• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring bak Ford 08

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
  1. ToekHBK Medlem
    1. Inlägg:
    2. 85
  2. Kommun:
  3. Tyresö
  4. Medlemskap:
  5. 2018
  6. HBK-Nr:
  7. 4805
  1. Mitt förra inlägg försvann av någon anledning så här kommer det igen.

    Då jag nu kört ca 2000 mil med denna bil så har man konstaterat att någon fjädring bak ej finns enär genomslagsdämparen har legat ann mot axeln hela tiden och denna bil är 3500 kg.
    Så belutet var lätt att ta att man skulle montera en luftfjädring på den.

    Här nedan har jag redovisat det hela i olika steg.
    Normal händig kan göra detta med vanliga verktyg så det är inga problem.

    Använde ALKO s luftfjädring.
    Bytte även stötdämpare till Billstein (tysk och lite svår att få tag i )

    1. Montera bort hjulen först och sätt pallbockar under ( det blir lite ljusare och luftigare då).
    2. Monterade bort stötdämparna.
    3. Lyfte med domkraft vid bladfjäderfästet för att få bort genomslagsdämparen.
    4. Ta tag ordentligt i dämpare och vrid till utåt så losnar de. ( de sitter med hullingar i skålen upptill.
    5. Sedan monterar du bort skålen som sitter med en centrumbult upp i chassit.
    6. När de är bortmonterade så tar du en stålspackelspade och tar bort den tjocka underredsmassan (där sprutar du på lite tunt med ny massa så det blir slätt och fint)
    7. Skålen där dämpare gått ner till kan det finnas svetsgrader mitt i och dessa slipar du bort (även dessa behandlar du med rost skydd)
    8. Montera nu plattan upp mot karossen med en bult i det gamla hålet och med den påsvetsade biten med text på utåt mot hjulet.
    9. Innan du monterar Luftbälgarna så kontrollerar du att slangen som sitter monterad på bälgen räcker dit fram där du skall ha kompressor och mätare(de som var monterade från fab var för korta för min del).
    10. Nu är det klart att montera bälgarna med slangen in mot mitten(det var lite lättare att ta ett spännband och dra ihop bälgarna med först)
    11. Glöm inte att sätta dit de nedre bultarna som sitter mot hjulet först innan du släpper ner bälgen mot plattan.
    12. Så fixerar du de 4 övre bultarna och drar till lite (du kanske behöver släppa ner chassit lite).
    Därefter tar du de 2 bitar som skall sitta nedtill fixerar dessa mot axeln och uppåt.(jag tog hjälp av en polygrip för att dra ihop ena ändan).
    13. När bultarna är på plats drar du ihop det när du sett att det rakt och snygt..
    14. För att skydda luftslangarna köpta jag den svarta skyddsslangen på Jula som man använder vid eldragning men inte den smalaste för att du skall få plats med 2 slangar.
    15. Trä på och strippa fast ( håll koll på ev värmerör)
    16. Då har jag fått upp slangarna genom torpedväggen och väntar på en hållare för instrumentet som har 2 visare för v resp h bälg.
    17. Instrumentet och styrknapparna med kompressor kommer från KARNAG.
    18. Kompressorn satt jag under förarstolen med filter och tog ström från startbatteriet intill.

  2. Bifogade filer:
  1. Toek, 15 November 2012 Rapportera inlägg
  2. 1CiteraSvara
  3. RolfW, JonasS, bjm735 och 17 andra gillar detta.
Visa ignorerat innehåll
 
Toppen