• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft/Vattenburen Värme

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Jag undrar vad som ni i husbilsklubben med erfarenhet av luft alt vattenburen värme tyckerär bättre, och vad är skillnaden. Det finns både och i nya husbilar idag. Vi har ingen erfarenhet alls. Var och hämtade ut vårat nybeställda vintertäcke från Mhuhtalo i kväll. Nyfiken som man är, tog jag ut det från påsen för att se hur det syntes, och vi blev helt nöjda, men det var inte lätt att rulla ihop det igen ned i påsen. Är det någon som har nogåt bra tipps.

Greger Astrid

:snow-icon:
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Luft/Vattenburen Värme

När vi hade detta täcke så rullade vi ihop det som en sovsäck, samtidigt som man rullade så pressade vi ut luften genom att "lägga" oss på rullen. Då gick det jättelätt att få in den i påsen igen.

Anders och Birgitta
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Luft/Vattenburen Värme

Vi har luftburet och att den låter är såklart inte ett plus men det är å andra sidan en sak man vänjer sig med, en del använder dielselvärmare och då pratar vi ljudnivå:twitcy:

Kan ju berätta att en modern dieselvärmare låter i princip inte alls, måste sätta näsan eller finger vid avgasröret för att kolla om den är igång.
Fullt blås vid uppstart så hörs det såklart, normal drift tänker man inte på den (vår/höst).
Dieselvärmaren sitter under sittgruppen, perfekt placerad för värmens skull.
Har en separat Truma varmvattenberedare. Mycket gasolsnålt, ca ½ -1 PK10/säsong.

Peter :)
 
Toppen