• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

L

Lulle14

Guest
Hej
Funderar på att köpa ny Concorde, ska man välja 2 kanals eller 4 kanals luftfjädring?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Under kjøring ingen forskjell, når du stopper så kan du med 4 kanaler trykke på en knapp og få bilen så nær vannrett som det er teknisk mulig. Med 2 kanaler så kan du justere noe mellom foran ag bak, men ikke sideveis.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Luftfjädring

Jag rekommenderar 2 kanals, och lägg istället pengar på ett hydrauliskt niveleringssystem.


Med luftfjädring blir bilen "svajig" när man rör sig i den, om man inte har någon form av stödben.

Erfarenheter från vår 07a Flair med helluftfjädring.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Luftfjädring

Ett förtydligande;
Vi har även niveleringssystem och är supernöjda, kan varmt rekomenderas.
 

Mia & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1251
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Det är väl lika bra att jag förtydligar oxå

Vi har luftfjädring bak, ger fantastisk körkomfort tycker jag och ett EP hydraulsystem för att snabbt få plant läge när vi slår läger.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Luftfjädring

Jag rekommenderar 2 kanals, och lägg istället pengar på ett hydrauliskt niveleringssystem.


Med luftfjädring blir bilen "svajig" när man rör sig i den, om man inte har någon form av stödben.

Erfarenheter från vår 07a Flair med helluftfjädring.

Vi har 4-kanals Goldschmitt med nivellering på vår bil, årsmodell 2012, vi märker inte alls av någon svajighet vid stillastående.
För några år sedan provade vi en bil hos BiÖ med luftfjädring, tror det var 2007. Den var verkligen svajig så en tydlig förbättring kan märkas sedan dess.
Bilen går dessutom mjukt på vägen, brunnslock, vägskarvar mm märks inte på långa vägar lika mycket som med vår förra bil utan luftfjädring men med fjädrar från Dohini.
Helluftfjädringen kostade 2012 i Tyskland €6 500.
Har aldrig känt behov av hydrauliska stöttor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Problemet med svai kommer fra en for god sammenkobling av luftbelgene på samme aksling. På min Flair 08a er det orginal Iveco luft bak med kompressor for hver side, foran er det Goldschmitt med en kompressor men begrensning på luftflyten mellom sidene. Har ingen svai av betydning. Om jeg slipper ned den ene akslingen forsvinner resten og.
 

Aaberg57

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Norge
HBK-Nr
20178
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Vi har også Goldschmitt 4 kanalers luftfjedring. Merker ikke noe svai.
Meget god komfort og enkelt å stille bilen rett når vi parkerer.

En 5,5t Dethleffs Globetrotter XLi
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Vi har luft på tandemaxlarna bak, en Carthago 5,8XL och det märks att dämpningen vid tex gropar är bra, om det beror på att det är två axlar bak eller luftfjädringen vet jag inte. Fjädringen används mest till att öka markfrigången bak för överhänget och till att justera lutningen fram bak när bilen är uppställd. Är nöjd med detta även om det är en enklare variant på temat luftfjädring.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Luftfjädring

Vi har en Eura Mobil Integra med tvillingaxel och 4 kanal goldsmitt luftfjädring.
Vi är helnöjda med det, men det får inte vara allt för stor lutning när man stannar fjädringen går bara att förändra +- 6cm, och en viss rörelse kan man ju känna när någon rör sig i bilen eller när det blåser ute. Vid körning tycker vi att den är tillräcklig styv.
 
Toppen