• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Hej nu när jag skulle väga upp bilen så begärde dom att jag skulle byta fjädrar fram men jag tror att den mesta belastningen kommer att vara på bladfjädrarna bak så jag tänkte sätta på hjälpluftfjädring där, har kollat på Tolson Maskin som säljer en komplett sats är det någon som har använd deras fjädrar?
Mvh Kent
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Luftfjädring

Jag har monterat deras luftfjädring(dunlop)på en plåtis Knaus Freway 630.Fungerar utmärkt .Bra firma att handla av.

//Bengt
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Jag har och har haft det på bägge mina husbilar, först en fiat -00 med bladfjädrar och nu en Transit 350 med RWD och dubbelhjul.

Hjälpluftfjädring har ju flera fördelar, fiaten blev inte lika stötig då den hade för kort fjädringsväg kvar innan och forden blev lite mindre vinglig och det ges möjlighet att hissa upp det långa överhänget nästan 30cm längst bak

Jag förordar även en kompressorsats så att man kan använda bälgarna för att ställa bilen i våg.

//Peter
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Jag har också låtit montera Dunlops hjälpluftsfjädring från Tolson och är mycket nöjd. Det finns mycket skrivet om denna och andra fabrikat här på forumet. Gör en sökning på på förslagsvis "hjälpluftsfjädring" och du finner till exempel http://www.husbilsklubben.se/forums/t94138/

Som sagt är fjädringen bra, har fungerat i några år nu utan problem och firman var mycket bra att ha att göra med; perfekt leverans etc.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Tack där fanns hur mycket som helst att läsa om hjälpluftfjädring ,så är det med hjärnkontoret numera sen det blev kortslutning för ett antal år.
mvh Kent
 
Senast ändrad:

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Hej,

Är det någon som har koll på hur hjälpluftfjädring fungerar tillsammans med Hydrauliska stödben?

Mvh Johan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring

Hej,

Är det någon som har koll på hur hjälpluftfjädring fungerar tillsammans med Hydrauliska stödben?

Mvh Johan

Det är två helt separata system och går utmärkt att kombinera. MEN om man har luftfjädring med kompressor KAN det vara så att man med hjälp av denna kan justera bilen i våg och därför inte behöver hydrauliska stödben.

Mvh!
// Niklas
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Det är två helt separata system och går utmärkt att kombinera. MEN om man har luftfjädring med kompressor KAN det vara så att man med hjälp av denna kan justera bilen i våg och därför inte behöver hydrauliska stödben.

Mvh!
// Niklas

Hej lite förtydligande,

Jag kommer ha hydrauliska stödben på min nya bil och skulle vilja ha hjälpluftfjädring för att få en mjukare gång och kunna lyfta baken lite grann vid påfart på färja m.m.

Det jag funderade över vad som händer när man hissar upp bakhjulen i luften, kan luftfjädringen skadas?

Men tolkar jag dig är det inga problem.

//Johan
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Hej!
Jag har hydrauliska stödben EP och Karnag luftfjädring det fungerar utmärkt för mig. Jag brukar ha ca 3bar i gummikuddarna för optimal åkkomfort. Har inte noterat några skador på gummikuddarna i samband med användning av stödbenen.
BBa
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Hej lite förtydligande,

Jag kommer ha hydrauliska stödben på min nya bil och skulle vilja ha hjälpluftfjädring för att få en mjukare gång och kunna lyfta baken lite grann vid påfart på färja m.m.

Det jag funderade över vad som händer när man hissar upp bakhjulen i luften, kan luftfjädringen skadas?

Men tolkar jag dig är det inga problem.

//Johan

Då kan det ju vara bättre att gå på helluftfjädrat direkt och få mycket bättre komfort samt enkelt att ställa i våg med en knapptryckning. Kan inte kosta så mycket mer än det du föreslår.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Vid helluftfjädring måste man, oavsett ev. stödben, ha något som begränsar utfjädring så att inte bälgen skadas.
Normalt har man ju stötdämpare o de begränsar ju utfjädringen.
Ibland monterar man någon form av stroppar som hindrar bäljen från att bli som ett utdraget dragspel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Hadde bil med helluft og hydrauliske støtteben. Brukte justering med luft for enkeltnatt og ben for lengre tid - fungerte perfekt. Brukte og hydraulikken for bytte av dekk, no problem - begge deler var Goldschmitt.
 
Toppen