• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Luftskruv

D

Danne54

Guest
Nån som vet hur många varv luftskruven ska vara.2.0 1990
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om du har en bensinmotor så börja med att skruva ut den 1 varv & försök starta. Om den inte startar då så öka ett kvarts varv & prova igen. Fortsätt med detta tills den startar. När den väl går så kan du finjustera skruven tills motorn går jämt & fungerar över hela registret. En dieselmotor har ingen luftskruv utan där justerar man bränslet istället
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Danne54, det finns ju två skruvar på förgasaren till bensinmotorn. Den övre stora (Va) kallas spjällskruv och den undre lilla (W) är är själva blandarskruven. Hur den skall stå just varvmässigt är väldigt mycket beroende på om du har uppborrade munstycken och ev. extraktorgrenrör, och även lite beroende av vad som satt i bilen från början m.m.
Den undre lilla skruven är plomberad från början. men den plomben brukar ofta redan vara borta nuförtiden.
Den skall ju justeras så motorn får så hög tomgång som möjligt. På rätt ställe/utskruvade varv så sackar varvtalet på motorn lite åt båda håll, kvävs när man skruvar in den och bluddrar när man skruvar ut den, även om rätta läget kan vara lite okänsligt. Sedan kan man ju dämpa eller öka tomgången med den stora skruven och sedan optimera med den lilla igen några gånger tills man som avslutning kväver motorn ca. 50rpm med den lilla för att få tillräckligt låg Co halt.
Om det är bilen på bilden så har du troligen ca. 84 hk motorn i bilen och då värdena som står under PSA425. Annars så är PEUA 315 värdena med lite lägre tomgångsvarvtal som gäller för den klenare ca. 75 hk motorn.
Förgasare1.JPG
--------------------
Förgasare2.JPG
Lite luddiga instruktioner på pappret kanske men lycka till.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej. Hakar på denna tråd då jag har en liknande fundering.
Besiktade pärlan i veckan och den gick igenom med blanka papper och jag noterade en CO-halt på 1.2%. Något snålt alltså.
Jag har en likadan motor som TS - årsmodell 1989 - och den har också extraktorgrenrör.

Finns en tidigare tråd där jag har hållit på med tändningen och även dessa förgasarinställningar och jag tycker väl att den går "skapligt" men inte optimalt; framför allt så är den för törstig: drar lätt 1.3-1.4 vid ca 80-85km/h men den är rätt pigg ändå. Noterar också att den vill sucka in lite om man tvärstampar gasen i golvet.

Pratade med en polare som höll på mycket med bilar på 70-talet innan avgasreningen kom och han säger att normala värden för en standardmotor då låg på ca 3-3.5% så jag tycker att tabellen här är lite väl snäv?

Så...ska man skruva ut lilla skruven för att öka CO-halten och finns det några riktvärden för hur mycket man ska ändra; typ x varv per procent CO-halt eller så?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan bkv22 skall se om jag kan bringa lite info för det är inte helt "skrivit i sten" hur det skall vara.

Först att den suckar lite när man stampar på snabbt. Det är möjligt att det inte har att göra med munstyckena alls. Det skulle kunna vara accpumpen som är snålställd (för det brukar den vara) eller att membranet har stelnat eller inte rör sig som det ska. Det går att ändra slaglängden på armen till accpumpen. Jag har för mig att det är rätt givet hur man skall göra om man tittar på konstruktionen.
Funkar de mekaniska omställningarna i fördelaren helt ok. för om du ställt om den så antar jag att du har ökat på förtändningen rätt mycket vid tomgång och då kan det hålla mot lite innan motorn får upp varvet.

Munstyckena påverkar ju också accelerationen lite men det är jättesvårt att skriva om varv eller delar av varv för det beror på många faktorer, inte minst om mellanregistermunstycket är bytt eller uppborrat vid bytet av grenrör. Om det är större än original så finns det inget med antal varv som stämmer längre på blandarskruven för kanalerna hänger samman.
I vilket fall som helst så brukar det inte röra sig om antal varv utan om delar av varv.

Det bästa i blindo är nog då att justera efter ovan originalinstruktioner. Optimera tomgången med båda skruvarna och sedan kväva den 50rpm med blandarskruven för att få vettig CO.halt.
Eller be att få skruva lite under tiden bes. mäter CO halten :p.

