• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring?

F

F.d. 50323

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2.3 130hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Travel Master
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Ospecificerat
Vi har kört runt en del i Sverige i vinter, och vägarna har varit ganska isiga med tvättbrädekänsla. Vi har nya vinterdäck och torsionsfjädring (?), men ibland kan vi inte köra snabbare än 30 km/h, annars känns det som om hela bilen skakar sönder. Skulle det bli bättre om vi byter till luftfjädring? Nån som har erfarenhet? Undrar Eva Olofsson
 
F

F.d. 29925

Guest
LUFTFJÄDRING LYFT FÖR KOMFORTEN.

Det är rubriken i en artikel i senaste Carava bladet om en Hymer B674 utrustat med luftjädrar och automatisk nivåreglering.
Verka mycket bra, men eftermontera, kanske väl kostsamt?
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
decker skrev:
LUFTFJÄDRING LYFT FÖR KOMFORTEN.

Det är rubriken i en artikel i senaste Carava bladet om en Hymer B674 utrustat med luftjädrar och automatisk nivåreglering.
Verka mycket bra, men eftermontera, kanske väl kostsamt?

Ja eftermontera är jättedyrt. Men när man kör på dom isiga vägarna med potthål kan man köra med lite mindre luft i däcken det blir lite bättre då.
 
F

F.d. 55383

Guest
Hej alla luftfjädringsspekulanter,

På Elmiamässan såg vi första gången Goldschmitt luftfjädring med nivoautomatik som vi blev imponerade av och vi ville ha sådana monterade på vår FIAT Ducato 2008 med Fiats nya chassi bladfjäder bak. Vi skulle få höstrabatt av mässpriset 72 000 :-. Vi tyckte att det var för mycket och Goldschmitts representant lovade att kolla med fabriken om lägre pris. Nu vill ingen känna sig vid utlovningen och priset blir 94 000:- om montering sker senast i februari. Gissa hur förbannad jag är. HYMER är känd för sina superhöga priser men den här slår allt. Det verkar så att de har fått ensamrätt att montera Goldschmitts luftfjädring i Sverige så de kan hålla sina höga priser. Så det blir inget köp för vår del.

Stefan:mad:
 

AnnieTom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Österåker
HBK-Nr
735
Medlemskap
2024
Hej, såg 4-kanals luftfjädring med automatisk nivåreglering på Düsseldorf mässan i höstas och blev så imponerad att jag beställde det som tilläg på en ny Concorde Charisma från Forsbergs. Tillägget blev ca 40.000 skr. Hämtar bilen inom några veckor och då får vi se om förväntningarna infrias!
Hälsningar
Tom
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Tom Rotsman skrev:
Hej, såg 4-kanals luftfjädring med automatisk nivåreglering på Düsseldorf mässan i höstas och blev så imponerad att jag beställde det som tilläg på en ny Concorde Charisma från Forsbergs. Tillägget blev ca 40.000 skr. Hämtar bilen inom några veckor och då får vi se om förväntningarna infrias!
Hälsningar
Tom

Tom det låter billigt för 4-kanal luft
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej!

Om det är riktigt med 40000:- för luftfjädring 4 kanals med nivåreglering, så är jag mycket imponerad över det priset. På Hymer Center Örebro kostar endast nivåreglering bak ca 60000:- med arbete.
 

AnnieTom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Österåker
HBK-Nr
735
Medlemskap
2024
Hej, får reda ut lite frågor angående min prisuppgift! Mitt pris bygger på den offert jag har för leverans av bilen i Tyskland 4 000 €, jag beslutade sedan att köpa bilen i Sverige men med samma specifikation och då ligger luftfjädringen inbakad i andra paket så det är svårt att veta exakt, vad som är vad. Men i den Tyska offerten står det klart och tydligt (man får ju även ta momsskillnaden 19% resp 25% i beaktande).
Hälsningar
Tom
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Dennis & Kerstin skrev:
Hej!

Om det är riktigt med 40000:- för luftfjädring 4 kanals med nivåreglering, så är jag mycket imponerad över det priset. På Hymer Center Örebro kostar endast nivåreglering bak ca 60000:- med arbete.
60000:- för luftfjädring bak på Hymer Center i Örebro är ett bra pris - för firman!
Jag beställde i aug.-08 Goldschmitt luftfjädring bak (2 Firestoneluftbälgar + kompressor + manometer m manuell regelering av lufttryck) från Tyskland. Priset var SEK 6530:- inkl frakt med den kurs som rådde då. Monterade själv anläggningen - ganska lätt jobb även om jag i avsaknad av lyft fick kräla en del. Tog väl en god helg för mig att fixa det hela. Gissar att en erfaren montör med lyft hade fixat allt på en förmiddag (högst).
Det tidigare nedhänget (som höll på att orsaka mindre katastof för husbilen vid första avfarten från greklandsfärjan) har nu ersatt av en svag - men märkbar lutning svagt uppåt där bak. Men man vänjer sig...
/Boo
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Vänd Dig till Bilservice i Kyllinge ab

0456-30355

Vi har anlitat detta företag för att montera fjäderförstärkning på vår Hymer van. Hymer höll på och dribblade i 8 månader sedan ville dom inte göra det, offerten var på över 15.000.- nu blev det ca en tredjedel och bra.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
RolfH skrev:
Vänd Dig till Bilservice i Kyllinge ab

0456-30355

Vi har anlitat detta företag för att montera fjäderförstärkning på vår Hymer van. Hymer höll på och dribblade i 8 månader sedan ville dom inte göra det, offerten var på över 15.000.- nu blev det ca en tredjedel och bra.

Det är stor skillnad på fjäderförstärkning av stål, hjälpluft eller helluft fjädring.
Är det bara du "hjulnissarna" som har monterat hjälpluft?
Är det någon som har erfarenhet av hjälpluft som ju "bara" kostar mellan 5000 - 8000:-
beroende av biltyp.


Melle
 
F

F.d. 12968

Guest
Jag har en Elnagh Magnum -89, som jag själv applicerat hjälpluftfjädrar med tillhörande luftpump av märket Karnac på bakaxeln, det var absolut inte svårt, mycket bra bruksanvisning dessutom. Priset då? strax under 10.000kr
 
L

Lulle14

Guest
AnnieTom skrev:
Hej, såg 4-kanals luftfjädring med automatisk nivåreglering på Düsseldorf mässan i höstas och blev så imponerad att jag beställde det som tilläg på en ny Concorde Charisma från Forsbergs. Tillägget blev ca 40.000 skr. Hämtar bilen inom några veckor och då får vi se om förväntningarna infrias!
Hälsningar
Tom
Hej vi tänkte också köpa en Concorde charisma är ni nöjda med 4 kanals luftfjädring?Med vänlig hälsning, Bo
 
Toppen