvinklar
och där dom var skruvade i väggen fanns det definitivt inte någon plåt, detta fenomen hände även på en bekants bil + flera andra inredningsrelaterade problem
Detta med plåt på innerväggen är vad jag förstår nytt för årets modeller efter vad som framgår i reklamen. Jag vill inte klanka ner på Kabe men så mycket
problem som jag hade med den bilen har jag inte upplevt på någon annan,
och nu är det nummer 5. Jag vill inte heller skryta för mycket när det gäller
Carthago men när det gäller kvalitet på snickerier, värme, vatten o avloppsinstallation och stabiliteten på karossen så tillhör de säkert toppen, samt när det gäller tystgående bil så ligger Kabe hästlängder efter.
Nog med detta.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Ytterligare svar till BeRoka. Med risk för att bli lite tjatig och vad jag förstår är du en Kabe fantast, jag vill med detta bara uttrycka min erfarenhet av 750T. När sängarna lossnade från väggarna, satt fast med endast små bruna plastvinklar
och där dom var skruvade i väggen fanns det definitivt inte någon plåt, detta fenomen hände även på en bekants bil + flera andra inredningsrelaterade problem
Detta med plåt på innerväggen är vad jag förstår nytt för årets modeller efter vad som framgår i reklamen. Jag vill inte klanka ner på Kabe men så mycket
problem som jag hade med den bilen har jag inte upplevt på någon annan,
och nu är det nummer 5. Jag vill inte heller skryta för mycket när det gäller
Carthago men när det gäller kvalitet på snickerier, värme, vatten o avloppsinstallation och stabiliteten på karossen så tillhör de säkert toppen, samt när det gäller tystgående bil så ligger Kabe hästlängder efter.
Nog med detta.

Det är bra att du är nöjd det är även jag
mvh Bertil
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Det är väl så att många med oss har haft problem med Kabe, Vad vi förstår är det väl bara otur!!. Nu har vi en tysk Hb som vi inte har en massa problem med men då har vi väl bara tur, kan tänkas!!!!

jovist har där varit en del problem, och alla andra har varit felfria där ser man här på forumet otur eller inte men ärligheten kommer längst den kunskaps nivån gr jag inte mycket för.
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Luftspalter

Hej Alfan
Kul att ni är nöjda med er nya husbil.
Bra att vi kan dela med oss av varandras erfarenheter.
Samt att vi alla inte måste tycka lika...
Ibland kan kan vi t.o.m ändra åsikt.
Livet är fullt av utmaningar.

Kanske ses vi i sommar
//Jocke
 
Toppen