Sen är det det här med förbrukningen... Jag brukar säga att kraften kommer ju inte från ovan utan från bränslet och går en gammal 2L bensinmotor (som drog runt litern i PEUGEOT's personbilar med större och bättre förgasare) skapligt när den släpar på minst dubbla vikten och kanske tredubbla luftmotståndet så.........

Bästa sättet att ha full koll på läget (men inte billigast) är att köpa en bredbandslambda för montering i avgasröret med tillhörande mätare och ställa in bilen efter den. Den ger ju ett värde på bränsle/luftblandningen i avgaserna och man vet exakt hur snålt eller fett bilen går i alla farter och belastningar.
Utan att gå in för mycket på funktionen så är det optimala värdet på mätaren 14,7, som är ett värde på luftmängden (Lamdavärde 1). Om värdet är ex. 12,5 så är det mindre luft till mängden bensin och bilen går lite fett.
Om värdet är ex. 15,8 så är det mera luft till mängden bensin och bilen går snålt.
Värdet skall vara lite fett ställt särskilt vid fartökning och ansträngning m.m.
Om man testar på en originalutrustad bensin Ducato så går den så snålt så det finns ingen fundering på varför de är slöa men med skaplig förbrukning.
Lite överkurs kanske :p men det är enda sättet att veta fullt ut, och används när man som amatör trimmar in bränsleinsprutning från eftermarknaden på en gammal bil...... eller nyare, och funkar även bra vid munstycksbyte eller borrning på förgasarmotorer.

Jag skulle nog som enklast föreslå att du håller koll på lilla blandarskruven så du vet läget på den, (kanske till nästa bes.) och ev. öppnar den kanske en kvarts varv i taget för att upptäcka någon skillnad.
Kolla även över accpumpen för tvekan som finns och kanske även tändläget. Även de justeringarna utan att tappa bort utgångsläget för enkelhetens skull.

Hör gärna av dig igen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. blandarskruvens läge och CO halten på tomgång gör inte så mycket för gången på högre varv då tar ju de fasta munstyckena över bensintillförseln och ytterst lite beror då på blandarskruvens CO värde på tomgång.
Men bilar med trottelförgasare som man kunde flytta nivån på trottelnålen i ändrade blandningen i hela registret.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tank Jankro! Ett som vanligt högkvalitativt svar!
Jag har ju en Solifer 5500 och den sägs ska ha betydligt lägre luftmotstånd än andra Ducatobyggda husbilar från denna tidsperiod och jag har hört berättelser om dom som klarat litern/mil - som ej haft denna front - vid hastigheter upp till 90 km/h och det är lite dit jag strävar; prestandan "duger" och att den suckar in lite kan jag leva med; det är just detta med bränsleekonomin som jag vill få till; 1,2 eller 1,1 skulle jag vara nöjd med, 1,4-1,5 är för mycket.
Jodå, jag har ställt upp förtändningen en del och då tyckte jag den blev lite piggare.
Acc-pumpen har jag inte rört (är lite trångt där inne då min "motorhuv" är av brevlåde-typ) men den ser ur att funka. Har tyvärr heller ingen CO-mätare, bredbandslambda eller ens varvtalsmätare men det senare ska jag nog kunna få fram. Kan man bygga en bredbandslambda själv förresten om man tar rätt typ av lambdasond från en skrotad bil för det är väl bara att då mäta utspänningen på rätt pinnar?
Skulle denna funka - om man fixade ett hål för mätningen?
52MM 2'' Car Air Fuel Ratio Gauge Digital Oxygen Sensor Racing Meter 12V Rear | eBay

På söndag är det dags för en längre tur och jag har redan ikväll ställt upp lilla munstycket ett kvarts varv få se om det gör nån skillnad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite svar om bredbandslamnda m.m. bara. Det går säkert att bygga en egen avkännare för det finns på en del ställen där jag varit :wink:. En lös lamnda med hembyggd elektronik med lysdioder i olika färger i stället för en fin mätare. Det är nog troligt att det går att Goooogla efter ritning :D.

