• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftbälg exploderade

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Luftbälg exploderade
Höll på att kolla om det läkte fr gråvatten tanken
Kört upp på klossar och pumpat upp luftfjädringen
Ett snabbjobb ett par minuter men då small det så in i......
Och jag fick gråvattentanken i bröstet när bälgen exploderade
Nåväl det gick bra 4 timmar på akuten med massa tester
Man ska ha tur ibland
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Luftbälg exploderade

Hade kört upp den på pallklossarna
Sen exploderade bälgen på höger sida jag låg på vänster sida
Dessa luftbälgar måste lyftas enbart under bälgen verkstäderna är inte medveten om det i många fall
där jag fått informera om det annars är risken att bälgen skadas när den släpps ner
Sista kollen av gråtanken hos en handlare hade dom lyft upp bilen på annat ställe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftbälg exploderade

anytec;867167.. Dessa luftbälgar måste lyftas enbart under bälgen verkstäderna är inte medveten om det i många fall där jag fått informera om det annars är risken att bälgen skadas när den släpps ner [/QUOTE skrev:
---------------------------------------------------
Hejsan, när man lyfter upp en bil i karossen så följer ju inte bakaxeln med upp förrän fjädringen sträckt ut sig, och något, oftast då stötdämparen är fullt utdragen och tar med sig bakaxeln upp.
Problemet är att luftbälgarna oftast är "kortare" än fullt utdragna stötdämpare, och då blir helt utsträkta och också ofta skrynkliga.
Gummibälgen får då lyfta bakaxeln och hjul enbart i sin infästning till metallplattorna i gavlarna, för stötdämparen har ytterligare en bit kvar innan den hjälper till med lyftet.
Det ser inte alls roligt ut om man ser den misshandlade bälgen när den håller upp halva bakvagnen på bilen. Det är troligen rätt lätt att få en början till brott på bälgen i det läget.

Tyvärr är det vanligt att många som lyfter upp bilen inte vet eller inte bryr sig om problemet.

M.v.h. JANKRO.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Luftbälg exploderade

Stämmer bra det är 2 bälgen den första fick dom byta när jag fick bilen
Då hade biltransporten skiftat ut hjulen från min gamla till den nya som jag fick utbytt
Troligen felhantering av dom även däcksfirmor slarvar därför är jag en jobbig kund när dom ska byta hjul
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Luftbälg exploderade

Jag var 24/5 på verkstad för koll av gråtanken
Mekanikern ville att jag kunde gå in i butiken och ta en kaffe under tiden han kollade tanken
Efter en stund så ville jag kolla hur det gick med hbn då såg jag att han hade lyft upp hbn på fel sätt och jag sa till att han måste alltid lyfta under bälgen
Då sa han har du luftfjädring ?
Kanske var det då det blev försvagning av bälgen

Såg även att vänster bälg har blivit sprayad av rostskyddsmedel (rostskyddat 25/11-15) kan det försvaga bälgen ?
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Luftbälg exploderade

När jag byter hjul bak måste jag lyfta under ramen så axeln fjädrar ut, annars går inte hjulet att få ut. Jag tömmer bälgarna på luft så dom kan sträcka sej. Dom är i alla fall hela efter ett par hjulbyten
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftbälg exploderade

Bosse b, du kanske bara har tur :) eller också kanske något annat är utsträckt och hjälper till att ta med sig bakvagnen upp, så bälgarna inte får dra hela lasset själva.


På en bil så svetsade jag fast en kraftig "krok" uppe i karossen och en likadan krok i bakaxeln/vaggan.
Sedan tillbehöret: En kedja/kätting avkapad till till den längd som bälgen max. tålde i utdragen längd.
Kedjan mellan krokarna sedan var det bara att lyfta i karossen. När kedjan var utspänd så tog den med sig bakaxeln upp.
Det skulle nog vara perfekt att lämna kedjestumpen till firman och säga, haka på den här innan ni lyfter och sabbar gummibälgen.

M.v.h. JANKRO.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Luftbälg exploderade

Den lösningen har man ofta på tävlingsbilar, fast då en kraftig rem. Får jag inte pungtering, så byter jag hjul i garaget, och då kan jag ta en annan domkraft och avlasta axeln lite. Får kolla på det hela.
 
Toppen