• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft- eller vattenburen värme

F

F.d. 28371

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Den tyske tidningen" Camping,Cars & Camping" gjorde for noen år siden en jamnførsel mellom luft og vannbårenvarme. Testen gjordes i tre ulike husvagnar. En av husvognene var laget i Skandinavien og hadde vannbårenvarme, mens de to andre var tyske. Den ene hadde vannbårenvarme og den andre luftbåren. Den som kom best ut og ble raskest varm, var den skandinaviske med vannbårenvarme. Det er fordi i en slik vogn strømmer varmen opp langs veggene og varmer opp de og man får en bedre fordeling av varmen. I en vogn med luftbåren varme blåses luften rett ut i rommet. Romluften føles varm, men veggen rundt om er fremdeles kalde. Den vogn som kom dårligst ut var den tyske med vannbårenvarme. Dette fordi dragningen av radiatorer ikke var optimalt montert.
En annen ulempe med luftbåren varme er at viftene virvler opp støv/dam og at luften blir lett for tørr. Dette kan være en nackdel for alergikere.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Det jag har lite svårt att förstå här på forumet är när man jämför luftburet/vattenburet värmesystem, de flesta ställer ju ändå in sina h-bilar fr.o.m okt-mars...så vad tjatas det om då vilket som är bäst..nästan som man vill ge (om än motvilligt) Vidhem rätt vad har det för betydelse då.
Riktig betydelse är nar man använder h- bilen året runt som vi gör.. kanske jag gör av med lite mer gasol än vattenburet system men å andra sidan bilen blir snabbare varm med luftburet system!

Mvh
//Pilot
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Vattenburen värme ger absolut en överlägsen värmekomfort precis vad ALDE
själva påstår de tillverkar ju och säljer båda systemen.
Sen är det upp till var och en att välja naturligtvis, det går som sagt att uppleva
värme även i ett tält i 30 graders kyla.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Det finns möjlighet att även i ett luftburet system dra luftslangar runt väggarna och runt en eventuell sovalkov och att ordna ordentlig ventilation i möbler och skåp, likaväl som det finns möjlighet att bygga undermåligt. Jag har inte mycket erfarenhet av luftburen värme, men antar att det är fler än min LEV som har dubbelgolv och förnuftig värmefördelning och ventilation

Och även "tältet" du Petterssonbj talar om uppvisar nog något varierande komfort beroende på hur det är isolerat, om bara tältduk eller med 47 mm PU (motsvarar 90 mm frigolit om jag förstått rätt).

Men visst är vattenburet bäst. Det är ingen tvekan om vad jag vill ha i min permanentbostad. Och i den vill jag naturligtvis kunna stänga med isolerade dörrar till förstuga och glasveranda.

Och Pilot. Visst blir luften i bilen varm snabbare med luftburet, men komfort blir det inte förrän väggar och möbler värmts upp och det tar troligen lika lång tid oberoende av system (och kanske lite längre tid i en bil med tjocka välisolerade väggar?).

Har vi inte snart tjatat tillräckligt om detta ämne?

aake
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Vattenburen värme ger absolut en överlägsen värmekomfort precis vad ALDE
själva påstår de tillverkar ju och säljer båda systemen.
Sen är det upp till var och en att välja naturligtvis, det går som sagt att uppleva
värme även i ett tält i 30 graders kyla.

Alde tillverkar väl inga luftburna värmesystem?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Ber om ursäkt där Montreal, det var ju Truma som köpte upp Alde för att ha ett komplett
värmesystem att erbjuda.
Alde står för vattenburet Truma luftburet så är det naturligtvis.
Rätt ska vara rätt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

VIGGOBOY (inl.4)
Ang värmepump. Grannarna har (liksom 100000 andra) sådan fläkt men han måste ha vattenburna elvärmen på vintertid! Själv använder vi vattenburen värme i husbilen och bergvärme i huset!
Grannies (fd. Tornedaling)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Vi har luftburen värme i vårat hus! Bergvärme som vi har i garaget, sedan går det varma vattnet via kulvert till boningshuset och gårdshuset. Inne i husen så sprids värmen ut via fläktar. Funkar kanon! Den varma luften går ut i rummen via filter (damsuga 1 gång/vecka). Så visst finns det luftvärme i bostadshus också.