Man måste bara få tag i eller köpa själva bredbandslamdan. En vanlig ger ju en utspänning på mellan 0,1 och 1 V tror jag, och håller ju bara ordning på finjusteringen av insprutet.
En bredbandslamda som kan visa mycket för mycke eller mycket för lite bränsle ger ungefär från 0,1 till 5 V ut tror jag, så en sådan måste man ha annars hamnar man utanför avkänningen alldeles för lätt på en motor som man vill kolla upp (hör troligen alltid till de som har fyra kablar med förvärmning).

(Nej, mätaren som länken leder till är bara någon leksak som kanske funkar på en vanlig bil med förmonterad lamda med 1V skillnad som håller blandningen nästan rätt från början.
Lamnda.JPG
Kolla instruktionen på " Air Fuel/Ratio..." inkoppling så ser du att mätaren skall kopplas in i bef. "computer unit"....Alltså det finns inte ens en lamndasond med i paketet, utan man får leta reda på spänningen från originallamndan som går in i styrdatorn.
Lamnda2.JPG )

11,7 som den här visar (liiite dyrare) är rätt fet blandning, och ändå ser du hur mycket område det finns kvar före den upplysta gröna dioden, för att visa ännu fetare blandning.
Man kan ta ut den vanliga spänningen från 0,1 till 1 V från mätaren om man vill koppla den till ett vanlig insprut.
Bredbandslamnda.JPG
Svensk länk: Innovate MTX-L Bredbandslambda - Snabba leveranser på Mrtuning.se

Man kan nog fundera på om huvudmunstycket och/eller mellanregistermunstycket är uppborrade eller bytta i din förgasare. Om du återställer dem i så fall, så sjunker säkert förbrukningen, men också kraften (alltså den som inte kommer från ovan utan från bränslet :D.)

Varvräknare finns i en del rätt billiga och enkla "vanliga" mätinstrument som är ämnade för bilel.

(Jag undrar om du inte skulle försöka kolla och öka slaglängden på axpumpen i alla fall.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Stämmer som JANKRO skriver en smalbandslambda är bara en sond som berättar om man är över eller under Lambda 1.0 (14,7-1)

innovate fungerar bra och håller hög kvalitet.

Min rekommendation är att under Tomgång och dellast sikta på Lambda 1.00
Sugmotor av äldre typ behöver inte gå fetare än 0.93 under fullast.
kör man för hög tändning å kyler bort spikning med fetare blandning så är man fel ute.

Jag vill minnas att CO halten kan vara lite lurig å justera efter.. tror den kan diffa beroende på tändpunkt och fyllnadsgrad. Lambda är stabilare för att mäta bränsle luft blandning.
lättare att bara justera en sak i taget

Sedan är bilar utan katalysator är ju lite bredare i vad som fungerar å inte. men för hög tändning ger inte alltid bättre resultat varken på körbarhet eller bränsleförbrukning.

observera att jag inte anger AFR utan Lambda. Personligen har har jag alltid mätt på det sättet. rätt eller fel upp till var och en

