• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft- eller vattenburen värme

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många av de bilar som säljs med vattenburen värme som verkligen används på vintern, för det är ju nästan bara då fördelarna kommer fram. På sommaren använder man ju värmen väldigt lite, i alla fall vi?! :)
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många av de bilar som säljs med vattenburen värme som verkligen används på vintern, för det är ju nästan bara då fördelarna kommer fram. På sommaren använder man ju värmen väldigt lite, i alla fall vi?! :)

Efter denna vintern får du en uppdatering av vattenburen värme. Än så länge är vi väldigt nöja och Lovisa bor i den så det blir en bra referens. N:spinny:
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Vi har haft vattenburet i 3 år. Jättebra när vi äntligen fick upp värmen, vi hade tyvärr ingen värmeväxlare. Användes året runt.
Precis bytt bil och har Truma luftburen ihop med Alde vattenburen golvvärme, verkar vara en perfekt kombination. Blir snabbt varmt och låter mindre än cirkulationspumpen vi hade i vår plåtis, alltså absolut inte störande. Golvvärmen värms upp av Truman och cirkuleras med en 12 v pump.

Brogu

Jo, så småningom kommer nu avatar:D
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Vi har luftburet och visst det har fungerat bra ner till nästan -30 men när pannan går ner i effekt så skjunker temperaturen direkt .
Kan du välja så ta vattenburet för det ger en jämnare värme och inte så torr luft .

NÅGOT som alla tillverkare borde göra (förutom Nordic , grattis Vihem) är att isolera även torpedväggen för det blir ofta lite lägre temperatur framme vid vindrutan .

Kör man vår, sommar och höst så spelar inte uppvärmningen någon roll .

Hittar man inten husbil med den exakta planlösningen man vill ha ihop med vattenburet så hade jag hellre gått på en bättre planlösning .
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Bengt-Åke Linder

Detta har vi tjatat om många gånger tidigare. det är inte endast Nordic som bygger isolerat mot förarhuset. Redan i mina första husbilar på 70- och 80-talen hade jag en isolerad mellavägg och dito dörr mellan boutrymme och förarhus, men då fick jag låta bygga mellanväggen själv. I min första nya fabriksbyggda husbil, en Pillos byggd -92, var detta en självklar del i konceptet.
Samma lösning i den plåtis jag haft det senaste året och i min nyligen inköpta Weinsberg LEV är mellanväggen och dörren till förarhuset byggda som i ett fryshus, med 47 mm PU-skum som isolering. Men så är jag också en envis nyttjare under norrländska vinterförhållanden.

aake
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Jo det är ju bra med isolerad mellanvägg men efterosm vi även använder förarstolen och passagerarstolen till boutrymmet så menade jag att själva torpedväggen och golvet i förardelen borde vara mera isolerad samt även instrumentbrädan på helintegrerade .

Är det minus 25 grader i motorutrymmet så är det ju inte så varm torpedväggsplåt och det ger ju kallras till bodelen.

Jag har ju isolerat extra och dragit om rören lite men vill ändå ha fram mera värme eftersom våran panna sitter i bak .

Så hittar man 2 bilar med den perfekta planlösningen och en har luftvärme och den andra har vattenburet så blir det vattenburet för min del .
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Provat både luft o vattenburen värme...har bara ett ett enkelt konstaterande om detta

De som förordar luftvärme i detta ämne snackar bara "skit"

Vattenburen är helt överlägsen

Klart slut !
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Har haft både vattenburen och luftburen värme i våra HB. För min del kommer planlösningen och vikten alltid att vara avgörande när jag väljer. Vattenburet är säkert mer trivsamt, men gud va skönt att sätta på luftvärmen en kall morron och ha full värme i bilen redan efter några minuter. Mitt tips är alltså: välj planlösningen före värmesystem.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Har haft både vattenburen och luftburen värme i våra HB. För min del kommer planlösningen och vikten alltid att vara avgörande när jag väljer. Vattenburet är säkert mer trivsamt, men gud va skönt att sätta på luftvärmen en kall morron och ha full värme i bilen redan efter några minuter. Mitt tips är alltså: välj planlösningen före värmesystem.

Jag har haft luftvärme i ett par bilar och även med sådan brukade det ta flera timmar innan allt var genomvarmt när det rådde riktig vinterkyla. När det är kallare än 20 minusgrader brukar jag helst vilja slå på värmen minst ett halvt dygn före planerad resa. Då är ev. restvatten i ledningar tinat och det är varmt under dynor och i skåp och inget plågsamt kallras finns kvar.

aake
 
Toppen