• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring Adria 660

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Hej på er alla.
Har nyligen köpt en Adria SL 660 -05:confused: med luftfjädring bak.Har fyllt på upp till 2 kg, max på grönt på manometrarna. Efter 3-4 veckor har trycket minskat till ungefär 1 kg. lite ojämnt dock. Då har husbilen ej använts under denna tid. Är detta "normalt" eller är det ev. läckage någonstans.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Luftfjädring Adria 660

Hej på er alla.
Har nyligen köpt en Adria SL 660 -05:confused: med luftfjädring bak.Har fyllt på upp till 2 kg, max på grönt på manometrarna. Efter 3-4 veckor har trycket minskat till ungefär 1 kg. lite ojämnt dock. Då har husbilen ej använts under denna tid. Är detta "normalt" eller är det ev. läckage någonstans.

Kolla skarvar ska hålla längre
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Adria 660

Kan vara mycket som spelar in förutom rent läckage.

Temperaturförändringar mellan fyllning och nuläge kan påverka. Likaså om ena sidan står mot solen och den andra i skuggan.

Det är inte ovanligt att slangarna skadas i änden ner de skall träs upp från undersidan av bilen till t.ex handbromsgenomgången. Det går att tappa ur luften ur systemet och skära till en ny rak skarv på slangen.

Tycker dock att du kan fylla på luft igen och se om samma tryckfall uppstår innan du börjar med diverse åtgärder.

Trycket i min AL-KO Airtop hjälpluftfjädring höll sig relativt konstant under hela vintern.

Kanske till någon hjälp.

Hälsar Kjell
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Adria 660

Tack för svaret. Skall ut och åka några veckor nu, så jag får hålla koll på vad som händer med trycket.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Adria 660

Det är viktigt att trycket inte blir för lågt för då kan luftbäljen ta skada. Vet inte vad du skall ha för lägsta tryck men tror inte att det får vara under 1kg.

Hälsar Kjell
 
Toppen