Ett tips på att få allt rätt är att leta upp någon som har en rullande landsväg eller bromsbänk att köra bilen i för att hitta rätt tändpunkt och även tändkurva. bäst är ju om man kan hitta någon som var med på tiden då man bytte munstycken å halsringar. min generation är mer inne på 1or å 0or
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja det finns rätt mycket dokumentation på hur man bäst klämmer ut det lilla sista som är behövligt på bensinmotorerna sedan de kom både i transportversionerna och husbilarna på åttiotalet.
Info om munstycken förgasare tändning och inte minst annan luftrenare m.m. är rätt utprövat och kommer mest från de som sysslat med det sedan begynnelsen.
Även mycket pillande i England samt en hel del i övriga Europa. De hade dock nackdelen att inte ha en ljuddämparfirma i hemlandet som tillverkade ett extraktorgrenrör som hjälpte till att få ut avgaserna på ett vettigt sätt, så där finns det beskrivningar på flera fantastiska hembyggen.
Det fanns även svensktillverkade färdiga kompletta turbosatser att köpa till motorerna och då gick de jättebra........... Men som sagt kraften kommer inte från ovan utan till största delen från bränslet.
Även tändningen förutom själva grundläget gör en hel del, men så länge man har originalfördelaren så kan man ju bara vrida lite på den och ändra hela området lika mycket om man inte börjar med fjädrar och vacuum m.m.
Jag köpte en ny programmerbar fördelare med modern elektronik som man programmerar helt själv hur man vill... lite överkurs kanske men det var mycket för att även få modern hållbar elektronik och kraftig gnista ur eftermarknadständspole m.m.
123igni2.JPG
Går man för långt så får man väl skylla på intresse mer än nödvändigt :p.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej.
Intressanta uppgifter och det visar bara att man ska ha tillgång till massa prylar, kunskap och mätdon för att hitta rätt annars blir det mera en chansning. Bredbandslambda tror jag på men den är ju inte direkt bara "bolt on" för att få dit den. Detsamma gäller byte av munstycken och annat. Enda som är enkelt är att ställa om tändningen.
Hur som helst: har nu varit ute på en roadtrip på ca 50 mil på rätt små vägar så hastigheten har aldrig legat högre än 90 - oftast betydligt lägre. Det sista jag gjorde innan avgång var att öppna CO-munstycket ett kvarts varv. Inbillar mig att det gav resultat för nu suckar den inte in när man tvärtrampar på gasen och den känns rent allmänt mycket piggare än tidigare. Spikar lite om man segdrar den på höga växlar men det får man räkna med om man ställer upp tändningen.
Men....förbrukningen är nedslående...nu ligger den nästan på 1.5l/mil, eller 1.48 för att vara exakt och det känns allt annat än bra...:eek:
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Vad bra att din motor går bättre.
Jag har alltid struntat i förbrukningen, när tanken är tom så måste man tanka.
Hade en så kallad plåtis på 90 talet med en V8 på 380 hk och då fick man tanka ofta.
Leksaker kostar alltid pengar. Det var inte bildligt att ha en Bobåt heller.
Så du kan lugnt tanka när tanken blir tom.
Lage
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja bränsleförbrukning är ju alltid ett intressant ämne och det finns många varianter och funderingar runt det. Det är väl inte förbrukningen som är problemet utan priset. En del tror ju världen blir renare om lilla Sverige höjer bränslepriserna till skyarna.... Det ämnet blir så mycket skriverier om när det dyker upp så det är bäst att släppa direkt :rolleyes:.

Annan bra variant är : "Förbrukningen och priset gör det samma, jag tankar ändå bara för en hundring varje gång."

Trösten kan vara att det finns ju en del äldre stora amerikanska husbussar med Cheva 454 bensinmotorer.... ca. 7,4 Liters cyl.volym. Förbrukning per mil något lägre än cyl.volymen.

En annan av mina intressen/leksaker som jag bara tankar och åker vidare med utan att lägga allt för mycket energi på förbrukningen, för bensintanken är rätt stor i den som tur är. Bara däcken vill ha en extraskvätt av någon anledning :D. Beror troligen på någon helkass rullkoefficient eller så.
Är det liter man delar med milen.... Eller är det milen man delar med liter för att få fram en siffra på förbrukningen ???????
DSCF6213 - Kopia-400.jpg
DSCF6216 - Kopia-400.jpg
Den stora bensintanken kan skymtas bakom hasplåten :p.

Ha en bra sommar. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, min buss med alkov och 85hk motorn har också varit lite upp och ner i förbrukning. Som värst ca 1.5 och som bäst 1.1, nu efter många försök och pillande med tändningen.
Så brukar jag få den att gå mellan 1.1 till 1.3. Men har gett upp försöket att hålla motorvägsfart. Ligger oftast på 80 - 85, det går att få upp den i 120 på platt mark. Men då känns det som om tanken har något hål i sig. Att det tar emot i de stora backarna är något jag vant mig med. Öppet luftfilter och ett grövre avgassystem, hemma bygge.
Tror jag har hjälpt till, klart att jag i början irriterade mig på förbrukningen.
Ibland beroende på mycket backar och lite tung gasfot sticker förbrukningen iväg. Men som Jancro skriver det är bara att fylla på igen. Åker hellre med en bil som jag har utan lån, och dyrare förbrukning än att göda bankerna.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Låter både bra och dåligt att det ska vara så mycket trixande för att få ordning på bränsleförbrukningen....men visst, det är rätt många komponenter inblandade. Jag är så pass gammal att jag har haft förgasarbilar med manuell choke, kamkedja, 8V motor och ingen som helst avgasrening men inte pillade vi så mycket på motorerna på den tiden och gjorde man det så var det oftast bara för att få lite mera sprutt. Man kunde sätta in större förgasare, effekttändspole, brytarlöst tändsystem och laborera med olika stift men byta halsringar och munstycken förekom inte på min nivå.
Öppet luftfilter, kan det vara nåt? Men att bygga om avgassystemet tror jag inte jag ger mig in på. Man kanske fixar med tändningen? Just nu är det bara ställd på måfå men tomgången är bra och den känns fin. Synd bara att min "motorhuv" är av brevlådetyp, är lite trångt att vara där och skruva.

