• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftburen värme kontra vattenburen

Jan-Ulf

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Luleå
HBK-Nr
23184
Medlemskap
2024
Har i nuvarande husbil vattenburen värme, den värmen är mycket behaglig.
Funderar på att byta bil, men frågan är luftburen värme jämfört med vattenburen?
 

Tarra12

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Luleå
HBK-Nr
12600
Medlemskap
2025
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

De fördelar som finns med luftburet är väl snabbare uppvärmning om det inte är så kallt, lägre vikt och mindre risk för vattenläckage men är det lite kallare så är vattenburen bäst.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Vi har iofs bara campat i - 30 som kallast och då funkade luftvärmen men visst låter det om fläkten och det är ju lite jojo temperatur men vi valde en husbil med den möbleringen vi ville ha och då var det luftvärme.
Har haft bilen i 8år/11000mil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Effekten är densamma i de olika systemen, ifall man puttar in samma effekt i pannorna.

Har båda systemen i vår bil.
Vi har vattenburena slingor som golvvärme+i stora sängen, samt konvektorer lite här o där.
= överlägsen komfort, med golvvärmen.

Luftburena använder vi för att snabbt få upp temp, samt stötta den vattenburena ibland
= överlägsen snabb värme och spridning.

Men vore jag tvungen att välja 1 system, blev det vattenburet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Man kan också göra som Niesmann gjorde för många år sedan. (Detta var långt innan man döpte om företaget till Niesmann+Bischoff.)

Man monterade både Truma- och Alde-värmare i sina bilar. Truma för att snabbt värma upp en nedkyld bil, och Alde för att sedan hålla en skön och jämn värme i bilen.

Tungt? Ja!

Dyrt? Ja!

Effektivt? JA!!!

Pålle
 
Senast ändrad:
4

4 JO

Guest
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Vill man som jag även kunna fricampa på vintern utan tillgång till el, då är vattenburet enda alternativet.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Vad jag egentligen menar är att det luftburna systemet drar mer gasol vid uppvärmning än vad vattenburet gör vid minusgrader, du får byta gasol oftare.
Av den anledningen tycker jag inte att luftburet är ett alternativ på vintern.
Jag klara mig ca 7-10 dagar på 2 st 11 kg krukor vid -15 och har +20 inne.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Vatten eller luft är ju inte helt lätt att svara på.
Det beror ju på många faktorer.
I våra husvagnar hade vi vattenburen värme och det fungerade utmärkt året om.
Men där är det en liten smal dörr som öppnas och luftomsättningen är liten vid in och utgång.
I vår nuvarande plåtis åker det ut mycket värme (eller in kyla) när skjutdörren öppnas. Då är det skönt att värmen blåser fram och snabbt återställer stugvärmen.
Nackdelen med luftvärme tycker jag är att det är lite mer oljud, fläkten hörs när den går.
Det kanske bara är för att det är i en plåtis.
i husvagnarna hördes knappt värmesystemet alls, om man inte var extremt ljudkänslig.
Det jag skulle vilja ha är det som nämns tidigare i tråden, både och. Då skulle en värmeväxlare med motorn vara självklar.
Jag funderar faktiskt på att sätta dit ett litet värmepaket i nuvarande bil och prova.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Dubbelgolv och luftburen värme är som gjort för varandra. Med luftburen värme blir hela golvet konvektor (element / värmespridare)
samtidigt som de aktiva utblåsen gör att man snabbt kan skapa riktad insats.

Har du vattenburen värme behövs inget dubbelgolv, för att lösa golvvärme-funktionen. Vattenburet är precis lika bra som luftburet.

Kom ihåg att värmet skapas av konvektorer som antingen är utplacerade i bodelen (Alde) eller av en konvektor direkt i pannan (Truma).
Skillnaden ligger alltså i om rumsluften skall värmas vid pannan eller om rumsluften skall värmas av externa konvektorer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Liiiten överdrift kanske att ett dubblegolv i bil med luftvärme blir en konvektor,
isådanafall blir det extremt låg verkningsgrad, och sjukt varmt i mellangolvet.

Var kommer då den varmluft som passerat dubbelgolvet och blivit kylld in i boutrymmet?

Jag tror att andra bilar med luftburen värme, har som i vår bil, att även biutrymmen värms av luft och man slipper kalla mellanväggar/golv.

Vi har delvis dubbelgolv, där går inneluften på retur tillbaks till pannan.
I vår värmer även luftvärme direkt till garaget och bobatteribanken,
(som sitter under bilen i egen utrymme).
 
Senast ändrad:

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Luftburen värme kontra vattenburen

Efter 8 år med vattenburen (Alde) värme i husvagn så bytte vi till en husbil med dieselburen värme (Webasto). Vid bytet hade jag en del funderingar om hur den luftburna värmen skulle upplevas. Nu efter ett års användning under alla årstider så är jag väldigt glad i luftburen dieselvärme.

Vattenburen värme passade bra i husvagnen som är isolerad med samma material och isolerade fönster runt om, samt tyst. Den luftburna sprider värmen mycket bra, även in i bildelen (halvintegrerad) med sina enkelglas. Två luftutblås värmer mot pilotstolarna. Dieselvärmaren sitter under bilen och man hör den om den går på fulltskaft framme vid sittgruppen (om inte tv eller stereo är på), bak i sovrummet är det lika tyst som med Alde. Det som låter mest är återluftintaget vid sittgruppen vilket man kan dämpa om man vill. Vad gäller golvvärme så är den elektrisk och har använts ibland när vi står vid elstolpe. Jag upplever dock att värmeutblåsen som sitter längs golven värmer upp golvet bra, så när vi fricampar eller står på plats utan el som vi gjort ofta i vinter så har vi inte frusit om fötterna. En vagn/bil uppvärmd med Alde hade haft iskalla golv om den inte haft vattenburen golvvärme.

Nu har ju vinterna varit mild och kallast ihållande har väl varit ca -7°C men en köld dipp ner till -19°C, dettan utan några problem.

Vad gäller gas, så har vi förbrukat 2,5 PC10 under året :D trots att vi fricampar eller står på plats utan el en hel del. Längsta fricampingtiden blir vid älgjakten, då står vi i skogen i 9 dygn med avbrott på två fricampardygn i staden intill. Skönt att tanka på diesel i bilen och sedan inte oroa sig för att trassla med flaskbyten/påfyllning :msn_hot:

Vilka lösningar har ni med Aldevärme för att sprida värme i bildelen effektivt? (halvintegrerad/helintegrerad)

Allt som allt mer än nöjd och byte till annan bil handlar mer om det är planlösning eller annat än just uppvärmningssystemet som skulle komma på tankar.
 
Toppen