Kanske vore nåt med bergvärme i husbil........man kan ju inte åka så långt, iofs! Blir billigt som tusan: 0 i drivmedelskostnad, he he.

Skämt åsido, borde det inte finnas nån liten luft/luft värmepump till husbilar. Man kan ju köpa en skaplig idag till huset för runt 10.000kr, så till en husbil så kanske det borde funka med en avsevärt mindre variant.
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Nämenvafannudå! Menar du att jag snackar skit Vidhem?

Ska jag va riktigt ärlig så händer säkert det..., men just nu känner jag att jag har god konkurrens. :D

:-/<rister

PS! Nu måste du snart skaffa dig en modern syn på husbilar Vidhem![/q

ursäkta en dumm gubbe då är alla villor med vattenburen värme omoderna, jag är som ett frågetecken hur många nybygda bostäder använder luft värme en husbil jämnför jag med en bostad.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Nämenvafannudå! Menar du att jag snackar skit Vidhem?

Ska jag va riktigt ärlig så händer säkert det..., men just nu känner jag att jag har god konkurrens. :D

:-/<rister

PS! Nu måste du snart skaffa dig en modern syn på husbilar Vidhem![/q

ursäkta en dumm gubbe då är alla villor med vattenburen värme omoderna, jag är som ett frågetecken hur många nybygda bostäder använder luft värme en husbil jämnför jag med en bostad.

Är nog snarare att jämföra med en Friggebod! :twitcy:
/Malbeck
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Det jag har lite svårt att förstå här på forumet är när man jämför luftburet/vattenburet värmesystem, de flesta ställer ju ändå in sina h-bilar fr.o.m okt-mars...så vad tjatas det om då vilket som är bäst..nästan som man vill ge (om än motvilligt) Vidhem rätt vad har det för betydelse då.
Riktig betydelse är nar man använder h- bilen året runt som vi gör.. kanske jag gör av med lite mer gasol än vattenburet system men å andra sidan bilen blir snabbare varm med luftburet system!

Mvh
//Pilot

Blir den inte snabbare kall oxå, bara en fundering, om den nått upp till rätt temp stannar inte luftburet upp och det kyls snabbare än vattenburet där vattnet värmer längre.
Som sagt bara en stilla undran från en som kör april -oktober. :D

Mvh
Pelle
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Jo Pelle, så upplever jag det också när det kryper ner mot 0.
Vi klarade oss bra i 9 år med luftburet året om men de senaste 3 åren med vattenburet har varit mycket behagligare på vintern.
Det finns massor skrivet om luft/vatten värme och kör man året runt föredrar jag vattenburet. Under tiden April till Sept så fungerar luftburet lika bra.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Den vattenburna värmen ackumelerar värmen bättre, helt klart. Den luftburna har dock en låga i brännaren som reglerar sig samtidigt som fläkten som sprider den uppvärmda luften steglöst anpassar sig efter vilken inställning man gör. Det är alltså inget "onoff"-system. Men temperaturskillnaderna är större i ett luftburet system, men det är ingen stor skillnad.

:-/<rister
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Den vattenburna värmen ackumelerar värmen bättre, helt klart. Den luftburna har dock en låga i brännaren som reglerar sig samtidigt som fläkten som sprider den uppvärmda luften steglöst anpassar sig efter vilken inställning man gör. Det är alltså inget "onoff"-system. Men temperaturskillnaderna är större i ett luftburet system, men det är ingen stor skillnad.

:-/<rister

Det tackar jag för, man lär sig något nytt hela tiden.

Mvh
Pelle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Som någon frågade on tidigare i tråden, det finns värmepumpar för husbilar/husvagnar.


Brisk-Air.jpg



Products - Dometic
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Till Saxnäs!

Så tycker säkert de flesta men ett luftburet system duger gott åt de flesta !
Vi åker i en Skoda RS ock den duger gott men det finns bättre bilar. Fast som vi nyttjar bil så behöver vi ingen bättre bil!

Sensmoralen är ju att ett luftburet system duger gott till de flesta! Min gissning är att det säkert är MAX 10 procent på detta forum som är i ett absolut behov av ett vattenburet system, eller?
 
Toppen