• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftspalter

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Har en vattenburen värme i min HB med 25 mm luft spalter i alla skåp.
Inga problem med värme även i vintertid .
Har tittat i bla. nya Carthago också med vattenburen men några spalter syns inte .Har jag missat eller finns dem ej .Hur är det i verkligheten ?
Fick veta av en säljare att det behövs inte i Carthago är det sant ???
Det tvivlar jag .Hur är det med med andra HB ?.

Mvh
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luft spalter

I N+B Flair har det alltid vært en luftspalte på litt under 1 cm bak alle overskap og utlufting over skapdørene. Samme var det på Clou - regner med at det er slik i Arto også. Luftspalten trenger ikke være stor, men den er viktig for å hindre fukt inne i skapene. På N+B kan det være vanskelig å se spalten - åpningene under skapnet er ikke dominerende og de fleste steder skult av listverk.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Luftspalter

Dethleffs Esprit RT 6611 årsmodell 2007 har luftspalt bakom alla skåp, med undantag för skåpen över spis och diskbänk (3 skåp med belyst baldakin). Undantaget kanske beror på att luftspalt inte kan (dyrt) göras vid baldakin.:)
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Luftspalter

Hej!

På många bilar hittar man Aldevärme, men det verkar som om man genom att välja till Alde tror att man helt plötsligt har en vinterbil... därför är det svårt när man som förstagångsköpare letar efter vinterbil men av en del orsaker väljer bort fabrikat som normalt anses "säkra" när det kommer till vinteregenskaperna.

Någon som vet hur det är med luftspalter och eventuella övriga tveksamheter när det gäller vinteregenskaperna på följande modeller när de är utrustade med Alde?

  • Bürstner A747-2
  • Bürstner Argos 747
  • Bürstner I821 (runt årsmodellerna 2003-2006)
  • Dethleffs I6501
Med vänliga hälsningar


MoAoV
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Luftspalter

Vi har en tjugo år gammal husbil med Aldevärmare men inga luftspalter som vi stundtals vintercampar med. Ser inte problemet. Skulle det bli så tätt i skåpen att det inte ventileras? Hemma har vi inga luftspalter i garderober och det går lika bra som i HB. Vad är problemet?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luftspalter

Jag har luftspalter och ventilasjon/ ursäkta - stavfel) det märket är mästare på att bygga varma bilar där kommer värme överallt ifrån, och det har dom haft från början ( altid steget före)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Luftspalter

Vår Weinsberg från 2005 har luftspalter och klarar måttlig kyla hyfsat med behagligt inneklimat. Kondens på fönster men inte på väggarna. (truma luftvärme).

Klarar enstaka nätter neråt -10. Bli det kallare eller längre tid fryser det så småningom i avloppsrören mellan vask/handfat/dusch och gråvattentanken.

Men numera har vi valt att ställa av på vintern av andra skäl.
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Luftspalter

Har konstaterat att inte heller de stora Frankia modellerna har luftspalter mellan yttervägg o sängar. Har fått svar av säljare att det inte behövs "det är aldrig någon som har klagat på värmen" vilket säljare är ett incitament på att det fungerar bra. Jag tror inte det!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Luftspalter

Mycket snack om luftspalter och Aldevärme. Luftspalten är ju naturligtvis där för att få cirkulation på luften så det inte bildas kondens på insidan av väggen. Vad värre är när det saknas luftspalter är att det kan bildas kondens inne i väggen, kondensen bildas där nollpunkten är. Luftspalten har inte så mycket att göra om det är en vintervagn eller inte, det kan bildas kondens även på vår och höst. På vår HB och vår HV båda av svensk tillverkning finns det väl tilltagna luftspalter, även i ovanskåpen. Eftersom jag har jobbat i byggbranchen i hela mitt liv vet jag vad fuktproblem är.
// Tommy
 
Toppen