• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftspalter

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Har en vattenburen värme i min HB med 25 mm luft spalter i alla skåp.
Inga problem med värme även i vintertid .
Har tittat i bla. nya Carthago också med vattenburen men några spalter syns inte .Har jag missat eller finns dem ej .Hur är det i verkligheten ?
Fick veta av en säljare att det behövs inte i Carthago är det sant ???
Det tvivlar jag .Hur är det med med andra HB ?.

Mvh
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Vår Weinsberg från 2005 har luftspalter och klarar måttlig kyla hyfsat med behagligt inneklimat. Kondens på fönster men inte på väggarna. (truma luftvärme).

Klarar enstaka nätter neråt -10. Bli det kallare eller längre tid fryser det så småningom i avloppsrören mellan vask/handfat/dusch och gråvattentanken.

Men numera har vi valt att ställa av på vintern av andra skäl.

ärlighet varar längst
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Luftspalter

Det är riktigt jag ville inte nämna något om svensk tillverkning för jag ville inte föstöra nyårsfirandet för medlemmarna så slipper jag ha det att tänka på.att jag har sabbat det för dom.

ärlighet varar längst


Tänk om du gjort som du sade i ditt första inlägg.
Det blir ju bara tramsigt.


Angående luftspalter har väl de flesta bilar gjord för åretruntbruk detta.
På vår Dethleff är det luftspalter o Aldepanna, dock är hytten lika bedrövligt dålig isolerad som de flesta andra Fiat halvintegrerade. Har dock radiatorer runt hela hytten till skillnad mot vissa andra svenskbyggda :p:

Kör med finskavintertäcket då jag tycker en gardin försämrar rymden runt sittgruppen.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

jag åsyftar infon om bilen mycket ovanligt att man talar om hur bilen fungerar på vintern hittills när man diskuterat vinterbilar i många trådar så har alla bilar framstått som vinterbilar,

så jag tackar för en ärlig info.
så önskar jag er gott nytt år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftspalter

Vår bil är Italiensk, har luftvärme, luftspalter, enkelgolv och är dessutom från -96, och har fungerat ned till minus 25, är det o.k. att fortsätta använda den, eller måste jag byta till något svensktillverkat? :wideeyed:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Luftspalter

Många som föredrar vinteregenskaper men få som campar trots det i smäll kalla vintern. Hur lång tid tar det att få tillbaka värmen efter att man sprunget genom ytterdörren vid minus t ex 20 grader skulle vara intressant att få från dom som VINTERCAMPAR ständigt och har riktig erfarenhet kan delge oss andra amatörer som lever i ovisshet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luftspalter

Jaktfalken

En riktig vinterbil har runt 50 mm tjocka ytterväggar med isolering av PU-skum, gärna dubbelgolv och är dessutom lika bra isolerad mellan förarhus och bodel (alltså även dörren till förarhuset) och i yttergolv. Av sådana byggen har jag erfarenhet av Pillos, Niesmann och min nuvarande LEV.
Dessa bilar tar åtskillig tid att värma upp, men håller sedan så jämn temperatur att man knappt märker något av att någon går ut genom bodelsdörren ens om det är riktig norrländsk vinterkyla.

Men "ständig vintercamping" blir svårt att klara av om man inte ställer av under sommaren. :)

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luftspalter

Just så Montreal.
Och vilka är dessa som föredrar vintercamping? Inte ens jag som är ute mycket under vintern gör det. Men vintern har en benägenhet att komma vad jag än tycker och då försöker jag göra det bästa av den.
Detta årsslut har det dock varit mer av utdragen senhöst än vinter och därför har husbilen fått vara avställd sedan i oktober. Förhoppningsvis snart dags att ställa på och komma ut i fjällen!

aake
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Luftspalter

Eftersom första inlägget innehöll Carthagos konstruktion som sägs sakna
luftspalter, det stämmer i viss mån, men det är så att Carthagos
väggkonstruktion består av alu-plåt på insidan av väggen och på
denna en mjuk tapet och de flesta vet ju att aluminium är en bra värmeledare
så trots att en del överskåp inte har någon luftspalt så är skåpen lika varma
som övriga utrymmen. har varit ute i kyla visserligen bara minus 17 och då
15m/sek inga problem inga frostrosor. Vad kommer det sig att Kabe börjar
med likadan konstruktion?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Alu plåt på innsidan har även Kabe och desutom luft spalter, för att skingra okunskapen så rekomenderar jag ett studiebesök på fabriken,det ger mer än att undra om saker.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Regner med at også Kabe benytter en bakvegg i skap og luftspalte mellom denne og yttervegg på samme måte som N+B slik at en ikke blokkerer luftsirkulasjonen med det en putter i skapet.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Undrar vad ni menar med luftspalter. Är det när det saknas bakstycke i skåpen? Dvs väggen är bakstycket?

Ja och inte bara i skåpen även mellan vasken och väggen så att varmluften kan cirkulera och mellan vägg och soffor och under sängarna skall det även kunnna cirkulera värmså skall där finnas vintiler i taket eller i takluckan, om det är riktigt utfört det fins inte på alla bilar även premium bilar saknar det i dag är konstaterat det är inte bara att sänga inn en panna och tro att den skall värma .
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Luftspalter

Jag undrar om detta har med luftcirkulation att göra. Jag tror i stället att det är kostnad/tillverkning/vikt.
Vattenburet behöver givetvis konvektion, men luftburet blåser runt luften.
Skåpen isolerar mot utomhustemperaturen, precis som skåpen hemma - om dom inte är öppna bakåt. Luckorna på framsidan brukar inte vara helt täta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftspalter

Jag håller med, man kan inte göra svepande jämförelser utan att veta förutsättningarna. Det finns naturligtvis bilar med bra eller dåliga värmeinstallationer antingen de har luft eller vattenvärme.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Jag undrar om detta har med luftcirkulation att göra. Jag tror i stället att det är kostnad/tillverkning/vikt.
Vattenburet behöver givetvis konvektion, men luftburet blåser runt luften.
Skåpen isolerar mot utomhustemperaturen, precis som skåpen hemma - om dom inte är öppna bakåt. Luckorna på framsidan brukar inte vara helt täta.

studera ett sådant bygge så tror jag att du ändrar åsikt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Luftspalter

Ja, det är det jag har gjort och därför ställer jag mig frågande till att konstruktörerna verkligen skulle ha tänkt på luftcirkulation. Det är många andra saker som dom borde ha tänkt på
 
Toppen