Visst, det är "bara" att tanka men kör man 100 mil på 1.1 kontra 1.5 så skiljer det 640,- och dom pengarna kan man nog ha roligare för.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag håller med om att förbrukningen är viktigt, att få ner den känns bra.
På min J5a så var det som om jag körde med choken i, med gamla luftburken. Den bara bölade högre vid gaspådrag, men det hände nästan ingenting. När jag åkte hem med den första resan, orkade den knappt upp till 80kmh. Jag vet inte om det jag har gjort är det bästa. Men på min buss har det gjort skillnad. Men mina gråa hår har blivit färre. Det känns naturligtvis i plånboken att tanka.
Så jag försöker hålla igen med gaspedalen. Det är ju ett veteran fordon så man får väl ta det i den takt som fungerar bäst.
Men har pratat med några som har betydligt nyare bussar som ligger över litern i förbrukning. Så att det skiljer ett par tre deciliter, kan väl vara ok.
Jag hoppas att du får ordning på bussen, och kan njuta av att åka omkring.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja original luftburk är en riktig bromskloss som inte ger tillräckligt med luft ens om motorn är helt orörd för övrigt. Det finns flera sätt att öka upp flödet. Först och främst är hålet in i originalburkens gavel så litet att man ser att det inte kan funka helt ut. (Det finns minst två varianter av luftburk.)
PICT0040.JPG
Man kan åtgärda det med att såga upp inhålet och rensa burken invändigt delvis. Sedan köper man en aluminiumfläns på Biltema och skruvar fast vid burkens nya inhål, som sedan en 3" slang passar på, och som man leder fram till grillen där originalslangen sitter från början.
(Ps. Gamla bilder. Min nu gamla kattskrutta har nu åkt ca. 20.000 mil i campingfordon, och brukar vara med för att kolla upp vad husse gör med hennes husbil.)

Man kan också kasta av med originaldelarna och bara skarva i med 3" rör och slangar som går fram till ett eftermarknadsfilter med 3" anslutning.
PICT0032.JPG PICT0035.JPG
Nackdelen är att man får ett bööölande ljud när man gasar på, så den här konstruktionen har senare fått en insugningsljuddämpare i stället för den gula skarvslangen som finns på bilden.

Jag måste nog fortfarande hävda att om man skall nedåt 1,1 i förbrukning så måste man tillbaka till helt original förutom luftrenare och helst ett extraktorgrenrör på den klenare ca. 76hk motorn.
På ca. 86hk motorn så är originalgrenröret rätt ok.
Munstycket som i vissa fall följde med extraktorgrenrören måste bort och ersättas med ett original. Man bör även kolla om huvudmunstycket är lite uppborrat, och montera ett original.
Men då är inte bilen rolig alls längre, slöar till rejält i uppförsbackar, tveksamt att satsa på omkörning av lastbilar som håller laglig fart m.m.
Och som jag skrev tidigare...... en gammal 2L bensinmotor som drog runt litern i PEUGEOT's personbilar med en större och bättre förgasare......... när den släpar på minst dubbla vikten och kanske tredubbla luftmotståndet så.........

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, JANCRO.
Dina tips har hjälpt mig att få min buss att gå bättre. Så hjärtligt tack.
Skulle väl behöva förbättra ytterligare. Men om jag inte kör så fort och låter det ta tid i backarna. Så fungerar det.
Och förbrukningen brukar variera mellan 1.1 - 1.3. Men det är lätt att gasa på och få upp den till 1.3 -1.4.
 
Toppen